Anonym (Ja.) skrev 2024-08-13 21:53:40 följande:
Ja, vill försvaret ha en psyksjuk kärring så visst, jag ställer upp för mitt land. jag vet inte riktigt vad för nytta jag skulle kunna göra, men efter vad jag läst om tyska kvinnor under slutet av andra världskriget så verkar det finnas en slags kapacitet till grovt våld inom oss alla.
Jag läste om en dam som slog ut ett ryskt kulsprutenäste med hjälp av ett vapen hon hittade på en död och sedan sköt en massa ryssar med deras egna kulspruta. Eller en annan som klädde av sig och väntade tills massa ryssar samlats runt henne och då sprängde en handgranat.
Ja, skulle fiendesoldaterna tränga in så långt som till vårt närområde, och hota våra egna hem... så skulle nog vi svenska kvinnor också kunna visa en annan sida. Men i det första läget är det inte nödvändigt, och inte i det andra läget heller... det FINNS tillräckligt många män som kan bli militärer.
Och som jag skrev tidigare, men som ingen kommenterade på: när männen går ut i strid blir massor med arbetsplatser lediga, varav många är helt livsnödvändiga för att samhället ska kunna fungera. SÄRSKILT under krig. Jag nämnde bland annat industri- och transportsektorerna, men även t.ex. kraftverken. Kvinnorna behövs för att ta över där, under kriget. Och dessutom behövs de för att vårda barn (både egna och andras), gamla och sjuka människor. Särskilt som de flesta av de utbildade sjuksköterskorna kommer att försvinna till fältsjukhusen. Även skolorna behöver hållas igång.