Inlägg från: Anonym (Curlinggenerationen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Curlinggenerationen)

Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan

TS låter otroligt otacksam och verkar ha svårt att ta ett vuxenansvar. Ni har alltså fått låna en bil i flera år och ändå kallar du gubben snål?

Varför tar du inte eget ansvar i ditt liv TS? Om ni är 2 vuxna med inkomster så borde ni klara av att rodda era egna liv, eller?

Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:04:56 följande:
    Lånat gratis? Vi har betalat 3000 i försäkring varje år. Den här bilen var skruttig redan innan vi har endast använt den då och då eftersom vi bor i stan och oftast cyklar men ibland har den behövts Vid storhandling eller nån resa men oftast inte mer än så. Den är från 2000. 
    Du låter enormt bortskämd. Har ni fått låna en bil gratis mot att ni betalar försäkringen till den bil ni använder? Vilken elak farfar!!(ironi)

Det måste vara trolldags, ingen myndig person kan tänka såhär.

Jag kan ha missat det. Men varför har TS och hennes sambo så dålig ekonomi? Är ni inte 2 yrkesarbetande?

Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 21:15:46 följande:
    VI.
    Det verkar ju bara vara ni som kört bilen. Så ni har alltså fått låna en bil gratis. Du vet att det kostar pengar att ha en bil? Det blir även värdeminskning med antal mil. Din svärfar är inte snål.
    Anonym (Vilis) skrev 2024-09-11 21:17:21 följande:

Ska vi börja betta om när uttrycket ?trycka ner? börjar dyka upp, tillsammans med information om vilket skitförum detta är, som bara innehåller ?bittra? som vill just ?trycka ner??

Eventuellt kombinerat med en gnutta ?avundsjuka?.

Troligen. När inte alla håller med och klappar medhårs och dessutom kräver att man får ta eget vuxenansvar i livet. Då är det nog för att trycka ner folk!
    Anonym (Chockad) skrev 2024-09-11 22:16:47 följande:

Gud är HELT chocksd att så många tycker det är okej. 
    Skulle aldrig göra så mot mina barn eller barnbarn om jag sitter på en villa, en fet bil och har en hög inkomst medans mitt barn/barnbarn kämpar på med småbarn, hög ränta, föräldraledighet etc. Nej aldrig. Oavsett. Spelar ingen roll om mina barn blir vuxna en dag. Man ställer som familj upp för varandra. Lika mycket rätt Tycker jag det är när han blir för gsmmal att vi kommer med lagade matlådor, hjälper till etc. 

Nej det här är för mig så jäkla dåligt. Bilen har inget värde längre. Det är en principsak. Han både skiter i sina barnbarn och tar nu även ifrån dom bilen. Trots att han vet att min sambo är upp över öronen pressad som det är över situationen som råder. För mig är det elakt och snålt säg vad ni vill. 

Att dessutom be min sambo städa ur bilen och ta ut alla saker på bara några dagars varsel när vi håller på att skola in vår yngsta hela dagarna nej det är så jäkla fel.

Så tacken för att ni fått låna en bil gratis i 2 år är att du redan nu indirekt börjar hota om att inte hjälpa honom när han blir äldre? 
    Hermis123 skrev 2024-09-12 07:42:50 följande:
    Jo, men att kräva tillbaka den med bara några dagars varsel, besiktning när ditt barn är pressad och barnbarn under inskolning är oschysst!  Tycker ändå som förälder att man ger 1-2 månaders Förvaring så att ditt barn hinner skaffa nytt.
    Har familjen varit pressade i 2 år då eller? 2år är inte en tillfällig svacka.
    Anonym (jury) skrev 2024-09-13 14:34:11 följande:

Om han nu bestämt sig för att han absolut vill sälja bilen varför frågar han så inte sonen om han vill köpa den? Om han tycker det är naturligt att ta tillbaka bilen för att sälja den, varför är det så inte lika naturligt att först fråga sonen om han vill köpa? Varför vill han absolut ha besväret och kostnaden med att sälja den till tredje part, när han lika gärna kan få dom få tusenlappar det är frågan om från sonen om denne vill köpa..

Detta och den SMS med 3 dagars varsel visar ju att han vill bara jävlas maximalt med sonen för att statuera någon slags exempel och egentligen skiter helt i den bilen.

Nu har ju vi bara hört ena sidan. Måhända har denna farbror en helt annan version av hur detta ärende skötts?

Hursomhelst har dom fått låna bilen i flera år vilket är snällt av honom.

Frågan är hur TS barn senare ska kunna matas med pengar framöver(enligt hennes egen modell) när hon inte ens klarar av sin egen ekonomi?

Anonym (jury) skrev 2024-09-19 16:35:18 följande:
    Den verkliga curlinggenerationen är nog snarare folk på min egen och denne farfars ålder, som köpte bostad för 20-30 år sedan och som politiker av alla kulörer sedan sopat banan ren för så att dom aldrig skulle uppleva annat än maximalt stigande huspriser, maximala avdrag och minimala skatter.

Det har varit Curling-Deluxe i hela systemet, men det har tyvärr också gjort svenska hushåll till världens mest skuldsatta.
    Det har varit ekonomiskt gynnsamt att ha bostad sedan 80-talet ja, men curlad är inte den generationen. Då fanns solidaritet, det fanns en stolhet att man ville försörja sig oavsett situation och man jobbade arslet av sig först för att ev få en belöning längre fram.

Den nuvarande generationen lyfter inte ett finger om dom inte fått löfte om något riktigt bra. Tar varenda bidrag dom har rätt till. Bekväma, lata och självcentrerade.
    Anonym (jury) skrev 2024-09-19 19:06:30 följande:
    Dina betraktningar omkring generationernas flit respektive lathet har inte mycket med verkligheten att göra. Det visar all statistik. TS/sambons generation arbetar reellt mera än deras föräldrageneration gjorde eftersom kvinnorna numera i större utsträckning arbetar heltid och arbetstiden för heltidsanställda inte har gått ned. 

Som jag kommer ihåg det var arbetstempot ofta heller inte så imponerande på dom ställen som jag var på under 70-80-talet. Det var ofta lite DDR-stämning på arbetsplatserna där ingen brydde sig om hur lång tid kafferasterna tog, eftersom det var så svårt att komma av med folk när dom väl kommit in i systemet. 

Men det finns tydligen mycket psykologi omkring frågan. 
    Idag är många hellre arbetslösa än att ta ett städjobb. Särskilt unga. Man lever gärna på olika bidrag om man har chansen och så var det inte förr. Man var heller inte lika självcentrerad kring sina egna behov förr. Detta är i generella termer. Självklart finns det undantag idag också.

Troligen har effektiviteten gått upp på många arbeten, men det har den även gjort pga teknisk utrustning.
    Anonym (jury) skrev 2024-09-20 21:03:41 följande:

Tycker det är en intressant tråd bland annat för att jag inte själv bor i Sverige sedan lång tid, och inte har så bra koll på hur mentaliteten är.

Jag har alltid vetat att svenskarna ju inte är så hjärtliga familjemänniskor, lätt räknar kronor och ören med varandra. håller mycket på formalia samt att man håller varandra i schack med skötsamhet ideal, men jag trodde ändå att det skulle bli 50-50 mellan dom som tog pappans parti att ett lån är ett lån är ett lån utifrån formalia, och dom som liksom jag tycker att det var fullt rimligt av TS och sambon att se den 'lånet' av gamla bilen som en de-facto gåva från far till son i en pressad situation.

Men ju längre tråden går desto mer måste jag nog inse att jag har haft fel, det står nu 18-1 i likes i pappans favör och bara en annan debattör har velat se situationen från ett annat perspektiv än just detta att ett lån är ett lån är ett lån. Den lutheranska plikt- och skötsamhetsmoralen håller kvar svenskarna i ett järngrepp ser det ut till och familjerelationer spelar ingen större roll i sammanhanget.

Men vi har ju också World Value Survey som bekräftar samma sak att svenskarna är världens mest individualistiska och minst traditionsbundna folk, så egentligen borde jag ju inte vara förvånad.

Så första steget i att debattera denna fråga är att du vill övertyga. När du inser att du är i minoritet så generaliserar och kritiserar du svenskar överlag?
    Xenia skrev 2024-09-22 01:57:05 följande:

Om "Känsliga rummet":

"För dig som vill vara anonym och diskutera känsliga ämnen, som relationsproblem, sorg och missbruk. Tänk på att allmänna debattfrågor inte hör hemma här, utan syftet med känsliga rummet är att man ska kunna ställa personliga frågor anonymt. "

Jag tycker nog att det blivit en allmän debattråd.

Frågan hörde inte hemma i känsliga rummet ens från början. Men det fanns ingen kategori som hette bortskämda rummet med tråkig attityd.

TS logik är inte att vara tacksam för att hon fått låna en bil i flera år. TS logik är att snacka ner och tidigare i tråden indirekt hota sin svärfar med att inte komma och hälsa på när han blir äldre och behöver hjälp av dom.

Anonym (jury) skrev 2024-09-22 17:00:02 följande:

Verkar vara svårt för att inte säga omöjligt för barn att få hjälp av sina föräldrar i en pressad situation om man skall tro dom flesta i denna tråd.

När du uttrycker dig på detta sätt så uppfattar man att denna pressade situation är tillfällig. Då hade nog många kunnat hjälpa till. 

Men dryga 2år är inte en hastigt uppkommen eller tillfälligt pressad situation. Då borde man ha gjort andra val/anpassningar om man är en ansvarsfull vuxen.

Att TS är otacksam över det hon fått är inte till hennes fördel.

Anonym (jury) skrev 2024-09-22 18:10:29 följande:
    Den är väl tillfälligt pressat under några år, mens räntan är hög och barnen helt små men blir väl gradvis bättre.

Men igen är detta ett exempel på moment-22 i det svenska skötsamhetsbegreppet, om man har ekonomiska problem på ett tidpunkt pga. ränteuppgång och småbarn, och fortfarande har problem (men antagligen lite mindre) två år senare trots att dessa faktorer kvarstår, så har man misskött sig och förtjänar ingen hjälp.

Föräldrar kan vara säkra på att aldrig behöva känna press på att hjälpa till det allra minsta med denna logik, eftersom barnens ekonomiska problem alltid kan ses som självförvållade.
    Det tydligaste exemplet på moment-22 i detta fall är att TS inte lärt sig att ta ansvar för sin situation. Troligen började detta redan i hennes uppväxt.

Att hon har en otacksam personlighet kom troligen inte heller över en natt.

Jag tror det är en trolltråd. Det verkar ologiskt och osympatiskt att vara som TS. Dessutom ändrar hon sig efter hand med nya uppgifter för att bibehålla intresset och för att hålla den absurda diskussionen vid liv.

Svar på tråden Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan