Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?
Efter 15 år som gifta vill min fru skiljas. Jag är chockad men måste förstås försöka acceptera.
Vår situation är lite udda. I alla år är det jag som skött hemmet och arbetat. Hon har i perioder pluggat eller hållit på med olika projekt. De senaste åren har hon sysslat mycket med sina intressen. Hon har alltså inte hjälp till hemma eller dragit in pengar.
Jag förstår att jag måste fortsätta betala för hennes mat, kläder, telefon, CSN etc tills skilsmässan har gått igenom (försörjningsplikt), och kanske också en tid efter det (så kallat underhållsbidrag).
Jag vill dock inte göra mer än nödvändigt för någon som inte älskar mig längre. Hon hävdar att jag straffar henne, men det är inte sant. Det är bara det att jag inte har någon lust att längre tvätta hennes kläder, laga mat åt henne och städa efter henne.
Försörjningsplikten innebär att hon ska ha samma ekonomiska standard som tidigare, men räcker det med att hon får pengar?
Jag vill också understryka att jag alltid velat att hon skulle skaffa inkomst och hjälpa till hemma, men hon tycker att hennes hälsa inte klarar detta.