Inlägg från: Anonym (Rosa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rosa)

Dåligt resultat på KUB, 1/2 risk på trisomi 21, 1/8 på de andra trisomierna

Det är tungt att få sådana siffror framför sig. Siffrorna säger allt men samtidigt ingenting och jag skulle försöka tänka på ultraljudet och att det såg bra ut och på så sätt försöka hålla uppe hoppet. Skicka positiv energi till din bebis, lägg din hand på magen och säg att ni fixar det här (sorry, är väldigt spirituell). 

Jag klippte ut statistik: 

? 99,830 kvinnor kommer att föda ett barn utan down syndrom. De flesta kommer att få ett korrekt besked om att risken för down syndrom är låg men 5% kommer att få ett falskt positivt besked om att risken är hög  - det är 4,991 kvinnor.?

Jag har läst om kvinnor som fått ett fint ultraljud men som fått jobbiga siffror när allt varit sammanställt. Livet sattes på paus fram till tester och - fostervattenprov kom tillbaka utan avvikelse. 

Kan du göra NIPT test innan fostervattenprov? 

oavsett resultat så är ingenting ditt fel. 

• Anonym (Rosa)
    Anonym (An11) skrev 2024-08-25 10:30:55 följande:

Vad menas egentligen med falsk positivt svar på kub? Jag fick 1:55, dvs hög risk. Är det det man då menar med falskt positivt? Det är ju bara en sannolikhet så det säger ju egentligen inte att mitt barn har ds ex, så jag förstår inte vad man menar med falskt positivt på kub. På nipt fattar jag, men inte på kub.

Falskt positivt svar = barnmorskan ger dig ?hög risk? baserat på ultraljud och blodprov men efter fostervattenprov fanns det ingen risk. Alltså - du fick ett falskt positivt svar på kromosomavvikelser vid kub. 
Svar på tråden Dåligt resultat på KUB, 1/2 risk på trisomi 21, 1/8 på de andra trisomierna