• Anonym (Anonym)

Kan detta anmälans för skattefusk/folkbokföringsbrott?

Hej!

Om man har inneboende och inte låter denna skriva sig på den här adressen för att man inte ska behöva betala skatt och göra rätt avdrag, kan man anmälas för någon form av brott/fusk? Var kan man göra en sådan anmälan? Är det hos Polisen, Skatteverket eller Försäkringskassan?

Det finns avtal och utdrag från banken som visar hur mycket hyra den här personen har fått varje månad så det går att ta reda på hur mycket hon har tjänat på inneboendet samtidigt som hon har döljt detta för Skatteverket. Inneboendet är medveten om att man ska vara skriven där man bor dock så var detta en svår familjesituation där denne inte kunde ta sig någonstans och var tvungen att vara inneboende där till varje pris.

Hyresvärden sedan dag ett har hotat med att om inneboendet skriver sig på den adressen så kommer denna kastas ut och även depositionen kommer inte att betalas tillbaka. Hittills har hyresvärden fått ca 84 000 kr (alltså inte direkt småpengar) som hon har tjänat utan att ange hur många personer som egentligen bor i hennes hushåll.

• Svar på tråden Kan detta anmälans för skattefusk/folkbokföringsbrott?
  • Anonym (Rätt)

Är det så att kvinnan får bostadsbidrag så tycker jag ska ringa kommunen så kopplar de dig vidare.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Rätt) skrev 2024-08-07 13:02:23 följande:

Är det så att kvinnan får bostadsbidrag så tycker jag ska ringa kommunen så kopplar de dig vidare.

Hon verkar ha köpt sitt bostad men jag vet inte om man kan få nån form av bidrag eller liknande. Det jag vet är att man måste göra nån form av avdrag baserad på vilka som bor där och då blir det mindre avdrag för hennes del eftersom inte anger hur många personer som egentligen är där så hon går ju 100% plus på den här affären. 
  • Jemp
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-07 13:08:43 följande:
    Hon verkar ha köpt sitt bostad men jag vet inte om man kan få nån form av bidrag eller liknande. Det jag vet är att man måste göra nån form av avdrag baserad på vilka som bor där och då blir det mindre avdrag för hennes del eftersom inte anger hur många personer som egentligen är där så hon går ju 100% plus på den här affären. 
    Vad menar du för avdrag?
    Jag undrar om inneboende verkligen behöver deklareras? det är ju i regel en delad kostnad snarare än inkomst tänker jag. 
  • Jemp
    Jemp skrev 2024-08-07 13:14:16 följande:
    Vad menar du för avdrag?
    Jag undrar om inneboende verkligen behöver deklareras? det är ju i regel en delad kostnad snarare än inkomst tänker jag. 
    Bortse från det sistnämnda, ser att jag hade fel.
  • Anonym

På vilket sätt lider du av detta?

• Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2024-08-07 13:14:16 följande:
    Vad menar du för avdrag?
    Sjävklart att det måste deklareras och det måste göras avdrag. Du kan tjäna flera hundratusen på inneboende per år. Kapital - avdrag vid uthyrning av en avgränsad del av hyres- eller bostadsrättslägenhet till inneboende | Rättslig vägledning | Skatteverket. Det är precis som att bedriva hotell eller annan verksamhet som ger dig någon form av inkomst.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2024-08-07 13:30:18 följande:

På vilket sätt lider du av detta?

Vad är relevansen i din fråga? :) 
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2024-08-07 13:49:30 följande:
    Avdrag på??
    Årsinkomst
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-07 13:40:33 följande:
    Vad är relevansen i din fråga? :) 
    Menar du på allvar att du inte förstår det?
Svar på tråden Kan detta anmälans för skattefusk/folkbokföringsbrott?