• Anonym (Huset)

Ta reda på fastighetsvärde, hur?

Jag äger ett fritidshus 50 % tillsammans med min bror. Funderar på be honom köpa ut mig.

Vill ta reda på värdet av stuga o mark själv om det finns nåt enkelt sätt på nätet eller så.....innan jag ev lägger fram det.

Det enda jag har är taxeringsvärdet, men det säger väl inget om vad man kan få vid försäljning? 

• Svar på tråden Ta reda på fastighetsvärde, hur?
  • Aliona

Kolla på hemnet om något liknande objekt har sålts nyligen och vad de fick för det. Då kan du nog få ett hum. För exakt värde får du kontakta mäklare. 

• Anonym (päron)

Boka värdering av mäklare

• Anonym (Huset)
    Anonym (päron) skrev 2024-09-11 11:46:26 följande:

Boka värdering av mäklare

Kan de bedömma via nätet? Vill inte anlita nån i nuläget
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (Huset) skrev 2024-09-11 13:29:31 följande:
    Kan de bedömma via nätet? Vill inte anlita nån i nuläget

Man anlitar inte mäklaren bara för att de gör en värdering. Självklart vill de titta på objektet innan. 

Varför ska ni anlita en mäklare om huset inte ska säljas?

• Anonym (päron)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-09-11 13:32:32 följande:

Man anlitar inte mäklaren bara för att de gör en värdering. Självklart vill de titta på objektet innan. 

Min sambos familj anlitade en mäklare som värderade sommarstugan inför att de skulle köpa ut släkten. Gick hur bra som helst. Kostar en liten slant såklart, men värt att få en objektiv bedömning. 
  • SommarOchSolVårochBlommor

En bra mäklare gör en värdering gratis. Och gör ett bra intryck. Hen vet att det kommer spridas, från bror till syster till kompis, till föräldrar och andra. Många framtida kunder. 

Möjligtvis om man bor i öde område att det kanske inte är bäst för mäklaren att göra så men i andra områden så.

Där jag bor har mäklare erbjudit att värdera hus som inte till salu, där släktingar inte ska köpas ut eller övht ska ändra ägarbilden. Vet att några mäklare erbjöd någon bok som gåva för att de fick komma och titta och värdera hus där jag bor.

Man kan också be en bankman värdera huset för eventuella lån. Kräver ofta lite mer av kunden men fördelen för din släkting är att banker ofta har en mer konservativ värdering än mäklare. 

• SommarOchSolVårochBlommor

Det går att göra det själv. Men man måste ha mycket kunskap. Koll på många objekt, fastighetsvärde etc.

Det går att renovera en motorcykel själv. Men har du inte stora kunskaper eller är redo att införskaffa dem så går det ej. Samma med hus.

• Anonym (Huset)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-09-11 13:32:32 följande:

Har aldrig tänkt anlita mäklare. Vill bli utköpt. Vill ha tips på enkelt sätt att få reda på marknadsvärdet 
  • Aliona
    Anonym (Huset) skrev 2024-09-11 14:37:22 följande:
    Har aldrig tänkt anlita mäklare. Vill bli utköpt. Vill ha tips på enkelt sätt att få reda på marknadsvärdet 
    Men en ordentlig värdering kan bara mäklare göra. Möjligtvis bankman, men banker brukar också vilja att man går via mäklare, antingen deras eller andra. Du behöver inte anlita mäklare för att de ska värdera och vanligtvis behöver man inte betala för att få en fastighet värderad av mäklare. Säg att du funderar på att sälja men vill veta värdet först. Hos oss brukar man tom få gratis restauranglunch, markasse eller andra presenter om man låter dem komma och värdera. 

Det finns inget annat sätt som ni kan göra det här bra på. Visst kan ni gissa vilt baserat på andra hus, men risken är överhängande att antingen du eller syskonet känner att ni satt fel pris i efterhand. 
  • Anonym (=)
    Om du vill ha en seriös värdering så ring en mäklare.
    Varför inte? 
    De är trevliga och gör värderingen gratis. Man säger att man funderar på att sälja.
    Allra bäst är att ringa 2-3 st. 
    Då behöver ingen av er känna er lurad. 
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (päron) skrev 2024-09-11 13:55:12 följande:
    Min sambos familj anlitade en mäklare som värderade sommarstugan inför att de skulle köpa ut släkten. Gick hur bra som helst. Kostar en liten slant såklart, men värt att få en objektiv bedömning. 
    Ja, för värdering. Men TS skriver ju att de ska koppla in mäklaren senare i processen. 

Vill inte anlita nån i nuläget
  • Anonym (Lilja)
    Och ett enkelt sätt är att låta en mäklare göra en värdering. 
  • Anonym (Parkenham)

Du kan få en uppfattning av marknadsvärdet på hemnet eller boolia.

• Lönnsirap

Ingen kan ju svara på det exakta marknadsvärdet INNAN man hittat en köpare som är villig att köpa fastigheten. Däremot brukar de flesta ju jag ta hjälp av en mäklare för en värdering.

I vissa områden är det också rätt enkelt att se vad fastigheter kostat. Skatteverket vet ju vad fastigheter gått för, och detta är ju offentligt. 

Din bror är kanske inte ett dugg intresserade av att köpa ut dig så det beror ju väldigt på situationen hur mycket du kan få ut. 

• Anonym (Mäklarn)

Du kan kolla på booli, de har en värderingstjänst. Den kan dock skilja sig rejält från en värdering från en mäklare. Jag gjorde en där på ett objekt jag sålde då kunden sagt att de fått en högre värdering av den än av mig, jag fick ett lägre värde än min egna värdering och väldigt mycket lägre då än kundens. (Skiljer ju sig utifrån hur man beskriver skick mm)

Det mest tillförlitliga sättet är att ta dit 2-3 mäklare. Det är en bedömningsfråga och mäklare kan bedöma olika. Det känns kanske också bäst för er om ni får välja en var, säger de väldigt olika så tar ni dit en tredje som avgör mer vart det lutar.

Taxeringsvärdet gånger 1,3 ger en liten fingervisning om var det kan tänkas ligga.

• Anonym (Bob)
    Man. Kontaktar. En. Mäklare.

Vill ni komma så nära "marknadsvärdet" som möjligt så finns det inget annat sätt.

Och se dessutom till att alla inblandade accepterar att det är mäklaren som sätter priset.
  • Anonym (=)
    Lönnsirap skrev 2024-09-11 17:23:02 följande:

Ingen kan ju svara på det exakta marknadsvärdet INNAN man hittat en köpare som är villig att köpa fastigheten. Däremot brukar de flesta ju jag ta hjälp av en mäklare för en värdering.

I vissa områden är det också rätt enkelt att se vad fastigheter kostat. Skatteverket vet ju vad fastigheter gått för, och detta är ju offentligt. 

Din bror är kanske inte ett dugg intresserade av att köpa ut dig så det beror ju väldigt på situationen hur mycket du kan få ut. 

Om brodern inte vill köpa ut ts kan ts tvinga fram en försäljning
  • Anonym (Ö)

Man brukar väl anlita 2-3 mäklare och sedan ta ett genomsnitt av deras bedömning av marknadsvärdet. . 

• Lönnsirap
    Anonym (=) skrev 2024-09-11 20:37:23 följande:
    Om brodern inte vill köpa ut ts kan ts tvinga fram en försäljning
    I normalfallet ja. Inte om de har ett samägandeavtal som säger något annat.

Och problemet med en tvångsförsäljning är att det faktiskt också påverkar marknadsvärdet. Och det kan påverka relationer till andra.... Så det får man ju ta i beaktande. 
  • Anonym (=)
    Lönnsirap skrev 2024-09-12 06:32:52 följande:
    I normalfallet ja. Inte om de har ett samägandeavtal som säger något annat.

Och problemet med en tvångsförsäljning är att det faktiskt också påverkar marknadsvärdet. Och det kan påverka relationer till andra.... Så det får man ju ta i beaktande. 
    Att vägra lösa ut någon påverkar också relationer till andra
Svar på tråden Ta reda på fastighetsvärde, hur?