Behöver råd om våra planer
Hej,
Jag har läst några trådar som ställer liknande frågor men känner ändå att jag skulle behöver råd just för min egen situation.
Jag 24 och min man 25 har varit ihop i över 5 år och varit gifta i ett år nu. Vi har haft stor barnlängtan i några år men har väntat med det eftersom vi har velat känna oss stabila först med fast jobb och hus. Min man har haft fast anställning sedan innan vi blev ihop och jag har haft lite olika jobb. Jag pluggade om till fordonstekniker och skaffade ett jobb när jag blev klar. Det var viktigt för mig eftersom jag kommer inte få jobba som jag gör nu när jag är gravid pga fara för mig och eventuell bebis. Nu kändes allt lovande då vi både har fast anställningar och började letar hus.
Vi köpte hus i början av året och kände att det var dags att börjar planera vår familj. Vid detta läget hade jag varit anställd i nästan ett år och det kändes säkert för oss att har den tanken. Redan då började jag känna en ångest eftersom jag hade varit på många utbildningar till jobbet och tyckte verkligen att det var roligt att komma vidare i min karriär som är inte så lätt i en mansdominerad bransch.
Ändå så tog vi bort all preventivmedel och hade tanken att händer det så händer det men att vi skulle inte aktiv börja försöker ännu tills vi hade kommit in bättre i det nya huset. Då kom problemet, jag blev deltids sjukskriven pga arbetsmiljön och arbetsgivaren, därför började jag letar nytt jobb. Jag lyckades snabbt hitta ett annat jobb som jag bytte till och trivs jättebra med, men för karriären är det som att ?börjar om? då det handlar om ett nytt bilmärke och jag har inte många års erfarenhet som tekniker. Jag har inte varit anställd tillräckligt länge ännu att vara fastanställd men i november är jag det.
Där jag känner att jag behöver råd är hur jag ska veta vad jag ska tar först eller hur jag ska tänka. Jag har mycket annat i livet också som att hjälper mina föräldrar och försöker renovera i det nya huset bland annat och redan känns det som tiden inte räcker till till allt vi vill göra. Ofta har jag fått att vi är unga och har mycket tid till barn och sånt senare just när jag ställer frågan om att göra karriär och hem. Jag vill gärna fortsätter på det spåret jag är på men är mest orolig om hur det kommer att påverkas om/när jag blir gravid, och jag känner en ?skuld? om jag skulle blir gravid nu när jag är väldigt ny på jobbet. Som jag skrev innan har vi haft en stor barnlängtan sedan länge men det känns svårt att släppa stress och ångest om detta och veta hur vi ska göra, ska vi lägga bort tanken om barn just nu eller ska vi fortsätter som vi har planerat. Som ett tillägg jag och min man har pratat om detta och han försöker lugnar min stress men jag har väldigt svårt för det och därför ville har lite andra åsikter.
Hur hade ni gjort eller tänkt i detta situation?