Sambos pappa tar tillbaka sin gamla skruttiga bil på kort varsel så vi står utan
Farfar har hjälpt familjen genom att låna ut sin bil tills den ekonomiska situationen blivit bättre. Nu har det gått flera år och familjens ekonomi är fortfarande usel + att de dragit på sig ännu en unge trots att de inte ens har råd att köpa en egen bil.
Jag gissar att gubben tröttnat på ts och familjens oansvariga och otacksamma beteende och inte vill vara medberoende i familjens oansvariga beteende. Jag gissar att något ts inte nämner har varit droppen som fått bägaren att rinna över för gubben.
Jag känner igen typen. Ts är av samma skrot och korn som många andra hopplösa individer som anser sig berättigad till omgivningens bidrag och är oförmögen att se sin egen del i sin situation och göra något åt den. I ts värld SKA omgivningen lösa familjens problem, annars är dom snåla och elaka. Det spelar ingen roll hur korkade val de gör, omgivningen ska blunda för det och bara punga upp med lösningar.
Självklart vill man hjälpa nära och kära, men inte under vilka omständigheter som helst. Hade farfar varit elak och snål hade han ju inte lånat ut bilen från första början. Uppenbart har saker hänt som fått honom att tröttna rejält.