• dianis

Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?

Hej,

Jag tog första abortpillret (mifegyne / mifepristone) i tisdags kl 10:00. Var då i v 9+3. Har varit jätteosäker hela sommaren och trodde det var mest förnuftigt, men fick panik sen på eftermiddagen och kände att det var helt fel. Ångrar mig något så fruktansvärt. Hittade lite trådar om folk som tagit första tabletten och sen inte cytotec, där fostret klarat sig, så fick lite hopp.

Men sen i onsdags mitt på dagen började jag blöda, det kom liksom vattniga blödningar (fyllde ungefär en vanlig binda), och på kvällen rejäla blodklumpar. Försökte rota i dem (äckligt, jag vet, men är man desperat så är man) för att se om fostret kommit ut, men vad jag kunde se så var det bara blod (är väl dock svårt att hitta ett så litet foster). Tog inte cytotec.

Har blött väldigt lite sen dess, mest som tunna ljusrosa flytningar. Har alltså inte haft några längre ihållande blödningar, utan det var det där vattniga som kom efter 24 h och sen blodklumpar efter ca 32 h.

Ringde gynakuten och abortmottagningen redan i tisdags men de spelade helt oförstående när jag sa att jag ville ha progesteron, däremot köpte jag en burk på en hälsokostbutik igår (efter 48 h) och svalde hela på en gång, men tror det är för svag styrka.

Finns det någon chans att bebisen kan ha klarat sig trots blödningar? Det mest sannolika är väl att jag fått missfall men att allt inte kommit ut ännu antar jag? är det någon som har tagit mifegyne, haft blödningar, men där barnet ändå klarat sig? Enormt tacksam för svar!

• Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?
  • Anonym (Nina)

Jag känner en tjej som blev gravid 17 år gammal, vi gick fortfarande på gymnasiet.
    Hon valde att göra abort (kirurgisk),  men vid efterkontrollen visade det sig att hon fortfarande var gravid.
    Hon fick då göra medicinsk abort med tabletter,  men det funkade inte heller.
    Hon födde barnet och barnet var helt friskt.  
    Vet inte om mamman fick några skador av aborterna, hon fick inga fler barn.
    Hennes dotter är idag vuxen. 

• Anonym (E)

Vården är mkt snabba med att boka in tid för abort. Två ggr har det hänt mig, trots att jag gråtit floder. Jag har också dessa två ggr bokat av samma dag Som det skulle genomföra.

önskar dig lycka till!

• dianis
    Anonym (E) skrev 2024-08-05 03:18:20 följande:

Vården är mkt snabba med att boka in tid för abort. Två ggr har det hänt mig, trots att jag gråtit floder. Jag har också dessa två ggr bokat av samma dag Som det skulle genomföra.

önskar dig lycka till!

Vad bra att du bokade av! <3 Önskar jag hade haft samma sinnesnärvaro.

Svar till er andra: Det är klart att man inte kan googla sig fram till allt här i världen, men man måste ju också tänka själv. Vården har otroligt ofta fel, inte bara om det här.
  • Cathariiina
    dianis skrev 2024-08-05 08:08:23 följande:

Svar till er andra: Det är klart att man inte kan googla sig fram till allt här i världen, men man måste ju också tänka själv. Vården har otroligt ofta fel, inte bara om det här.
    Japp, vården har jätteofta fel. Och särskilt i sådana här politiserade frågor, där det finns en agenda. 

Ett annat liknande exempel är transvården, där läkare, kuratorer och andra som arbetar med detta har haft order i sina riktlinjer att "bekräfta den unges könsidentitet", i stället för att ifrågasätta.

Vilket har lett till att unga, förvirrade människor som egentligen haft annan psykisk problematik som borde ha behandlats först, har uppmuntrats och ibland rentav pressats av vårdpersonerna  - som den unge har litat på - att gå igenom irreversibla hormonbehandlingar och operationer. Sedan har de unga ångrat sig, men då är deras liv förstört. De får gå genom livet som freaks.

Det finns ett bra talesätt: "be om råd men bestäm själv".
  • Cathariiina
    Anonym (Nös i integralhjälmen) skrev 2024-08-05 00:55:15 följande:
    Så du inte bara sätter din egen Google-utbildning över hela den inblandade vårdens, utan anser dessutom att dina beslut är deras fel?

Varför springer de och utbildar sig om det bara är att dammsuga lite, tänker du? Varför drar du inte igång en klinik själv nu när du har investerat flera dygn i att införskaffa den nödvändiga kunskapen?
    Varför så otrevlig? Vårdpersonalen har jätteofta fel. Därför är det viktigt att skaffa sig kunskap själv - men självklart ska man kontrollera källorna. 

För att ta ett eget exempel: första gången jag planerade att bli gravid hade jag precis flyttat hem ifrån Storbritannien, och jag mindes att jag sett annonser i damtidningarna där ifrån NHS (deras offentliga hälsovård) om hur viktigt det är att ta folsyra de första månaderna av graviditeten, och helst redan innan man blev gravid. Så jag gjorde det.

När jag sedan gick på inskrivningssamtalet sa barnmorskan att det skulle jag sluta med, för det var inget som rekommenderades i Sverige, och då kunde det vara farligt. Jag ljög för henne att jag hade slutat för att slippa fler diskussioner om detta, men jag fortsatte äta det. 

Vid min nästa graviditet hade Socialstyrelsen ändrat sina råd, och då var det plötsligt jätte-jätteviktigt att äta folsyra! Jag fick samma barnmorska igen, och då tog jag upp detta med henne, att hon hade sagt åt mig att sluta med folsyran förra gången. Då sa hon "jag kände egentligen till det redan då att det är viktigt att äta folsyra, men jag var ju tvungen att följa våra riktlinjer". *suckar*
  • Anonym (Fndnd)
    dianis skrev 2024-08-05 08:08:23 följande:

Precis. Man måste tänka själv, att fostret såklart borde kunna skadas av att inta sådant. Och att man inte kan ångra sig hur som helst, det är inte som på en dator, där det finns en ångra knapp. Helt otroligt  
  • Anonym (Fndnd)

Vad menar du att de ofta har fel om? 

• Anonym (Fndnd)

Lät sur nu. Men jag håller fast det vid det jag sagt flera gånger innan. Att jag inte fattar hur man vågar experimentera själv på det viset. Det är ett litet foster det handlar om. Då googlar man och försöker prova sig fram med en näve tabletter som man läst sig till kanske funkar. Men man har ingen aning om hur det påverkar både fostret eller dig själv. Blir seriöst rädd. 

• Cathariiina
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-05 09:04:46 följande:

Vad menar du att de ofta har fel om? 

Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå. När det gäller de delar av vården som är starkt politiserade - som just abortvård och transvård - så är det så att vårdpersonalen har i sina riktlinjer, att det är viktigt att de stödjer den som söker abort eller könsbyte. Personen ska "bekräftas" i sin egen vilja och önskan, hon/han/hen får absolut inte känna sig ifrågasatt. 

Men ibland är det just någon att bolla med som personen skulle behöva, någon som ifrågasätter i alla fall lite, tar upp aspekter som patienten kanske inte har tänkt på själv, ger patienten en ny tid och ber henne att tänka efter ordentligt en gång till innan dess.

Jag tänker även, att en patient i det läget borde få med sig broschyrer hem ifrån båda sidorna s.a.s.. Alltså både från Pro Life och Pro Choice när det gäller abort, och både från RFSL och liknande organisationer som är för könsbyte, och t.ex. kristna organisationer som är emot det, när det gäller könsbyte. Så att hon/han/hen kan göra ett INFORMERAT val. Det VÄRSTA som kan hända är ju att patienten gör något oåterkalleligt - och sedan ångrar sig. 

Men detta är den offentliga vården i Sverige oerhört rädda för. Alla ska följa Socialstyrelsens riktlinjer, och där finns det bara en åsikt som är rätt åt gången. 
  • Cathariiina
    Anonym (Fndnd) skrev 2024-08-05 09:08:38 följande:

Lät sur nu. Men jag håller fast det vid det jag sagt flera gånger innan. Att jag inte fattar hur man vågar experimentera själv på det viset. Det är ett litet foster det handlar om. Då googlar man och försöker prova sig fram med en näve tabletter som man läst sig till kanske funkar. Men man har ingen aning om hur det påverkar både fostret eller dig själv. Blir seriöst rädd. 

Fast just i det här fallet, kan det vara den "näven tabletter" som gör att denna individ får leva. Utan skador. 
Svar på tråden Ångrar mig efter första aborttabletten, ngn med erfarenhet?