• Silverkula

Barnvagnsdjungel - hjälp!

Alla experter som hänger här inne! :)

Kan ni hjälpa mej att rodda ut denna barnvagnsdjungel? Är inne på Bugaboo eller Emmaljunga men förstår ingenting alls, jag har gått vilse! 

Det är mängder med modeller, mono, duo, ramar, tillbehör, åkpåsar, donkey, buffalo, begagnat, nytt...... 

Vad vill man ha och varför? Pris är inte relevant utan jag behöver lära mej vad som är vad så jag själv kan ta ställning till vad som är värt och inte <3

Någon snäll och kunnig själ..? Lär mej allt! <3

• Svar på tråden Barnvagnsdjungel - hjälp!
  • Fjäril kär

1. Fundera på hur du ska använda vagnen och vad den ska tåla.   Promenad på stan? Skogspromenader?  Lokaltrafik med snöslask? Norrlandsvinter med massa snö? 

2. Smidighet . Du ska kunna fälla ihop vagnen helst med en hand om möjligt,  den ska ta liten plats så du enkelt kan få plats i bilen .  Du ska orka hantera den upp och ner på bussar och i trappor . Här får du också tänka på hur vagnen förvaras när den inte används. Stå och ta plats i hallen eller hopfälld i ett förråd?  Är den lätt att ta fram och enkelt att få upp den? 

3. Hjul. Tillsammans med punkt 1 får du fundera på vilka hjul du behöver ha. Vissa vagnar kan du inte få stora hjul på. Vissa vagnar har små löjliga plasthjul som lätt går sönder. Är det lufthjul se till att du själv kan pumpa med cykelpump och inte behöver släpa iväg till nån mack med bebis i platt vagn .  

4. Välj rätt broms. Plastpluttar mellan hjul tex kan kännas smidigt som man petar med foten men går lätt sönder och håller inte för snö och is.  En hederlig gammal broms man fäller ner över hjulen med fjäder och stång  är att föredra. 

5. Utrymme.  Vad ska få plats på vagnen?  Matkassar? Skötväska? Vissa vagnar har noll lastutrymme och andra är mer generösa.  

6. Hur länge ska vagnen användas? Vissa små vagnar är smidiga men har bebis redan vuxit ur efter 3 månader .

7. Kvalitet... generellt sett är metall bäst i chassi. Ju mer plast och finesser du har ju mer är det som kan gå sönder och oftast också gör det. Undvik vagnar med "multifunktioner" , går nån liten plastmojäng sönder i typ  sufletten  är oftast hela vagnen obrukbar. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Barnvagnsdjungel - hjälp!