• Filmjölken

Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Efter 15 år som gifta vill min fru skiljas. Jag är chockad men måste förstås försöka acceptera.

Vår situation är lite udda. I alla år är det jag som skött hemmet och arbetat. Hon har i perioder pluggat eller hållit på med olika projekt. De senaste åren har hon sysslat mycket med sina intressen. Hon har alltså inte hjälp till hemma eller dragit in pengar.

Jag förstår att jag måste fortsätta betala för hennes mat, kläder, telefon, CSN etc tills skilsmässan har gått igenom (försörjningsplikt), och kanske också en tid efter det (så kallat underhållsbidrag).

Jag vill dock inte göra mer än nödvändigt för någon som inte älskar mig längre. Hon hävdar att jag straffar henne, men det är inte sant. Det är bara det att jag inte har någon lust att längre tvätta hennes kläder, laga mat åt henne och städa efter henne.

Försörjningsplikten innebär att hon ska ha samma ekonomiska standard som tidigare, men räcker det med att hon får pengar?

Jag vill också understryka att jag alltid velat att hon skulle skaffa inkomst och hjälpa till hemma, men hon tycker att hennes hälsa inte klarar detta.

• Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?
  • Anonym (Karin)
    Filmjölken skrev 2024-08-09 18:52:25 följande:
    Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Efter 15 år som gifta vill min fru skiljas. Jag är chockad men måste förstås försöka acceptera.

Vår situation är lite udda. I alla år är det jag som skött hemmet och arbetat. Hon har i perioder pluggat eller hållit på med olika projekt. De senaste åren har hon sysslat mycket med sina intressen. Hon har alltså inte hjälp till hemma eller dragit in pengar.

Jag förstår att jag måste fortsätta betala för hennes mat, kläder, telefon, CSN etc tills skilsmässan har gått igenom (försörjningsplikt), och kanske också en tid efter det (så kallat underhållsbidrag).

Jag vill dock inte göra mer än nödvändigt för någon som inte älskar mig längre. Hon hävdar att jag straffar henne, men det är inte sant. Det är bara det att jag inte har någon lust att längre tvätta hennes kläder, laga mat åt henne och städa efter henne.

Försörjningsplikten innebär att hon ska ha samma ekonomiska standard som tidigare, men räcker det med att hon får pengar?

Jag vill också understryka att jag alltid velat att hon skulle skaffa inkomst och hjälpa till hemma, men hon tycker att hennes hälsa inte klarar detta.

CSN kan hon väl ansöka om nedsättning det är ju egentligen helt hennes egna skuld, det tycker jag hon kan göra omgående. Sen undrar jag med underhållsbidrag vad menas med det? Trodde det bara var sånt som man hade i USA och för barn såklart. Efter bodelningen ska du väl inte behöva försörja henne mer? Och absolut inte tvätta hennes kläder. Och inte innan heller såklart, finns absolut ingen anledning, inte en dag försent att hon börjar med det själv. Hon verkar vara en riktig prinsessan på ärten typ.
    Har ni barn tillsamman?
  • Anonym (F)

Har ni barn? Om inte finns inga långa betänkelsetider. 

Varför  du betala underhållsbidrag när ni är skilda? Hon får klara sig själv. 

• Anonym (Ruter dam)

Men sparka ut kvinnsbebisen bara, det är ju hon som vill skiljas!

Fy fan för såna våp!

• Anonym (O)

Vad jag förstår är det bara om det är äktenskapet som
    varit orsaken till att den ena inte kunnat skapa sig en egen försörjning som underhåll kan bli aktuellt. Det beslutas i så fall i domstol och är extremt ovanligt. 

• Anonym (Ruter dam)

Och vadå "hon tycker" att hon inte klarar att jobba- vad säger läkarna om saken?

• Anonym (K)

Mitt råd är att anlita en jurist för att få hjälp med alla den här sortens frågor. Din fru verkar ju vara inställd på att fajtas, så det kan nog behövas.

• Anonym (O)

Sökte lite till och hon kan eventuellt ha rätt till underhåll under en period. Men som sagt beslutas det i så fall av domstol. 

• Anonym (Oj)

Underhållsbidrag är ju något som ena föräldern betalar till den andra om barnet bor hos den andra föräldern. Det är inget du betalar till din fru.

• Anonym (Casanova)

Försörjningsplikt?

Släng ut henne. Så får hon stämma dig i domstol på den där försörjningsplikten. Ge henne lite hundmat i värsta fall. Säg att det är vad du äter också så blir det juridiskt korrekt.

• Studentpappa

Men skicka ut kärringen och låt henne klara sig själv, hon får väl bråka på dig via en jurist. Det blir ju inget dyrare för dig ändå, hon får väl på sin höjd lite pengar retroaktivt.

Varför ska du krypa för en snyltare? 

Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?