• Mellepelle123

Semesterlön vid deltidsanställd

Har nu haft semester och såg att jag endast får ut cirka 600kr per semesterdag. Jag är deltidsanställd på 20 timmar i veckan men jobbar alltid mer och får skriva något korttidskontrakt på att jag jobbat mer. Skrev på ett kontrakt när jag började jobbet men har inte skrivit något nytt fast provanställning har gått ut. På kontraktet står de att jag minst får ut 12000kr ungefär. 

Har dom fortfarande rätt att ge mig bara 600 fast jag jobbar övertid hela tiden. Jag kanske övertänker då de endå är jag som tackar ja till passen men att man ska få mindre semesterlön fast man jobbar mer än vad man behöver känns lite surt:/

• Svar på tråden Semesterlön vid deltidsanställd
  • Anonym (Lönetant)

Det beror på flera faktorer. Har du månadslön eller timlön? Ska du få ut den rörliga semesterdelen per dag eller en gång om året? 
    Vilket kollektivavtal går du under?

• Mellepelle123

Jag är timanställd, får cirka 154 i timmen och är ganska säker jag får ta ut semester när jag vill. Jobbar inom handel om de va de du mena

• Anonym (Matte)
    1 april 2023: 6,69 kronor/timme (motsvarar 1110 kronor baserat på heltid) där alla garanteras 80% och 20% fördelas lokalt. 1 april 2024: 5,93 kronor/timme (motsvarar 985 kronor baserat på heltid) där alla garanteras 70% och 30% fördelas lokalt. chansade på Handels.
  • Anonym (Lönetant)

Då tar du allt som du tjänat innan skatt (ej semersättning) från april 2023 tom mars 2024. Obs om du börjat din senaste anställning efter april 2023 så räknar du från anställningsdatumet. 

Sedan tar du 13% av det och delar på 25. Detta ska du få per semesterdag. 

• mammatill6

Men menar du att du har betalda semesterdagar som timanställd? Det brukar man ju inte ha utan man får istället semesterersättning på det man arbetar.

Svar på tråden Semesterlön vid deltidsanställd