• Anonym (För mycket?)

Dricker jag för mycket?

Som sagt, dricker jag för mycket? På fredagen tar jag ca 4-5 glas rödvin och på lördagen blir det runt 3. En bag in box räcker ca 3-4 veckor. Har en fru som är nykterist så jag har inget att jämföra med. nu vill jag inte veta vad folkhälsomyndigheten tycker utan mer vad som är ?normalt? för folk i allmänhet.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Dricker jag för mycket?
  • Anonym (M)

Ja det är för mycket. Kan du vara utan dom där glasen? Om inte, så är du alkoholist. 

• Anonym (T)

I min värld är det inte någon anmärkningsvärd mängd Skål

• Tilolo
    Cathariiina skrev 2024-09-06 09:01:14 följande:
    Det är ju upp till var och en - d.v.s. så länge som ens bruk av alkohol inte skadar någon annan. Kvinnor som är i fertil ålder och har ett sexliv, måste t.ex. vara extremt försiktiga anser jag, för rätt som det är har de ett foster i magen utan att veta om det... När man har ansvar för barn gäller också att minst en person måste vara nykter vid varje tillfälle, och att ingen får dricka så mycket att den tappar kontrollen, blir aggressiv, uppför sig underligt o.s.v.. Barn tar skada av sådant. 

Men annars, så tycker jag också att "man måste få ha lite roligt". Det skulle inte vara värt det att leva som en asket, för att få kanske fem år till i livet - som en asket. 

Ja man tänker ju oftast mer på andra än sig själv och tillslut kör man ju också in i väggen av denna övertro att vara kroppsligt och psykiskt odödlig. 

En asket kan i alla fall känna ett ihållande tillstånd av glädje, att vara tillfreds. 

Medans en person som intar alkohol bara känner denna glädje i korta sekvenser för att sen få bakfylla eller andra typer av mörka tillstånd. Den måste alltså hela tiden anstränga sig för att *kunna känna* detta rus, som inte ens tillhör dennes allmäntillstånd.
    En asket behöver inte anstränga sig på detta sätt eftersom den känner detta tillstånd utan några som helst medel. 🙂

• Anonym (Em)

Bara att man köper bag-in-box till dig själv signalerar ju att man dricker för mycket. En rimlig mängd vin vore att du köper en flaska vin på fredagen och att den räcker hela helgen. Iaf om du sitter ensam och dricker. Sen när det är fest är det ju rimligt att dricka lite mer. 

• Cathariiina
    Tilolo skrev 2024-09-06 09:34:27 följande:

Ja man tänker ju oftast mer på andra än sig själv och tillslut kör man ju också in i väggen av denna övertro att vara kroppsligt och psykiskt odödlig. 

En asket kan i alla fall känna ett ihållande tillstånd av glädje, att vara tillfreds. 

Medans en person som intar alkohol bara känner denna glädje i korta sekvenser för att sen få bakfylla eller andra typer av mörka tillstånd. Den måste alltså hela tiden anstränga sig för att *kunna känna* detta rus, som inte ens tillhör dennes allmäntillstånd.
    En asket behöver inte anstränga sig på detta sätt eftersom den känner detta tillstånd utan några som helst medel. 🙂

Fast nu beskriver du ju en alkoholist. Normala människor som dricker lite på lördagkvällen, går ju inte omkring och är olyckliga (eller olyckligare än andra, som inte dricker) resten av veckan för det. Om det börjar bli så att man bara ser fram emot nästa glas vin, så är det såklart dags att dra i handbromsen.
  • Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2024-09-06 09:33:38 följande:

Sluta uppmuntra TS. Sånt kan leda till att han dricker ännu mer.
  • Agda90

Om din fru är nykterist varför känner du att du måste, ensam, dricka 4-5 glas en kväll? Vad ger det dig?
    Kan du låta bli att dricka helt och hållet ett par helger?

I mina ögon och erfarenhet är det ett rejält risk beteende om man känner att man måste dricka varje helg.

Min man dricker inte längre. Jag kan verkligen uppskatta ett gott vin till en viss typ av mat. Ett glas rosevin när jag grillar eller liknande. Det kan hända en fredag eller en onsdag. Men det kan även gå fyra veckor eller liknande utan att jag dricker något alkoholhaltigt alls.  Däremot att sitta själv och dricka en flaska vin (vilket 5 glas är på ett ungefär) är för mycket. 

Anonym (För mycket?) skrev 2024-09-06 07:44:20 följande:
    Dricker jag för mycket?

Som sagt, dricker jag för mycket? På fredagen tar jag ca 4-5 glas rödvin och på lördagen blir det runt 3. En bag in box räcker ca 3-4 veckor. Har en fru som är nykterist så jag har inget att jämföra med. nu vill jag inte veta vad folkhälsomyndigheten tycker utan mer vad som är ?normalt? för folk i allmänhet.

• Anonym (T)
    Anonym (M) skrev 2024-09-06 10:21:53 följande:
    Sluta uppmuntra TS. Sånt kan leda till att han dricker ännu mer.
    Det får han själv ta ansvar för.
  • Agda90
    Anonym (T) skrev 2024-09-06 09:33:38 följande:

Hur mycket dricker du om du anser att detta inte är någon anmärkningsvärd mängd?
  • Hjelm

8 glas i veckan må vara nära gränsen för ett riskbruk (10 glas i veckan), men det är väl framför allt 4-5 glas på en och samma kväll - varje vecka - som låter lite mer anmärkningsvärt.

Men som alltid när det gäller alkohol och missbruk/beroende, handlar det inte i första hand om antalet glas utan vilka drivkrafter som finns bakom att dricka och vilka konsekvenser som drickandet har.

Svar på tråden Dricker jag för mycket?