• Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig
  • Cathariiina
    Anonym (Blaska) skrev 2024-08-13 21:14:43 följande:

I boken, why leaders fight framgår följande... Men were responsible for 694 acts of aggression and 86 wars while women were responsible for just 13 acts of aggression and only one war (Indira Gandhi).?

slutsatsen blir således att regerande män är mer benägna att starta upp krig och konflikter med andra länder. 

De flesta ledare ÄR ju män, så om de där siffrorna ska ha någon relevans måste man räkna om den till ANDELEN av alla kvinnliga respektive manliga regenter som startade krig. Absoluta tal går ju inte att jämföra. 
  • Cathariiina
    Anonym (Ja.) skrev 2024-08-13 21:53:40 följande:

Ja, vill försvaret ha en psyksjuk kärring så visst, jag ställer upp för mitt land. jag vet inte riktigt vad för nytta jag skulle kunna göra, men efter vad jag läst om tyska kvinnor under slutet av andra världskriget så verkar det finnas en slags kapacitet till grovt våld inom oss alla.

Jag läste om en dam som slog ut ett ryskt kulsprutenäste med hjälp av ett vapen hon hittade på en död och sedan sköt en massa ryssar med deras egna kulspruta. Eller en annan som klädde av sig och väntade tills massa ryssar samlats runt henne och då sprängde en handgranat.  

Ja, skulle fiendesoldaterna tränga in så långt som till vårt närområde, och hota våra egna hem... så skulle nog vi svenska kvinnor också kunna visa en annan sida. Men i det första läget är det inte nödvändigt, och inte i det andra läget heller... det FINNS tillräckligt många män som kan bli militärer. 

Och som jag skrev tidigare, men som ingen kommenterade på: när männen går ut i strid blir massor med arbetsplatser lediga, varav många är helt livsnödvändiga för att samhället ska kunna fungera. SÄRSKILT under krig. Jag nämnde bland annat industri- och transportsektorerna, men även t.ex. kraftverken. Kvinnorna behövs för att ta över där, under kriget. Och dessutom behövs de för att vårda barn (både egna och andras), gamla och sjuka människor. Särskilt som de flesta av de utbildade sjuksköterskorna kommer att försvinna till fältsjukhusen. Även skolorna behöver hållas igång. 
  • Xenia
    Anonym (Yvig) skrev 2024-08-12 16:42:41 följande:
    Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/majoritet-villig-att-riskera-livet-vid-krig

Jag är chockad! Bara 8% av svenska kvinnor skulle ställa upp vid krig mot ryssarna. Vilka fegisar,  men typiskt en tjej grej.De tror alltså inte på jämlikheten.

Så man ställer inte upp om man inte kan skjuta ihjäl fienden?

Det finns många andra uppgifter som behöver utföras. Ska kvinnor klandras för att de aldrig gjort värnplikten och inte fått någon vapenutbildning?

En majoritet av allmänheten skulle vid händelse av krig eller krigsfara kunna tänka sig att bidra till det svenska försvaret på något sätt, drygt hälften (51 procent) med fara för livet i en icke-stridande roll.
  • Anonym (Blaska)
    Cathariiina skrev 2024-08-13 22:58:02 följande:
    Va? Mrs Thatcher var premiärminister när hon jagade Khadaffi, förvisso tillsammans med President Reagan - men ändå. Och regenten i Storbritannien var också en kvinna vid tillfället, det var Elizabeth II. Och Mrs Clinton var utrikesminister, förvisso under "fredliga" Obama, men ändå. Den enda amerikanska president i modern tid som inte startat några krig, är Mr Trump. Som garanterat har XY-kromosomer...

Jag pratar om att starta upp krig och du babblar på om obetydliga saker.

Mrs Thatcher avslutade sitt regentskap/premiärministerskap 1990 i Storbritannien. Nato jagade Khadaffi under 2011 men det var inte Nato som dödade honom utan rebeller, 2011, som dödade Khadaffi, dödsskjuten av en MAN, en rebell, som avslutade hans liv. 

David Cameron var premiärminister i Storbritannien 2011 så Mrs Thatcher har inget med Khadaffi att göra som premiärminister då FN först året 1992 använde sig av sanktioner mot landet på grund av khadaffi kränkte mänskliga rättigheter och stödde internationella terrorister. Ingen jagade Khadaffi under 90 talet utan relationerna till väst blev aningen bättre slutet av 90-talet. under 2000 talet blev det missnöje bland folket på grund av statligt förtryck och uppror uppstod bland annat rebeller som till sist dödade honom. 

• Anonym (Blaska)
    Cathariiina skrev 2024-08-13 22:58:02 följande:
    Va? Mrs Thatcher var premiärminister när hon jagade Khadaffi, förvisso tillsammans med President Reagan - men ändå. Och regenten i Storbritannien var också en kvinna vid tillfället, det var Elizabeth II. Och Mrs Clinton var utrikesminister, förvisso under "fredliga" Obama, men ändå. Den enda amerikanska president i modern tid som inte startat några krig, är Mr Trump. Som garanterat har XY-kromosomer...

Hur lyckades du klämma in drottningen Elizabeth II som inte hade någon makt alls att styra ett land? 

Barrack Obama var president 2011 för USA så mrs Clinton år fortfarande inte den som tar beslut om krig och sådana insatser utan det är presidenten som under Nato tiden 2011 var en man, Barack Obama. 

Jag förstår inte hur du kan ha så mycket fel i ett och samma inlägg. 

• Cathariiina
    Anonym (Blaska) skrev 2024-08-13 23:57:12 följande:

Jag pratar om att starta upp krig och du babblar på om obetydliga saker.

Mrs Thatcher avslutade sitt regentskap/premiärministerskap 1990 i Storbritannien. Nato jagade Khadaffi under 2011 men det var inte Nato som dödade honom utan rebeller, 2011, som dödade Khadaffi, dödsskjuten av en MAN, en rebell, som avslutade hans liv. 

David Cameron var premiärminister i Storbritannien 2011 så Mrs Thatcher har inget med Khadaffi att göra som premiärminister då FN först året 1992 använde sig av sanktioner mot landet på grund av khadaffi kränkte mänskliga rättigheter och stödde internationella terrorister. Ingen jagade Khadaffi under 90 talet utan relationerna till väst blev aningen bättre slutet av 90-talet. under 2000 talet blev det missnöje bland folket på grund av statligt förtryck och uppror uppstod bland annat rebeller som till sist dödade honom. 

Men snälla du. Jag kommer ihåg runt 1986 när Khadaffi fick leva som en beduin och bo i tält i öknen och flytta runt varenda dag, för att ligga steget före NATO som försökte bomba hans läger. De lyckades vid ett tillfälle och ett av hans barn dog. Reagan och Thatcher var de som var vid makten då, och drev på detta. Men de fick aldrig tag i honom, han var för smart för dem. 
  • Anonym (Blaska)
    Cathariiina skrev 2024-08-14 00:57:23 följande:
    Men snälla du. Jag kommer ihåg runt 1986 när Khadaffi fick leva som en beduin och bo i tält i öknen och flytta runt varenda dag, för att ligga steget före NATO som försökte bomba hans läger. De lyckades vid ett tillfälle och ett av hans barn dog. Reagan och Thatcher var de som var vid makten då, och drev på detta. Men de fick aldrig tag i honom, han var för smart för dem. 
    Du kanske har demens i så fall. 
  • Anonym (Blaska)
    Cathariiina skrev 2024-08-14 01:09:40 följande:
    Nejdå, du kan läsa här:

en.wikipedia.org/wiki/1986_United_States_bombing_of_Libya

1986 United States bombing of Libya
    Usa var de som attackerade efter att Khadaffi var misstänkt för en bombning i Tyskland. USA hade stöd av över 25 länder att genomföra attacken. Om vi går tillbaka till sakfrågan, på vilket sätt var Mrs Thatcher en lysande stjärna bland allt detta? Mrs Thatcher nämns i princip inte alls och det låter som att USA var drivande i detta och där var det en MAN som styrde landet. 
  • Cathariiina
    Anonym (Blaska) skrev 2024-08-14 01:35:23 följande:
    Usa var de som attackerade efter att Khadaffi var misstänkt för en bombning i Tyskland. USA hade stöd av över 25 länder att genomföra attacken. Om vi går tillbaka till sakfrågan, på vilket sätt var Mrs Thatcher en lysande stjärna bland allt detta? Mrs Thatcher nämns i princip inte alls och det låter som att USA var drivande i detta och där var det en MAN som styrde landet. 
    Du kan läsa här:

journals.sagepub.com/doi/10.1177/10659129231182404

Using Process Tracing to Investigate Elite Experience Accrual: Explaining Margaret Thatcher?s Support for US Air Strikes Against Libya
Svar på tråden Svenska kvinnor vill inte försvara sverige vid krig