• Anonym (CT)

Tredje barn för att få bägge könen?

Cathariiina skrev 2024-07-19 15:06:33 följande:
    Tja, det finns ju en del tjejgrejer man kan göra med en dotter. Min vuxna dotter och jag har gjort några weekendresor, bara hon och jag, och jag tycker att det är roligt att vi nu kan ta ett glas vin tillsammans på flygplatsen och prata om de snygga piloterna i sina uniformer som går förbi... Tungan ute eller prova kläder och hattar tillsammans. Inte för att detta är jätte-jätte-viktigt, men riktigt samma kan man ju inte göra med en son. 

Sedan var det även roligt när hon var liten, att plocka fram mina egna gamla leksaker ur förrådet och ge till henne: bebisdockan och Barbie-dockorna med alla tillbehör, sjuksköterskeuniformen och väskan... Min dotter dansade även balett några år, och då gick vi alltid och tittade på balettföreställningar när det kom något balettsällskap till vår stad. För att hon skulle få se de bästa. Sonens värld var ju en annan, med bilar och motorfordon och fotboll och hockey.

De blir som de blir. Jag har en av varje men upplever att min bästa väns söner är minst lika olika varandra som mina två. 

Mina har spelat fotboll bägge två och på liknande nivå, även om maken var tränare för dotterns lag (i övrigt försökte vi engagera oss lika mycket i bägges lag). Ingen var/är bil- eller motorintresserad. Våra växte upp med gemensamt lekrum där de båda lekte med våra gamla leksaker. Sonen älskade min gamla ladugård med hage och djur mest av allt medan dottern lekte mest med byggklossar och lego. Mina barbiedockor lektes inte med alls.

Sonen är snart färdigutbildad lärare, dottern snart klar byggingenjör. Jag tar gärna ett glas vin med dem bägge två. Så jag skulle säga att det kvittar helt vad gäller könen på barnen.

Svar på tråden Tredje barn för att få bägge könen?