• Anonym (Lili)

Missnöjda barn på kalas

Jag har fyra barn,  och i augusti förra året hade näst yngsta barnet kalas för sina kompisar.    Vi hade ordnat hoppborg, lekar, godispåse mm,  men flera barn klagade på maten, som var pannkakor, glasstårta och popcorn.  De ville tydligen ha hamburgare och pommes.   Och något barn ville ha korv med bröd.   Ett barn började gråta eftersom han ville ha pizza..
    Vi har ett McDonalds ett stenkast från vår bostad, och flera föräldrar gick dit och köpte hamburgare till sina barn.
    Det kändes så pinsamt,  vi har begränsad ekonomi eftersom en av oss föräldrar är sjukskriven pga arbetsplatsolycka.
    Vi känner inte direkt för att ha ett kalas i år,  pga misslyckandet förra gången.   Sonen har inte heller frågat om kalas, han tyckte det var jobbigt med allt gnäll förra gången.
    Jag har aldrig upplevt liknande med mina två äldre barn.   De var glada och uppspelta över att gå på kalas, och inget gnäll.

• Svar på tråden Missnöjda barn på kalas
  • Anonym (M)

Oförskämt. 
    Ta inte åt dig att de gick till Donken-det hade de kunnat göra i alla fall. 

Det är därför man uppfostrar sin barn till att tacka för att Man får komma på kalas överhuvudtaget. 

• Anonym (Otacksamt)

Vad tråkigt, o väldigt otacksamt. Är väl inget fel på pannkakor? Konstiga föräldrar som gick o köpte hamburgare också, det kunde dom ju gjort efter kalaset isf. Barnkalas brukar ju inte hålla på i mer än 2-3 timmar? Jag brukar se till att stoppa i dottern lite mellis innan hon går på kalas, ifall det serveras nåt hon inte gillar, eller om det bara är fika som serveras. 
    Jag tycker nog ni kan försöka ha kalas igen, men ta typ mellan 14-16 då alla ätit lunch innan. O bjud inte på mat utan bara fika? Var bara noga med att skriva det i inbjudan så det inte kommer en massa vrålhungriga barn.
    Fast om sonen verkligen inte vill ha kalas så ska ni såklart lyssna på honom o låta bli. Då kan ni ju göra nåt kul ihop istället; badhus, bio, Leksand eller så.

• Anonym

Märkligt... att ens tänka på att servera mat tycker jag är jättekonstigt.

• Anonym (förälder)

Verkligen tråkigt med missnöjda barn och gnäll på kalaset.
    Ett tips som vi alltid gjort och många av våra vänner och barnens kompisars föräldrar är att skriva på inbjudan vad som bjuds.
    T ex Välkommen på kalas, det bjuds på pannkakor och tårta eller korv och tåra.
    hamburgare och tårta osv. Eller bara det bjuds på saft och tårta osv.
    Då vet föräldrar om det finns något mer matigt och hur mycket barnen ska äta innan, eller att dom inte kommer för mätta om det bjuds på hamburgare mm.
    Man kan då också säga till barnet på X kalas kommer ni att få hamburgare så
    vet man då att barnet inte gillar det kan man ge barnet mat hemma eller så vet barnet att det inte blir t ex pizza om det är så det barnet varit på flera kalas där det har bjudits på det flera ggr och tror att det för det mesta är så.
    Bjuder man på kalas vid lunchtid är det bra att informera om vad som bjuds så man vet om det är något matigt eller ej, är det senare på eftermiddagen räcker det att skriva tårtkalas t ex.
    Men väl på kalaset borde föräldrar försöka få barnen att fokusera på det roliga och goda och så fall säga till barnet att vi kan fixa något mer matigt efteråt om barnet trott att det skulle bjudas på det och inte bara sötsaker.
    Barnen går nog på vad dom är vana vid och då var dom säkert vana vid "mat"
    men så tråkigt när ni ordnat så fint allt annat.
    Men tips är att informera om vad som bjuds på kalas, om det blir mat eller enbart tårtkalas.

• Anonym (Olivia)

Vi brukar skriva i inbjudan ungefär vad som kommer att hända och vad man bjuder på. Vi brukade bara ge glass och någon kaka + godispåse när de var små, aldrig mat. Kalasen brukade vara typ 1,5 timme så mat hanns inte med. Vi upplevde att längre kalas blev tråkiga för barnen = gnäll av olika slag. Bättre med full fart under kortare tid. 

• En glad tjej
    Anonym (Lili) skrev 2024-07-16 01:15:55 följande:
    Missnöjda barn på kalas

Jag har fyra barn,  och i augusti förra året hade näst yngsta barnet kalas för sina kompisar.    Vi hade ordnat hoppborg, lekar, godispåse mm,  men flera barn klagade på maten, som var pannkakor, glasstårta och popcorn.  De ville tydligen ha hamburgare och pommes.   Och något barn ville ha korv med bröd.   Ett barn började gråta eftersom han ville ha pizza..
    Vi har ett McDonalds ett stenkast från vår bostad, och flera föräldrar gick dit och köpte hamburgare till sina barn.
    Det kändes så pinsamt,  vi har begränsad ekonomi eftersom en av oss föräldrar är sjukskriven pga arbetsplatsolycka.
    Vi känner inte direkt för att ha ett kalas i år,  pga misslyckandet förra gången.   Sonen har inte heller frågat om kalas, han tyckte det var jobbigt med allt gnäll förra gången.
    Jag har aldrig upplevt liknande med mina två äldre barn.   De var glada och uppspelta över att gå på kalas, och inget gnäll.

Men va? Det spårar ut mer och mer i samhället märker jag. Föräldrar curlar sönder sina barn till den grad att de gråter på kalas när de inte får den mat de vill, jösses!! Ni verkade ha ett jättemysigt kalas som jag hade älskat när jag var barn. Skippa nytt kalas, detckommer nog tyvärr inte bli bättre om ni bjuder samma barn.
  • Hellishen

Vidriga barn och störda föräldrar. Bjud Inte just dem igen om det inte är barnets allra bästa kompisar...

Hur gamla var barnen?

• Mandel

Sitter här med tappad haka av förvåning.

Vad är det med dagens barn och föräldrar? 
    Ni ordnar kalas med hoppborg och godispåsar och bjuder på pannkakor vilket alla barn brukar älska. Jag som förälder hade varit supertacksam om mitt barn varit bjudet.
    Tycker ni gjorde ett toppenjobb och ett toppenkalas!

Att föräldrar går och köper annat till sina barn är ju bara helt hål i huvudet och gör ju bara ungarna ännu mera bortskämda. Helt obegripligt agerande i min värld.

Hade en liten primadonna som gäst när jag bjöd på julmat en gång och hade ändå varit snäll och fixat pommes till barnen istället för jansson. Hon gastade om bea och gömde sig under ett bord och skrek... hennes pappa försökte lirka, hennes morbror försökte lirka. 
    Hade de inte varit där hade jag helt sonika bara lyft ut henne och satt henne på stolen och sagt åt henne att vara tyst och att det här är vad som serveras. Ät eller sitt bara still och var tyst - gjorde det vid andra tillfällen när jag var barnvakt åt henne.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Linda)

Varje dag tackar jag mig själv mer och mer för att jag valt ett barnfritt liv... Jag skulle ALDRIG orka utsätta mig för andra föräldrar och deras söndercurlade, oförskämda barn.

• Aliona

Otroligt bortskämda barn och oförskämda föräldrar! Jag har aldrig varit med om liknande, och jag har barn mitt i värsta kalasåldern nu. Barnen och föräldrarna är alltid glada och tacksamma oavsett vad som bjuds. Du hade dessutom tagit dit hoppborg. På våra kalas är en del på ställen som museer, sportsal eller lekland för folk bor gansks trångt i vårt kvarter, eller så har man bara kompisarna hemma eller på närmsta lekplats. Det är alltid superuppskattat oavsett. 

Nej, ni ska inte ha fler kalas för de här människorna (föräldrarna främst som har mage att hämta hämtmat till sina barn på andras kalas!) Ni kan antingen ha ett mindre kakas bara för närmsta vännerna som uppför sig, eller göra något extra med barnet på födelsedagen, typ åka till tivoli. Kanske ta med bästisen. 

Jag är bara nyfiken - hur gamla var barnen? 

Svar på tråden Missnöjda barn på kalas