Frejasigrid skrev 2024-08-30 15:22:23 följande:
Här kommer en uppdatering:
Har idag fått göra moderkaksprov. Är så glad att det gick!! Vi var där i måndags men då var moderkakan/fostret lite litet och läkare ville avvakta några dagar.
Testet idag gick snabbt, stack till lite och upplevdes mer obehagligt än ont, men kändes lite. Hade en underbar läkare som kändes så kunnig, var lugn och stöttande.
Jag berättade även om min oro kring medicinsk abort (ifall det blir så) och han informerade mig om att medicinsk abort är mycket bättre för kroppen (mindre risk att skada livmodern) än kirurgisk abort, och rekommenderade verkligen den metoden. Så jag vill förmedla detta vidare till dig som läser detta.
Nu väntar vi 3-5 arbetsdagar för att få provsvar, och kommer tillåta mig själv att hoppas på det bästa - även om jag är väl medveten om den höga risken för ett dåligt provresultat.
Önska oss lycka till, tänker så på er som är i liknande situation.
Tänk - så låga odds att just vi skulle få dessa dåliga resultat? Av alla som är gravida så är det 5 % som får hög risk på KUB... Ibland slår livet en verkligen hårt i magen och det finns ingenting man kan göra. Ta hand om varandra, och ni som redan har barn - krama dom lite extra hårt ikväll och njut av att ni fick tillhöra de tursamma procenten som fick bra resultat <3
Vad skönt att det gick bra och lycka till Jag har aldrig varit med om samma sak men har fått två tidiga missfall och har gjort både meicinsk ?abort? med det ena och skrapning med det andra. Självklart är det ju inte samma sak när det är tidigt (medicinska var i vecka 6 ungefär och skrapningen i vecka 10-11) men jag har också hört att det är bättre för kroppen med medicinsk abort. Precis som det är bättre för kroppen att föda vanligt än med snitt och man kan det alltså (har själv behövt göra två snitt).
Jag har också varit väldigt nära att förlora ett barn i vecka 21, fick ett akut cerklage (band/ stygn som ska hålla livmoderhalsen stängd) som som tur är höll. Inte samma sak men kan ändå känna igen mig i att vara ganska långt gången och inte ens veta om det blir något barn, är där nu också. Är i vecka 16 nu och ska få cerklage igen nästa vecka , vet att det finns risk att operationen inte lyckas eller till och med leder till missfall genom att det går hål på fosterhinnan eller att man drabbas av en infektion .. Så är livrädd nu.
Har som sagt läst om kvinnor som har fått 1/2 på KUB och fått friska barn. Hoppas det blir så för er också