Anonym (Älta) skrev 2024-08-20 20:43:18 följande:
Vad baserar du denna uppfattning på ? Att dessa relationer inte är ovanliga och att de brukar bli lyckade alltså ?
Har du många sådana exempel ur verkliga livet i din egen umgängeskrets ? Är det där du hämtar din kännedom om fenomenet ? Personligen vet jag inte ett enda par med stor åldersskillnad i min egen krets av inre och yttre periferi av bekantskaper. inte ett enda. Och jag känner mycket folk. Alltså väl bekomme om de skulle finnas men de gör ju inte det. Jag letar bland släktingar, grannar,vänner, grannars vänner, kollegor, gamla klasskamrater, syskon, syskons vänner. Jag söker med ljus och lykta. Ser dem inte ute på restaurang, på Ica, rulltrappan i shoppingcentret. Nada. Ser mest en massa trevliga alldagliga människor på väg till och från jobbet typ. Kan inte hitta ett enda sådant par med en äldre man och 20 år yngre kvinna nånstans omkring mig. Att ämnet är uppe för ständig diskussion här på familjeliv är för mig en fullständig gåta med tanke på att fenomenet är så oerhört ovanligt irl. Om jag inte slår upp hänt extra hos frissan då och beskådar Kevin Costner med den senaste köpta kvinnan på sin arm typ.
Ju mer den egna libidon sjunker i takt med stigande ålder desto mer söker han stimulans och glanar på varenda tös som passerar.
För övrigt till ta; En förkrossande majoritet av de skilsmässor som sker har initierats av kvinnan.
Jag lever i en lantlig miljö där skilsmässor är tämligen ovanliga, vi snackar 10-20% jämfört med snittet på 50%. Och de få relationer jag känner till med stor åldersskillnad verkar vara lyckliga. En nära vän blev nyligen änka efter att hennes 20 år äldre man gick bort. Det var hans tredje fru och den enda som var mycket yngre.
Jag tolkar de ständiga inläggen på FL om detta som att det inte alls är så ovanligt som du skriver. Och varför räknas inte kändisar och deras unga fruar? PG Gyllenhammar är fortfarande ihop med sin unga fru, fähunden Trump också. Finns hur många fall som helst och varför skulle det bara gälla kändisar? För enkelt att avfärda alla som gubbsjuka eller kändis/pengakåta. Kvinnor kan försörja sig själva.
Fast du inte vill finns det en grupp människor som tänder på äldre resp yngre partners.