Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

1:1200 på KUB

Vet att det fortfarande räknas som låg risk men blev orolig ändå. Är 36. Förra gången var jag 33 och fick 1:19000. Och gången innan var jag 27 och fick 1:2000 nånting.

Nackspalten var 1,5 mm så borde vara blodprovet som drog ner mest? Och åldern men den borde väl inte dra ner så mycket. Jag har BMI på 26-27 ungefär.

Borde jag göra NIPT privat? 
    Nån mer som har fått liknande siffror? Är i vecka 13+1. 

Tacksam för svar, är väldigt orolig. 

• Svar på tråden 1:1200 på KUB
  • Anonym (TS)

Läst lite och det kanske är onödigt att bli väldigt orolig, det var bara det att jag har läst om 40-åringar som har fått 1:20000. 
    Men tacksam för svar iallafall om någon mer har fått liknande siffror eller vad ni tycker , om man borde gå vidare med något mer test? 

• Anonym (TS)
    Cereal Killer skrev 2024-08-14 09:36:19 följande:

Det finns inga rätt och fel här, men risken att barnet är sjukt eller bär på en missbildning (som inte är DS, och som inte syns på ultraljudet) är ett par, tre procent. Låt oss säga att det är 1% risk för någon allvarlig missbildMing/sjukdom
    1/2000 är detsamma som 0.05%.

Så den totala risken är alltså 1.05%
    Du kan göra NIPT och få ned den till 1%

Utifrån detta kan du kanske se att rent logiskt är det inte KUB-siffrorna som borde skapa oro utan de där andra riskerna, som du inte kan göra något åt. 

Detta innebär inte att du inte bör göra NIPT, men du kan fundera på om oron i sig är ett tillräckligt skäl till att göra det. 

Som sagt, det finns inget rätt eller fel här, det är upp till var och en. 

Tack för svar!
    Jo NIPT kostar ju en del , vet inte om det är värt det. Barnmorskan sa att hon tyckte det var bra siffror och att det mest är åldern som drar ner.. Men man har ju läst här om kvinnor som är äldre och fått mycket bättre. Dumt att läsa för mycket egentligen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Om) skrev 2024-08-14 09:43:06 följande:

Om man blir så orolig över de siffrorna är det ingen idé att göra kub anser jag. Då har det ingen funktion. Meningen med kub är ju att sålla fram dem som har en ökad risk så man ju kan gå vidare med nipt el fostervattenprov eller moderkaksprov. Jag fick besked att 1:200 eller högre risk så erbjuder man det. Och då har man ändå tagit i med marginal. Du har mao obefintlig risk på kub och borde vara lugnad av det. Det är din ålder som drar ner det i första hand men även de andra faktorerna kan vara annorlunda mot förra gången. Men risken är fortfarande befintlig.

Tack för svar! 

Jo du har såklart rätt .. det var mest för att det skiljer så mycket mot första gången. Men gången innan fick jag ju ganska liknande siffror som nu (lite bättre bara) och var 8 år yngre , då blev jag inte orolig eftersom jag inte hade läst så mycket på familjeliv haha ..

• Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-14 09:51:25 följande:

Tack för svar! 

Jo du har såklart rätt .. det var mest för att det skiljer så mycket mot första gången. Men gången innan fick jag ju ganska liknande siffror som nu (lite bättre bara) och var 8 år yngre , då blev jag inte orolig eftersom jag inte hade läst så mycket på familjeliv haha ..

9 år yngre var jag ju haha inte 8 år yngre 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Om) skrev 2024-08-14 09:43:06 följande:

Om man blir så orolig över de siffrorna är det ingen idé att göra kub anser jag. Då har det ingen funktion. Meningen med kub är ju att sålla fram dem som har en ökad risk så man ju kan gå vidare med nipt el fostervattenprov eller moderkaksprov. Jag fick besked att 1:200 eller högre risk så erbjuder man det. Och då har man ändå tagit i med marginal. Du har mao obefintlig risk på kub och borde vara lugnad av det. Det är din ålder som drar ner det i första hand men även de andra faktorerna kan vara annorlunda mot förra gången. Men risken är fortfarande befintlig.

Men tänkte om åldern verkligen drar ner siffrorna , hur är det möjligt att få lägsta möjliga sannolikhet (1:20000) när man är 40 år? Det var en som skrev här att hon fick det. Då har ju åldern inte dragit ner alls? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-14 09:51:25 följande:

Tack för svar! 

*förra gången inte första gången
  • Anonym (TS)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-14 10:34:27 följande:

Jag hade gjort NIPT men jag gillar också att vara säker på saker och ting. Det finns alltid en osäkerhet när det kommer till KUB. Finns förvisso en osäkerhet i NIPT också men sett till KUB så är det betydligt mer träffsäkert.

Tack för svar! Gjorde du KUB också först eller NIPT istället?
    Mellan vilka veckor kan man göra NIPT? 
  • Anonym (TS)

Såg nu att förra gången (när jag var 33) var nackspalten 1,9 mm. Och då fick jag 1:19000.

Blir lite orolig för blodproverna som inte kan ha varit så bra den här gången.. Kan det bero på något annat som är fel hos mig eller fostret eller moderkakan? 

• Anonym (TS)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-14 11:18:31 följande:
    Jag gjorde NIPT direkt just för att slippa stressen som du nu tyvärr upplever. Från vecka 10 kan man göra NIPT

Förstår , det låter ju bra. Ska kolla upp det.

Hade såklart räknat med sämre siffror nu eftersom jag är äldre men blev lite orolig när det var så mycket sämre.. även om det egentligen inte är dåliga siffror.
    Tänkte mest eftersom nackspalten var smalare till och med borde ju blodproverna varit mycket sämre.. 

Svar på tråden 1:1200 på KUB