• Anonym (Lili)

Missnöjda barn på kalas

Jag har fyra barn,  och i augusti förra året hade näst yngsta barnet kalas för sina kompisar.    Vi hade ordnat hoppborg, lekar, godispåse mm,  men flera barn klagade på maten, som var pannkakor, glasstårta och popcorn.  De ville tydligen ha hamburgare och pommes.   Och något barn ville ha korv med bröd.   Ett barn började gråta eftersom han ville ha pizza..
    Vi har ett McDonalds ett stenkast från vår bostad, och flera föräldrar gick dit och köpte hamburgare till sina barn.
    Det kändes så pinsamt,  vi har begränsad ekonomi eftersom en av oss föräldrar är sjukskriven pga arbetsplatsolycka.
    Vi känner inte direkt för att ha ett kalas i år,  pga misslyckandet förra gången.   Sonen har inte heller frågat om kalas, han tyckte det var jobbigt med allt gnäll förra gången.
    Jag har aldrig upplevt liknande med mina två äldre barn.   De var glada och uppspelta över att gå på kalas, och inget gnäll.

• Svar på tråden Missnöjda barn på kalas
  • Anonym (Juni)

Ja det är ju så man häpnar...
    När jag var liten föredrog jag små kalas med de närmaste vännerna, syskon och kusiner istället för jättekalas just av anledningar som dessa. Jag tyckte det mest bara var jobbigt med en massa barn som levde rövare och gnällde för att någon fick mer tårta än de eller att de inte fick tillräckligt med uppmärksamhet.

Jag själv tyckte inte om korv när jag var liten men det serverades såklart på många kalas. Jag gnällde inte. Mina föräldrar brukade se till att jag åt ordentligt innan kalas och då kunde jag artigt tacka nej till korv, aldrig i livet att jag skulle ha klagat. Om jag trots allt var jättehungrig och det bjöds på korv åt jag ändå.

Och något jag är uppfostrad till är att man alltid är tacksam att man blir bjuden!

• Anonym (Pauline)

Min 4åring har inte haft kalas än men när hon får ett nästa år så skriver jag nog ut exakt vad som bjuds på.. så alla vet vad som väntar. 

så har nog många gjort på kalasen hon varit på. Typ bjöds det på ballongdjur och fiskedamm så står det. Är det skattjakt så har det också stått i inbjudan. 

• Cathariiina
    Valackare86 skrev 2024-07-16 14:01:52 följande:
    Maten är en sak. Där borde barnen uppträtt med respekt. Men hade ni inte någon underhållning för barnen tex en magiker eller clown ?
    Nu skojar du väl? Om familjen inte hade råd med riktig mat till barnen, så hade de knappast råd att anlita en magiker eller clown heller. Vet du vad en sådan tar i arvode?
  • Anonym (Hin Håle)

Inget konstigt alls att barn gnäller och känner sig missnöjda ibland, speciellt inte när de har föräldrar som beter sig som du beskriver. 

Ordna ett kalas och bjud de barn som inte hade totalt oförskämda föräldrar. 

Solklart vuxenproblem och brist på föräldrafärmåga. 

• Anonym (Sluta trolla Karen)
    Cathariiina skrev 2024-07-16 17:38:03 följande:
    Nu skojar du väl? Om familjen inte hade råd med riktig mat till barnen, så hade de knappast råd att anlita en magiker eller clown heller. Vet du vad en sådan tar i arvode?
    "Inte hade råd med riktig mat till barnen" 😆 alltså är du på riktigt?
    Har du träffat ett barn någon gång?

Man bjuder på pannkakor för att det är en av jävligt få saker som dagens skitkrångliga ungar oftast äter. Det har ingenting med pengar att göra.

Och du verkar dessutom vara i sällskap med flera i tråden som inte klarar av att läsa att TS hade hyrt en fucking hoppborg till ungarna?! 🤯 Är det gratis? Nej.
  • Cathariiina
    Anonym (Sluta trolla Karen) skrev 2024-07-16 17:48:06 följande:
    "Inte hade råd med riktig mat till barnen" 😆 alltså är du på riktigt?
    Har du träffat ett barn någon gång?

Man bjuder på pannkakor för att det är en av jävligt få saker som dagens skitkrångliga ungar oftast äter. Det har ingenting med pengar att göra.

Och du verkar dessutom vara i sällskap med flera i tråden som inte klarar av att läsa att TS hade hyrt en fucking hoppborg till ungarna?! 🤯 Är det gratis? Nej.
    Ja, jag ser nu att mitt inlägg kunde tolkas som att jag kritiserade TS. Jag menade inte så, jag tyckte bara att frågan var konstigt ställd för den som jag svarade, för TS skrev ju om ekonomiska problem i familjen, och då hade de knappast satsat på en clown, ballongartist eller liknande som vet att ta betalt. 

Jag tycker också att glass med någon sås eller topping, tårta, pannkakor med grädde och sylt eller fruktsallad med grädde är fullt tillräckligt på ett kalas. Kalaset behöver ju inte vara så länge i så fall, kanske 2-2,5 h.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Q)

NI ska inte skämmas. Barnens FÖRÄLDRAR ska skämmas. Detta är barn som är bortskämda. Man äter vad som serveras, om det inte finns en orsak till att inte äta. 

Hade min unge gjort så på kalas, hade barnet fått välja mellan att äta det som serverats eller att gå hem.
    Ni har INGET att skämmas över. Jag tycker det lät som toppenmat på ett barnkalas.

• Anonym (Annat)

På 80-talet bjöds det inte på annat än fika och möjligtvis fiskdamm på kalas. 
    Endast haft ett stort kalas (för hela klassen)med dottern och aldrig mer. Blev tvungna att ha det på lokal, i detta fall blev det bowlingkalas. Dyrt och inte var alla barn nöjda med det heller.
    Före och efter det har vi kört hemma i mindre skala. Då var det ändå nån som gnällde på maten som serverades. Går nog inte att göra hela skaran nöjd.
    Att föräldrarna här gick och köpte McD är inte klokt i mitt tycke.

• Hjelm

Det är verkligen inte klokt hur det har blivit.

Jag är inte lastgammal ändå, född på sent 80-tal, och jag lärde mig att får man mat hemma hos någon annan äter man det som bjuds. Det var något fullständigt självklart. Givetvis undantaget om man skulle vara allergisk, men inte annars. Mina syskon och jag äter allt - kanske just för att vi blivit uppfostrade till det. Hade det varit något specifikt som vi verkligen avskydde och det serverades på ett kalas hade vi ätit ändå av artighet och inte sagt något. Eller bara undvikit just det och ätit oss mätta på andra saker, om det funnits att välja på.

Som jag förstått det skickar föräldrar ibland med barnen egen mat på kalas numera. I min värld är det fruktansvärt oartigt mot den som bjuder på kalas, och som att be om problem ifall de andra barnen blir avundsjuka på det barnets mat. Samtidigt kan jag förstå om det i vissa fall är berättigat, vid behov av specialkost och så.

Men att som förälder rata maten som serveras för att ta med ungarna till Donken medan kalaset pågår... Jag saknar ord för det beteendet.

Svar på tråden Missnöjda barn på kalas