Inlägg från: Anonym (Li) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Li)

Hur länge kan ett foster växa i äggledare?

Jag läste om en som fått utomkvedshavandeskap, fostret satt i äggledaren istället för livmodern.
    Hon hävdade att det var en "helt frisk och perfekt flicka som bara råkat växa i äggledaren"
    Hur vet man det? 
    Har extremt svårt att föreställa mig att ett foster kan växa så pass mycket i en äggledare, att man kan bekräfta både kön och medicinsk status på det? 

• Svar på tråden Hur länge kan ett foster växa i äggledare?
  • Anonym (Li)

Ja,  äggledaren kan väl inte växa på samma sätt som livmodern.
    Om fostret är friskt vet man ju inte förrän ultraljud, och att det är helt normalt vet man inte förrän det är fött.

• Anonym (Li)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-27 14:40:48 följande:

Jo det där med att ett foster har överlevt i bukhålan har jag faktiskt läst om. Men visste inte att ett foster kan växa i äggledaren så länge som till vecka 16. Fostret är ju stort i vecka 16 så det måste göra extremt ont. 

En sak jag tänkte på annars är ju om hon skulle gjort IVF och redan visste könet på embryot innan och att det inte hade några avvikelser men det är väl kanske inte så troligt. Vet att man inte brukar kolla sånt vid vanlig IVF men man kan ju göra det. 

Gör man IVF placeras embryot direkt i livmodern, utan att passera äggledaren. 
Svar på tråden Hur länge kan ett foster växa i äggledare?