• Anni01

Kemikalie-lukt på nya kläder

Har några klädesplagg som har luktat kemikalier sedan jag köpte dem. Har läst att det är pga ett möbelmedel de tillsätter kläderna men hur får man bort lukten?

Har testat att tvättat med mycket sköljmedel. Har testat att förtvätta med vatten + en skvätt ättika men lukten försvinner bara en liten stund. Efter ett par timmars användande kommer den smygande tillbaks. 

Finns det några andra effektiva knep för att få bort lukten totalt? 

• Svar på tråden Kemikalie-lukt på nya kläder
  • Anonym (Hea)

Köpte ett par byxor som verkligen stank kemikalier. Tvättade dem flera gånger, säkert minst 5-6 gånger, sen försvann lukten.

• Aliona

Jag gissar att du köpt dem på någon billig websida? Kläder som säljs utanför EU tex på nätet omfattas inte av samna regleringar. Man tillsätter kemikalier som är förbjudna i EU för att kläderna tex inte ska mögla under förvaring och transport. Många av dessa medel är båda farliga för hälsan och för miljön. Aim du har märkt är det väldigt svårt att bli av med lukten. Du kan vehöva båda tvätta och vädra ganska många gånger innan krmikalierna har minskat. 

• Anonym (Hea)
    Aliona skrev 2024-06-22 10:36:22 följande:

Jag gissar att du köpt dem på någon billig websida? Kläder som säljs utanför EU tex på nätet omfattas inte av samna regleringar. Man tillsätter kemikalier som är förbjudna i EU för att kläderna tex inte ska mögla under förvaring och transport. Många av dessa medel är båda farliga för hälsan och för miljön. Aim du har märkt är det väldigt svårt att bli av med lukten. Du kan vehöva båda tvätta och vädra ganska många gånger innan krmikalierna har minskat. 

Inte ts men mina byxor som luktade köpte jag från Zalando och märket Only.
  • Anonym (Vanish)

Jag tycker det brukar funka att tvätt på en lång tvätt (i min maskin kanske 2,5 h på den högata temperaturen som plagget tål, minst 40 grader, och tillsätta vanish pulver till tvättmedlet (pulvertvättmedel förstås). Funkar mkt bättre än ättika.

• Anni01

Plaggen är köpta på olika ställen, både i butik (Kappahl, Only) men också på nätet (shein). 

Den sistnämnda är ett favoritplagg, eller hade kunnat vara om det var för lukten. 
    tvättmaskinen tvättar alltid långa program om ca 4 timmar. Men kanske behöver jag nöta ut lukten och tvätta många ggr. Igår tvättade jag i 60 grader (verkade gå bra trots att det står 30 grader på plagget) efter att den fått stå och dra i ättika/vatten blandning i några timmar. Vi får se om lukten kommer tillbaka efter ett par timmars användning?

Svar på tråden Kemikalie-lukt på nya kläder