• Anonym (O)

Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Vad jag förstår är det bara om det är äktenskapet som
    varit orsaken till att den ena inte kunnat skapa sig en egen försörjning som underhåll kan bli aktuellt. Det beslutas i så fall i domstol och är extremt ovanligt. 

• Anonym (O)

Sökte lite till och hon kan eventuellt ha rätt till underhåll under en period. Men som sagt beslutas det i så fall av domstol. 

• Anonym (O)
    Filmjölken skrev 2024-08-09 22:55:07 följande:
    Självklart ska jag ta hjälp av jurist. Men jag gillar att vara förberedd så därför är jag nyfiken på om någon vet vad som gäller.

Då har vi säkert hittat samma info. Det verkar ju som att underhållsbidrag ska betalas tex så att exmakan kan utbilda sig för att kunna få ett jobb.

Har hon sjukpension idag? Är hennes arbetsförmåga utredd? Det är kanske annars där hon borde börja. 

Har din fru någon utbildning? Gått gymnasiet? Yrkesprogram? Om hon har det låter det ju inte rimligt att du ska behöva betala för att hon ska kunna gå ytterligare en utbildning.

Skulle barnen bo hos dig? I så fall ska ju underhåll betalas från henne till dig. Men det blir väl Fördäkringskassan som får stå för det då, gissar jag? 

Underhåll på lång sikt verkar du väl bara vara skyldig att betala om orsaken till att hon saknar inkomst är att hon skött hem och barn. Så verkar det ju inte vara. Kan du bevisa det på något sätt, funderar jag på? 

• Anonym (O)
    Anonym (Va???) skrev 2024-08-10 06:44:15 följande:

Men vänta - va??? Måste den ene försörja den andre om man inte har barn??? Fattar nada...

I vissa fall. Men det är ovanligt och ofta bara i en övergångsperiod. 

Jag funderar på, TS, om det är skillnad i och med att det är hon som initierat skilsmässan. Man kan ju tycka att hon då har haft möjlighet att förbereda sig ekonomiskt. Hon har ju också betänketiden på sig att skaffa sig en försörjning.

Har du något bevis för att skilsmässan är på hennes initiativ? Kan kanske vara värt annars att skapa en sms-konversation tex där det framgår. 

• Anonym (O)
    Anonym (OA) skrev 2024-08-10 07:48:14 följande:

Nej det spelar ingen roll vem som ville skiljas. 

Om paret hade en överenskommelse om att frun stannar hemma och tar hand om barn och hushåll för att mannen jobbar väldigt mycket och reser i tjänsten, så han kunde inte sköta hemmet och de är båda beroende av hans arbete, då har exfrun en chans att begära underhåll en kort tid så hon har chans att skaffa jobb. Men det är ovanligt att någon får underhåll, det måste vara väldigt speciella omständigheter. 

Jo, men någon sån överenskommelse har de ju inte. Det är ju TS som har skött hemmet och har dessutom velat att frun ska skaffa egen försörjning. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-10 09:08:37 följande:
    Klart de har. Han har ju gått med på detta. Annars hade han ju lämnat henne för länge sedan. 
    Har vi läst samma TS? TS skriver ju att hen själv har skött hemmet och har velat att frun skaffar en inkomst. 
  • Anonym (O)
    Anonym (OA) skrev 2024-08-10 10:06:08 följande:
    Precis, det är därför jag skrev att TS inte behöver betala något. 
    Ok, vi har pratat förbi varandra. Det är ju vad jag också tror. 
  • Anonym (O)
    Anonym (M) skrev 2024-08-11 00:16:47 följande:
    Nej, underhållsbidrag är din del av försörjningen till era barn. Inte för att din snart ex-fru inte får tummen ur och skaffar sig en inkomst. 

Har hon ingen ekonomi får hon vända sig till Socialen för att få ekonomiskt bistånd. 

Jo, under vissa omständigheter (TS fall gränsar till dessa) kan man bli skyldig att betala underhåll till sin exmake/-maka. Att TS ex skulle ges rätt till det låter dock tveksamt.  

Lagen om underhåll till ex finns för att skydda de som på heltid varit ansvariga för hem och barn och därför inte jobbat, som ett stöd under (i första hand) en övergångsperiod efter skilsmässan tills de hunnit tex utbilda sig och skaffa ett jobb. 

• Anonym (O)
    Anonym (M) skrev 2024-08-11 10:23:04 följande:
    Ts fall gränsar inte ett dugg till det. Ts har motiverat sin snart ex-fru till både jobb och egen försörjning. 
    Nja. För att få underhåll en längre period verkar det ju vara för fall där äktenskapet hindrat den ena från att jobba. Men i en kortare övergångsfas kan jag inte se att det finns såna krav. 
  • Anonym (O)
    Anonym (OA) skrev 2024-08-11 21:08:20 följande:
    Nej.
    Det normala är, inget underhåll alls.
    Där det funnits speciella omständigheter (som det inte finns i TS fall), finns det möjlighet till underhåll i en kortare övergångsfas. Men detta är ovanligt. 

Det finns bara möjlighet till underhåll i en kortare övergångsfas, inte för längre perioder, det existerar inte enligt svensk lag. Men i TS fall finns det inget att åberopa som stöder att underhåll betalas alls. 

En make ha rätt att få underhåll från den andra maken om denne behöver det under en övergångstid. Bidraget bestäms efter vad som är skäligt med hänsyn till den betalande makens förmåga och övriga omständigheter. Syftet är att bidraget endast ska utgå under en omställningsperiod, för att ge den behövande maken möjligheter att genom utbildning och liknande skaffa arbete eller förbättra inkomsterna. 

En make kan även ha rätt till bidrag under en längre tid än så. Det sker dock endast i undantagsfall och träffar situationer då maken har svårigheter att försörja sig själv efter att ett långvarigt äktenskap har upplösts eller då det finns det andra synnerliga skäl. I dessa situationer ska det vara själva äktenskapet som har begränsat möjligheterna för maken att försörja sig på egen hand

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/forutsattningar-for-underhallsbidrag-fran-exmake/

• Anonym (O)
    Anonym (F) skrev 2024-08-11 22:10:46 följande:
    Betänk att texten är skriven av jurister som vill sälja sina tjänster. Med tanke på hur få rättsfall det finns, skulle du rekommendera TS snart ex-fru att lägga dyra advokaträkningen på en sådan är bedömningssak? 
    Nej, jag har skrivit att TS fru troligen inte har rätt till underhåll. Det du svarade på var ett svar till en som menade att underhåll till exmake aldrig sker under längre tid än en övergångsperiod. 
  • Anonym (O)
    Anonym (OA) skrev 2024-08-11 22:48:21 följande:
    Det normala är, inget underhåll alls.
    Om TS maka vill kräva detta blir det svårt för henne, speciellt med tanke på åberopande av övriga omständigheter, som i hennes fall blir typ ingenting. 
    Ja. Och jag har ju skrivit (flera ggr tror jag till och med) att jag inte tror att TS fru kommer att få rätt till underhåll. Citatet var ett svar på påståendet att underhåll enligt svensk lag aldrig kan betalas ut under annat än en kortare övergångsperiod. 
  • Anonym (O)
    Anonym (O) skrev 2024-08-12 08:02:15 följande:
    Ja. Och jag har ju skrivit (flera ggr tror jag till och med) att jag inte tror att TS fru kommer att få rätt till underhåll. Citatet var ett svar på påståendet att underhåll enligt svensk lag aldrig kan betalas ut under annat än en kortare övergångsperiod. 

Detta är meningen (OA) skrev och som jag besvarade genom att citera en jurist som sa det motsatta. 

Det finns bara möjlighet till underhåll i en kortare övergångsfas, inte för längre perioder, det existerar inte enligt svensk lag. 

Juristen skriver: 

En make ha rätt att få underhåll från den andra maken om denne behöver det under en övergångstid. 

?

En make kan även ha rätt till bidrag under en längre tid än så. ? 
    I dessa situationer ska det vara själva äktenskapet som har begränsat möjligheterna för maken att försörja sig på egen hand.

Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?