Ni har som har två barn
Ni som har två barn, har ni redan bestämt er vilket av de ni gillar bäst? Jag har nyligen fått veta att någon gång runt 13 års åldern slutade mina föräldrar tycka om mig som något mer än en avkomma som man måste ta hand om.
Missförstå mig inte, de har aldrig varit bristfälliga i saker de har gjort för mig. Men det är inget de gör pga kärlek till en människa utan för att man måste göra det för sitt barn. Detta är alltså inget jag har suttit och kommit fram till på egen hand utan fått höra direkt från mamma att hon gör saker för mig för att hon måste "vill inte att det ska verka som att du är adopterad" och inte för att hon gillar mig.
Under min jobbiga uppväxt var jag väldigt sur och hamnade i otaliga aggressiva bråk med mamma, mer eller mindre raseriutbrott, som kanske satte spåret och sen dess har hon på något sig sett mig som en sjuk dotter som hon måste ta hand om och måste tycka synd om.
På min 14 årsdag bråkade vi och pappa som också ser mig som inget mer än någon som är där för att ta deras pengar och mat följde mammsa fotspår och sa inte ett ord om att jag fyller år. Jag som trodde det här var en en gångsgrej och att man alltid gör så här för sina barn. Så gick alla mina födelsedagar, toppen av det var att köpa en cupcake och få swish på 500kr. Detta skedde även på min 18 årsdag och 20 årsdag och såg likadant ut.
Häromdagen såg jag föräldrarna fira min lillebrors 15 årsdag och han får en parfym värd 2600kr. Blir helt chockad. När jag ställer frågan om varför jag inte firas så här så blir det bråk i familjen och de säger "vad vill du att vi ska ha gjort för dig? Har vi inte gjort tillräckligt?"
Ibland undrar jag om det finns någon mening i att söka kärlek hos någon som redan har bestämt sig att jag är otacksam. Hade ni någonsin gjort så här mot era barn? Vad krävs det för att ni ska swisha 500kr på äldsta barnets 20årsdag med ursäkten "vi har det tufft ekonomiskt och du bor inte hemma så du kan inte bli firad" men när ekonomin nu är ännu tuffare köpa en sån present? OBS firandet för honom sker precis efter ytterligare ett bråk med mig så enda anledningen jag kommer på är att de typ ska jävlas och visa att de har iaf ett barn som de tycker om och som är snäll mot de till skillnad från mig.
Hade ni någonsin behandlat era barn så olika? Vad hade det ens krävts för att komma på något sånt?