• EnAnonumius

Vigselring

Så här ligger det till, den korta förklaringen.

Att gå ned på knä är frivilligt enligt (svensk) tradition.
    Förlovningsring är något både mannen och kvinnan har, och man väljer ut tillsammans hur ringarna skall se ut (innan förlovningen), om man följer de svenska traditionerna.

Förlovningen är ju också något som symboliserar att man skall gifta sig. Dock så finns det en svensk sidotradition om att man bara förlovar sig, men hoppar över att gifta sig.

En vigselring är som namnet antyder, en ring man ger när man har vigsel (gifter sig) i kyrkan.

Så svaret på din fråga är att vigselringen är något man ger till bruden när man gifter sig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym skrev 2024-08-10 13:01:47 följande:
    * eller borgerligt. 

Roligt med någon som inte är som en inmurad stofil och gläfser om att man minsann måste gifta sig efter man förlovat sig. *tumme upp*
    Ja sant, får ju inte glömma borgerlig att de finns ju.. Borde ju tänkt på detta då jag själv gifte mig borgerligt.😅

Tackar, ja jag undra också varför det finns människor som skall tjata om att man "måste" gifta sig när man har förlovat sig...
    Vi har ju haft denna sidotradition med att bara vara förlovade, sedan 1800-talets mitt faktiskt.
  • EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-11 03:37:11 följande:
    Nej det finns det inte. Man gör förstås som man vill, men det är INTE någon etablerad tradition på något sätt, utan det är fel. Jag gillar inte att folk urvattnar traditioner på det sättet, för det gör ju en förlovning - och en förlovningsring - mindre "tung", mindre värdefull även för alla andra, som tänker följa traditionen och faktiskt gifta sig inom ett år.
    Varföre är jag inte förvånad? Berätta för mig varför jag INTE är förvånad för ditt svar?

Du kan tjata dig blå om du vill, men ta inte ut dina icke kunskaper på mig.
    Det handlar inte om att man urvattnar traditioner alls. Det handlare om något som har funnits sedan 1800-talets mitt här i Sverige.
    Ta du och läs boken "Stockholmsäktenskap".

Så kanske du kan lära dig lite om vår svenska historia om oss kvinnor och hur denna sidotradition som faktiskt finns, om att vara enbart förlovade.
    Den är etablerad, även om den inte var vanlig så är den fortfarande etablerad. 

• EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-11 03:32:59 följande:

Om ni inte redan är förlovade, så är det en förlovningsring du ska ge henne först och främst. Denna överlämnas när hon har svarat ja på ditt frieri (OM hon gör det Skrattande). Du frågar henne: "vill du gifta dig med mig?", och om hon då svarar ja, så är ni förlovade. Sedan trär du ringen på hennes vänstra ringfinger. Att gå ner på ena knäet vid frieri är egentligen en amerikansk tradition, inte en svensk, men många kvinnor har sett detta i så många amerikanska filmer, att de uppskattar det och till och med förväntar sig det. 

Du det är enligt SVENSK tradition som så att både mannen och kvinnan bär förlovningsringar.

Nej den traditionen att gå ned på knä är inte en "amerikansk" tradition. Bara för att vi fick vetskap om detta med att gå ned på knä från USA (via olika filmer/serier därifrån), gör det inte per se till en "amerikansk" tradition för den saken skull. 
    Det är en tradition som britterna tog med sig när de koloniserade USA, och den seden blev kvar när amerikanarna frigjorde sig från det brittiska styret.

Så det är helt fel att säga att det är egentligen en "amerikansk tradition".

• EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-11 07:33:20 följande:
    "Stockholmsäktenskapen" var en mycket marginell företeelse, och det var aldrig en etablerad eller accepterad företeelse. Det gällde bara en del fattiga fabriksarbeterskor vars karlar inte hade något arv att bry sig om ändå, samt även några bohemiska kvinnor i konstnärskretsar.
    Du hur mycket fel kan man klämma in på ett litet stycke så som du gör här?

Nej Stockholmsäktenskap var inte alls bara de
    fattiga och bohemiska kvinnor som ingick i det.
    Det hade du vetat om du läst boken "Stockholmsäktenskap", om varför det fenomenet uppkom och grunden bakom det också.

Det är en mycket intressant del av kvinnohistoria också.

Man kan ju undra hur marginell den företeelsen var när det blev en sidotradition i Sverige.
    Cathariiina skrev 2024-08-11 07:33:20 följande:

Det var signaturen Sextiotalist som älskade att tjata om detta i åratal, men som sagt - det är inte sant. Att vissa sedan själva ville tro att deras samlevnadsförhållanden var finare än andras, för att de bar en ring som inte betydde något, ändrar inte på det. 
    Jasså vilket är inte sant? Kan du backa upp det med historisk fakta att det inte är sant? Du kan bokhänvisa, och även länkhänvisa.

Vem har sagt att det ena är finare än det andra?
    Sextiotalist har aldrig påstått det, jag påstår inte det heller.
    Så vilka är dessa som "själva ville tro att deras samlevnadsförhållanden var lite finare än andras" som du så slarvigt svepande hänvisar till?
    Eller är det din godtyckliga intolkning du gör bara för att man upplyser om alternativa traditioner som inte passar i din världsbild?

• EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-11 16:14:04 följande:
    Det har i alla fall aldrig accepterats av prästerskapet och folk i allmänhet. Dessa kvinnor var ändå så kallade "fallna kvinnor" och deras barn var lika mycket "horungar" eller "bastarder". En ring hjälpte ingenting - vilket är ganska självklart egentligen, vem som helst kan ju köpa en ring och ta på sig den. Skulle vara märkligt om den gav juridiska rättigheter till arv, äkta börd-status o.s.v..

...och sedan måste du sluta tro på att allt som är tryckt i bokform är sant! Vi lever i ett samhälle där s.k. forskare får igenom de mest knasiga teser, bara de stämmer med den rådande tidsandan. D.v.s. i det här fallet feminismen. Det finns även forskare som har "bevisat" att homoäktenskap och -familjer har förekommit och varit fullt accepterade i alla tider. DET är inte heller sant. 

Jag tycker att du ska läsa lite litteratur som skrevs VID DEN TIDEN, för att få reda på vilka attityder som var gängse då. Inte vad någon modern forskare påstår. Sanningen är den, att det var en katastrof att föda barn utan att vara gift, ända fram till mitten av 1960-talet.

Fruar slog till och med ut sina ringar när fingrarna svullnade under graviditeten, för att inte någon på BB skulle tro att de var ogifta mödrar... Och personalen titulerade även de ogifta kvinnorna med "fru" + efternamn, för att de inte skulle behöva skämmas inför fruarna som de delade sal med. Flickor från bättre familjer skickades fortfarande bort till speciella mödrahem i mitten av 1960-talet, för att föda barnen där - sedan adopterades barnen bort direkt. Grannarna och släkten fick tro att flickan befann sig i Frankrike för att bättra på sin franska, eller bodde hos sin sjuka farmor för att hjälpa henne, eller något liknande.

Att samboförhållanden skulle ha varit accepterade runt sekelskiftet 1900, bara kvinnan hade på sig en låtsasförlovningsring, är alltså bara trams. Detta var något som började runt 1970, med ABBA och popkulturen.
    Ja du, du fortsätter att bevisa att du skiter i att kolla upp fakta.

Tycker du skall plugga på fakta istället för att försöka komma lallandes med "hur synen var då" och "hur prästerskapet såg på¨det". Du kommer ju knappast med något relevans med det. Då de flesta vet hur synsättet var. Ändå förkom dessa s.k stockholmsäktenskap i stor utsträckning.

Och du bevisar också att det enda intresset du har är att bara komma med moralpredikan och man skall inte glömma "moralen" ur historiskt perspektiv.

Det är beklagligt att du saknar intresse att ens försöka förstå  varför detta fenomen som Stockholmsäktenskap uppstod alls.
    Det bevisar du att du saknar intresse över.

Och du, det har fortfarande inget med "fallna kvinnor" och bohemiska kvinnor att göra, som du försöker komma med som argument för "hur fel" jag har.

• EnAnonumius
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-08-11 19:02:16 följande:

Och runt sekelskiftet var det många framförallt  i Stockholm som levde i stockholmsäktenskap vilket accepterades av många fast inte alla. 

Precis, om jag hade varit 25+ och blivit beviljad att vara myndig, så hade jag knappast gift mig vid sekelskiftet. För varför skall man förlora sin myndighet som kvinna, och låta mannen bli överförmyndare åt mig liksom...?

• EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-13 07:30:18 följande:
    Och levt med en man ändå? Det fanns inga säkra preventivmedel då, och du och dina barn skulle ha fått massor av skit för detta. Jag tror du hade gift dig till slut ändå... För övrigt är jag ganska säker på att det redan vid denna tid var möjligt att skriva äktenskapsförord, och även att föräldrarna kunde skriva i sitt testamente att barnens (även gifta döttrar) arv skulle vara deras enskilda egendom. Då kom maken inte åt dessa tillgångar. 
    Så nu sjunker du lågt och börja spekulera om mig som person bakom skärmen i stället för att hålla dig till sakfrågan.

Jasså du TROR att jag skulle giftas mig till slut?  Ja ja du får väl inbilla dig detta om du nu mår bra av det... Fast kom ihåg detta, det är en inbillning från din sida.
    Jag skall inte sjunka till din låga nivå och spekulera om dig som person bakom skärmen, då det är inte sakfrågan.

Nej det var inte möjligt att skriva äktenskapsförord "på den tiden",då det inte fanns.
    Det du inte verkar förstå  är att mannen räknades som kvinnas förmyndare i ett äktenskap, och en gift kvinnan var klassad som omyndig.
    Det var just detta som många valde att trolova sig, men inte gifte sig, bara för att det var många kvinnor som inte vill förlora sin myndighet.
    1921 blev även gifta kvinnor myndiga.

Så även om du inte vill känna till fakta, utan snyftar om "urvattnade begrepp" (🙄) i stället, så var Stockholmsäktenbskap  grunden för det vi har i Sverige, förlovade utan att gifta sig.
    Och du även om du nu kommer att surra om "synsätt" och "hur samhället såg på det".

Sedan så kan du ju fundera på också varför de som var trolovade, men inte gifta, fick sina barn registrerade som "äkta barn", och barnen fick då arvsrätt efter sina föräldrar.
    Oäkta barn blev alltid arvlösa "på den tiden".
  • EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-13 07:26:13 följande:

Men då var det ju det faktum att paret varit hos prästen och sagt att ett barn avlats under äktenskapslöfte som gjorde skillnaden - alltså så att barnet blev "trolovningsbarn" med vissa rättigheter. Inte om kvinnan bar en ring på fingret, eller inte. Jag kan tänka mig att man i de klasser där detta förekom hellre köpte mat eller brännvin för den summan, som en guldring skulle ha kostat.

Du nu var det som så att på 1800-talet så var trolovning faktiskt juridiskt bindande...

Så nej det handlar inte om något som du svamlar om här att man sa till prästen att att barnet avlats under "äktenskapslöften"..

• EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-13 11:34:09 följande:
    Det skrev jag ju redan, att det berodde på att fadern hade varit med till prästen och yttrat att barnet avlats under äktenskapslöfte. Han tog alltså på sig ansvaret. Det fanns dock en skillnad, om jag inte missminner mig alldeles, mot barn födda inom äktenskap, nämligen att trolovningsbarnen enbart ärvde sin far som individ. Inte sina övriga släktingar på hans sida (t.ex. farföräldrar), om fadern var bortgången. De hörde nämligen inte till släkten. 

Och då är det ju bra att ingen har hävdat att trolovningsbarnen kunde ärva från övriga släkten.

Fast saken är den.
    Skall du fortsätta att komma med felaktiga påståenden (se inlägg #11) om att det är;  "Det gällde bara en del fattiga fabriksarbeterskor vars karlar inte hade något arv att bry sig om ändå, samt även några bohemiska kvinnor i konstnärskretsar. "?

När det står i även SVT länken som du använder
    följande.

"Margareta Matovic menar att kvinnorna var mer rationella och pålästa än vi kanske tidigare anat. Mannens målsmanskap över hustrun var knuten till vigseln enligt 1736 års giftermålslagstiftning.

-Den kvinna som själv förtjänade sitt levebröd och saknade hemgift stod varken under fadern eller någon annan mans kontroll, berättar Margareta Matovic.

Och hon var inte alltid så benägen att ställa sig under en mans kontroll när hon hade eget jobb och tjänade ihop till sitt levebröd. Så lagstiftningen spelade också en roll i samlevnads formerna."

https://sverigesradio.se/artikel/1868746

Som sagt, vem ville förlora sin myndighet?

• EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-08-13 19:32:41 följande:
    ...som sagt: det gick även att påstå det efteråt (när barnet var fött) och skriva under papperen då. 
    Vilken DEL av "trolovade barn blev registrerade som äkta barn" hade du absolut svårast att fatta?

Man behövde ju knappast påstå något till prästen, som du svamlar, om här.

Svar på tråden Vigselring