• Augustilejon

BIM Oktober 2024

Är inte van vid ÄL-tester, så hoppas någon annan kan komma med tolkningshjälp, Ophelia! 

Går med här från septembertråden. 7:e försöket på första barnet. Det känns ledsamt att aldrig haft ett plus men det är också något med en ny cykel som ger energi, och att känna att vi följer varandra är ett stort plus! 

Tempar och kollar sekret, men tänkte den här månaden också testa med ÄL-test, för att ha fler tecken att gå på. 

BIM OKTOBER 2024

04/10 - 
    knyttets
    04/10 - cheryblossom
    04/10 - Snorkfröken
    10/10 - Arconia
    12/10 - LifeGivesYouLemonade
    15/10 - Jassssen
    15/10 - Anonym(Sladdis2025)
    16/10 - Yasen
    16/10 - Frogelt
    17/10
     - Anonym(Tredjegångengillt)
    17/10 - Supermario91
    17/10 - Augustilejon
    18/10 - Siripiri 
    19/10 - Mothertotwo
    19/10 - Nanathalie
    21/10 - TrueResolution

• Augustilejon

BIM OKTOBER 2024

04/10 - knyttets
    04/10 - cheryblossom
    04/10 - Snorkfröken
    04/10 - AX87
    10/10 - Arconia
    12/10 - LifeGivesYouLemonade
    15/10 - Jassssen
    15/10 - Anonym(Sladdis2025)
    16/10 - Yasen
    16/10 - Frogelt
    17/10 - Anonym(Tredjegångengillt)
    17/10 - Supermario91
    17/10 - Augustilejon
    18/10 - Siripiri 
    18/10 - Anonym (En till)
    19/10 - Mothertotwo
    19/10 - Nanathalie
    21/10 - TrueResolution
    23/10 - Pinpina 
    31/10 - EJT (oregelbunden cykel) 
  • Augustilejon
    LifeGivesYouLemonade skrev 2024-09-29 09:35:56 följande:
    Jag förstår inte min temp nu alls. Dag 12 fick jag fast smiley på clearblue,  så hade hoppats på ännu ökning idag För att fastställa ÄL. Men fick en sänkning? Har jag inte haft ÄL än då?
    Det är ju ganska vanligt med dipp precis innan ägglossning, men det skulle också bara kunna vara en avstickare och att det kommer visa högre imorgon igen.

Har omständigheterna varit samma som tidigare (temp samma tid, gick och lade dig som vanligt osv)? 
  • Augustilejon
    Nanathalie skrev 2024-09-29 16:01:13 följande:

Hej tjejer!
    Nu har jag följt min kropp ett tag med temp. Premom säger att jag hade peak på mina ägglossningstester i förrgår. Kan det stämma med min temp? Någon som kan tolka?

Jag har inte lagt in positivt ägglossningstest i Nc för är osäker på om det stämmer..

Tack för att ni tar er tid och luskar i detta.. är okunnig i hur det ska se ut på en graf om ägglossning skett.

Spännande med att nu ha lite temp också att kika på! Stigningen från dag 9 till 10 är precis den typ av skifte man letar efter för att bekräfta ägglossning. Sen borde tempen hålla sig på den nya högre nivån i några dagar (och gärna cykeln ut), för det tyder på att man har höga nivåer av progesteron. Så det kluriga med grafen är att tempen från idag söndag gick ner igen. Det kan dock vara en tillfällighet (t ex att man sovit dåligt, sovit med öppen mun, lagt sig senare osv). Vet du med dig att något var annorlunda med idag? Om tempen är hög imorgon igen skulle jag tänka att det är troligt att ÄL var dag 10. 
  • Augustilejon
    Nanathalie skrev 2024-09-30 07:59:16 följande:
    Se här.... Har aldrig så låg temp om jag inte väntar på mens. Alltså extremt låg. 

Vad betyder detta tror du?
    Ja, utifrån att bara kolla på tempgrafen skulle man i så fall säga att det inte går att bekräfta att ägglossning varit än den här cykeln. Det är vanligt med en dipp precis före ägglossning, så då skulle det vara närmare att misstänka att den är på gång. 

Men jag är inte van vid att tolka ÄL-tester (kör för första gången den här månaden själv), så vet inte hur man ska tolka det här i relation till vad du fick för resultat på testerna och vad Premom sa... Svårt! Kanske någon annan vet? 
  • Augustilejon
    Nanathalie skrev 2024-10-06 10:25:56 följande:

Holy macaronies!!!

Nejmen hurra! Vad skönt med så tydligt resultat!! 
  • Augustilejon
    Nanathalie skrev 2024-10-06 11:01:58 följande:
    Helt sjukt kan knappt tro mina ögon, och på morgonurin dessutom! Mina brukar vara som svagast på morgonen.

Nu har vi myst sedan mina tester började öka för att vara säkra.. dagen före i förrgår, i förrgår och igår när jag trodde jag nått maxutslag på testet. Oklart om jag får med min man på ytterligare en åktur ikväll. Lite ångest och rädsla över den grejen. Men, spermierna kan ju ändå leva vidare några dagar så får hoppas det räcker. Vill inte pressa honom mer..

If its meant to be it will be typ. ❤️
    Och jag som trodde morgontest var det bästa... När brukar du ta?

Kör första månaden med ÄL-tester och hittills har alla test bara visat kontrollstrecket inom de 5 min det sägs att de ska ge (Apotek Hjärtats, testat direkt på morgonen). Kanske får testa med easy@home nästa gång och annan tid på dagen möjligtvis? 
  • Augustilejon
    Anonym (T) skrev 2024-10-11 16:43:45 följande:

Dagens tankar: Jag har egentligen ingen aning om när jag hade lossning den här månaden, för jag fick inte min ägglossningssmärta lika tydligt. Men vi hade sex dag 12, 13 och 14 i cykeln. Hattrick! Haha fyfan vad det suger med planerat sex när man försöker bli gravid. Nej men alltså seriöst, det tar ju bort all passion. I somras när vi inte försökte bli gravida så hade vi hur bra sex som helst. Men nu när vi medvetet försöker pricka in ägglossningen så blir sexet så tråkigt! Usch asså!

Aja, i alla fall. Är det någon mer i tråden som har problem med spottings? Jag får spottings innan mens och man undrar ju liksom om det är kört när dom kommer? Jag som redan har en kort menscykel (25 dagar) och kort lutealfas, undrar ju om jag förlorar ännu fler dagar pga spottings. Jag var nyligen hos en gynekolog för att kolla upp mina mellanblödningar innan mensen, och jag sa till den gynekologen att jag försöker bli gravid. Han hittade inget avvikande och sa bara att äggblåsorna såg fina ut och bla bla, han sa basically lycka till hej då. Men å andra sidan ska man nog träffa någon som är inriktad mot infertilitet, vilket vi ska göra om två veckor.

När är det rimligt att börja testa sig då? Hur många dagar efter förmodad ägglossning?

Idag är det fredag! Får man ta en öl ikväll eller bör man avstå helt? Jag har en kall 4,2% 33cl i kylskåpet som står och suktas efter en lång vecka? Vad säger ni?

Trevlig helg alla! 

Håller med, det känns som att man bara gör det för att få det gjort vilket tar bort mycket av känslan! 

Vad bra att du kollat upp med mellanblödningarna, skönt att de inte såg något som verkade fel men såklart tråkigt att inte få mer stöd! Som jag förstått det är det egentligen inte själva blödningarna som ställer till det, men de kan vara ett tecken på lågt progesteron - vilket man vill ha högt av för att det dels visar på kraftfull ägglossning och dels ger bättre förutsättningar för att behålla ev befruktat ägg. 

Det går att få gulkroppshormon utskrivet men finns också mycket man kan göra själv för att komma åt de underliggande orsakerna, t ex se till att se över sömn, minska stress, minska koffein osv. Håller tummarna att du får bra hjälp på träffen om två veckor om inte förr! 
  • Augustilejon
    Anonym (2) skrev 2024-10-12 15:17:47 följande:

När man kan testa utgår från ägglossning ☺️ man har olika många dagar mellan ägglossning och mensen, så har man 16 dagar så bör man kunna testa på bim-4 och ändå få plus men om man har 12 dagar så kan det visa minus för att det bara gått 8 dagar från ägglossning och ägget kanske precis fäst sig eller kanske t.o.m. kommer fästa dag 10. Så det går inte generellt säga en bim - dag som alla kan testa på 🙃 ägget fäster allt från 6-12 dagar efter ägglossning men tror det är vanligast runt 6-8 dagar. innan ägget fäst så bildas inget hcg som kan visas på testen ☺️

Tack för förklaring! Gissar att det här är hjälpsamt också för att förstå om det kan vara nidblödning - att man då behöver utgå från sin ÄL och att det är vanligast att det i så fall händer 6-8 dagar efter? 
  • Augustilejon
    Nanathalie skrev 2024-10-13 11:25:51 följande:
    Ursäkta min okunnighet men vad innebär trifasisk?
    Det ska kunna vara ett tecken att tempen gör en extra höjning när man är gravid. Dvs tempen har tre faser (före ägglossning, efter ägglossning, höjning 2) istället för två ☺️
  • Augustilejon
    eae95 skrev 2024-10-13 11:11:52 följande:

Tack för alla svar! Då blir det fortsatt mys! Hur många dagar framöver hade ni säkrat upp med? 

3 dagar bakåt har vi också myst 😂

Om ägget släpper inom 12-24 timmar, och ägget sen lever i max 24 timmar så finns det ju hög chans idag plus de kommande två dagarna 🤗
  • Augustilejon
    Väntarpå4an skrev 2024-10-14 06:54:51 följande:

Hmm tycker detta känns märkligt 
    12/10 inget utslag på ÄL cb advace digital
    13/10 blinkande smiley
    14/10 fast smiley

Känns som väldigt snabbt då testet ska indikera 4 eller fler fertila dagar. Eller övertänker jag nu? 
    Hur som får gå på detta mannen reser bort imorgon så passade ju väldigt bra nu. Blir mys idag och imorgon. Hade även igår så det bör räcka😅

Jag tycker det verkar rimligt! Testet visar ju när hjärnan börjar signalera för ägglossning men sen är man fertil även efter testet visat positivt första gången (samma tema som diskussionen om peak och så här ovanför) Bara att köra på 🤗
  • Augustilejon
    Newstory skrev 2024-10-20 08:12:20 följande:

Hallå fina ni, jag är gravid! Tog ett digitalt test imorse 😊 håller tummarna för er så som går och väntar ivrigt ????

Åh vad kul att det trillar in lite plus, det ger hopp! Och GRATTIS till dig! 🎉☺️
  • Augustilejon
    JustinzeVar skrev 2024-10-20 14:15:08 följande:

❤️❤️ (ursäkta mina pyjamasbyxor)

Åh, stort grattis! 🎉☺️
  • Augustilejon
    Anonym (blomman) skrev 2024-10-21 11:04:28 följande:

Känns kört för mig tyvärr. Har BIM imorgon och tog ett nytt testa tidigt idag som var negativt. Inväntar nu mensen och sen blir de nya tag nästa månad. Men herregud vad jag är besviken?är så redo för att bli gravid och få barn, har längtat såå länge och visst att jag vet att det kan ta tid, men nederlaget jag känt nu i några månader är riktig jobbig. Nästa månad blir vårt sjunde försök till första barnet. 

Lycka till ni som är kvar här, håller tummarna för er! ❤️

Delar din känsla ❤️ Det är riktigt kämpigt att kastas mellan hopp och besvikelse. Det här var 7:e försöket på första barnet för oss och min mens som brukar vara punktlig var tre dagar sen. Ojoj vad jag hann hoppas, men imorse kom den, mensen, utan tvekan. Vet ju också att om medelvärdet är 7 mån försök betyder det att många försökt längre än såhär. Kram och hopp till alla som är kvar! 
Svar på tråden BIM Oktober 2024