Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Kan detta anmälans för skattefusk/folkbokföringsbrott?

Hej!

Om man har inneboende och inte låter denna skriva sig på den här adressen för att man inte ska behöva betala skatt och göra rätt avdrag, kan man anmälas för någon form av brott/fusk? Var kan man göra en sådan anmälan? Är det hos Polisen, Skatteverket eller Försäkringskassan?

Det finns avtal och utdrag från banken som visar hur mycket hyra den här personen har fått varje månad så det går att ta reda på hur mycket hon har tjänat på inneboendet samtidigt som hon har döljt detta för Skatteverket. Inneboendet är medveten om att man ska vara skriven där man bor dock så var detta en svår familjesituation där denne inte kunde ta sig någonstans och var tvungen att vara inneboende där till varje pris.

Hyresvärden sedan dag ett har hotat med att om inneboendet skriver sig på den adressen så kommer denna kastas ut och även depositionen kommer inte att betalas tillbaka. Hittills har hyresvärden fått ca 84 000 kr (alltså inte direkt småpengar) som hon har tjänat utan att ange hur många personer som egentligen bor i hennes hushåll.

• Svar på tråden Kan detta anmälans för skattefusk/folkbokföringsbrott?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Rätt) skrev 2024-08-07 13:02:23 följande:

Är det så att kvinnan får bostadsbidrag så tycker jag ska ringa kommunen så kopplar de dig vidare.

Hon verkar ha köpt sitt bostad men jag vet inte om man kan få nån form av bidrag eller liknande. Det jag vet är att man måste göra nån form av avdrag baserad på vilka som bor där och då blir det mindre avdrag för hennes del eftersom inte anger hur många personer som egentligen är där så hon går ju 100% plus på den här affären. 
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2024-08-07 13:14:16 följande:
    Vad menar du för avdrag?
    Jag undrar om inneboende verkligen behöver deklareras? det är ju i regel en delad kostnad snarare än inkomst tänker jag. 
    Sjävklart att det måste deklareras och det måste göras avdrag. Du kan tjäna flera hundratusen på inneboende per år. Kapital - avdrag vid uthyrning av en avgränsad del av hyres- eller bostadsrättslägenhet till inneboende | Rättslig vägledning | Skatteverket. Det är precis som att bedriva hotell eller annan verksamhet som ger dig någon form av inkomst.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2024-08-07 13:30:18 följande:

På vilket sätt lider du av detta?

Vad är relevansen i din fråga? :) 
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2024-08-07 13:49:30 följande:
    Avdrag på??
    Årsinkomst
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2024-08-07 14:24:49 följande:

84000 på hur länge? Jag förstår att man ibland är desperat men du lär ju ha bott där ett tag och kunnat lösa din boendesituation om det är så hemskt, passar inte boendeformerna så accepterar man ju inte helt enkelt, eller om man som sagt är desperat så tar man det man får tillfälligt medan man letar vidare

Det är inte riktigt så att lagar och regler i ett land tar hänsyn på huruvida man har accepterat något eller ej. Det blir inte mindre av ett brott för att någon har råd med eller har stått ut med det. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2024-08-07 14:40:10 följande:
    Om vi säger att du betalar 5000 i månaden, du betalar säkert mindre men ändå, då har du bott där i ca 1,5 år. Hade du brytt dig om lagen så hade du anmält mycket tidigare, nu är det tydligt att du enbart gör det för att du är bitter och vill sätta dit henne
    Ja, ponera att man är bitter och vill sätta dit någon, det ändrar fortfarande inte på huruvida hon kan sättas dit eller ej? Det är som att säga att bara för att nån anmäler våldtäckt efter ett par så har det aldrig skett Skrattande Farligt resonemang du jobbar med därborta 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2024-08-07 14:40:10 följande:
    Om vi säger att du betalar 5000 i månaden, du betalar säkert mindre men ändå, då har du bott där i ca 1,5 år. Hade du brytt dig om lagen så hade du anmält mycket tidigare, nu är det tydligt att du enbart gör det för att du är bitter och vill sätta dit henne
    FYI så var hyran inte alls 5000 och inte heller mindre utan 7500kr i månaden :) 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (W) skrev 2024-08-07 16:49:05 följande:

Ja anmäl du, så åker du också dit. Folkbokföringsbrott heter det när man bor någonstans utan att skriva sig där.

Om du är inkapabel av att läsa, kom tillbaka igen när du har lärt dig det. Hade jag inte vetat vad det var hade jag inte haft det i titeln och hade det gällt min ensak hade jag inte heller frågat om det, för är inte så dum i huvet att veta vad ett brott är och sen gå och fråga om det är ett brott eller ej.

Undrar i vilken värld folk har gått och tagit grundskoleexamen om läskunnigheten är så låg 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (U) skrev 2024-08-07 19:34:49 följande:

Förmodligen åker den inneboende också dit om det anmäks. Det är förbjudet att inte skriva sig där man bor. 

Ja, de kan ta och åka in båda två men jag bryr mig bara om nån som har fuskat till sig pengar så här, speciellt skattepengar som tydligen inte har betalats. Skiter fullständigt i vem som bor var 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Skatt) skrev 2024-08-08 11:09:16 följande:

Här kan du räkna ut om skatt behöver betalas eller inte. Fyller man i bostadsrätt och 4000kr i månadsavgift, 7500 i hyra, 90m2 varav 20m2 uthyrd etc  blir det ingen skatt 

https://www7.skatteverket.se/portal/hyra-ut-privatbostad/

Tack tack, räknade på det med rätt information om yta och månadsavgift blev det skatt. 
Svar på tråden Kan detta anmälans för skattefusk/folkbokföringsbrott?