• EJT

BIM Oktober 2024

Känner mig just nu så ledsen och nedslagen. Är nog lite färgad av PMS, för har inte riktigt varit såhär låg sen vi började försöka få syskon för 1,5 år sen. 

Det är som att det börjar gå upp för mig att det kanske inte blir nåt mer barn. Samtidigt som vår stora snart 5-åring börjar bli åh, så stor. Att inte få en till livet, det känns som en outhärdlig tanke just nu. Vi älskar vår dotter men vi hade ju alltid tänkt oss en till. 

Just nu känns det som att min ålder och min vikt i kombination gör det omöjligt, och enklare blir det inte. Känns svårt att gå ner i vikt, det kommer ta oändligt med tid och påverkar (under viktnedgången) fertiliteten negativt medan när jag isf är ute på andra sidan så är jag för gammal 🙁 Skulle börjat viktresan för flera år sen, men då var livet upp och ner... 

Lite ledsen idag.

• EJT
    Snorkfrökenhär skrev 2024-09-23 20:59:56 följande:

Idag fick jag superpositivt Äl-test nästan innan jag ens kissat på stickan 😂 Och det stramar och värker långt ner i magen? det är så typiskt att jag garanterat nu har fetaste ägglossningen och så har maken rest iväg på jobb. Vi fick till det natten till idag, får hålla tummarna att det räcker med det lär det garanterat inte göra 😆🙈

Det år väl typiskt! Inte känt av ägglossningen såhär tydligt på länge, vad sur jag blir.

Ja fy så tråkigt, så typiskt! Sådär hade vi förra månaden. Bästa ägglossningen på länge och så var min partner bortrest. Håller tummarna att natten till idag räcker! 
  • EJT

Lägger till mig på listan. Jag har precis tagit kontakt med regionens sjukvård för att se om vi kan få hjälp med att stimulera ägglossningen här närmsta månaderna. Efter jul tar vi kontakt med IVF-klinik. 

BIM OKTOBER 2024

04/10 - knyttets
    04/10 - cheryblossom
    04/10 - Snorkfröken
    04/10 - AX87
    10/10 - Arconia
    12/10 - LifeGivesYouLemonade
    15/10 - Jassssen
    15/10 - Anonym(Sladdis2025)
    16/10 - Yasen
    16/10 - Frogelt
    17/10 - Anonym(Tredjegångengillt)
    17/10 - Supermario91
    18/10 - Siripiri 
    19/10 - Mothertotwo
    19/10 - Nanathalie
    21/10 - TrueResolution
    31/10 - EJT (oregelbunden cykel) 
  • EJT
    Snorkfrökenhär skrev 2024-09-24 09:32:43 följande:
    Ja visst är det typiskt 😆 men vad gör man. Bara hålla tummarna och se vad som händer.

Håller tummarna för att ni lyckas denna månad, såg att ni hört av er till vården om ägglossningsstimulerande, vore ju toppen om det skulle funka så ni inte behöver gå igenom IVF.

Jag med ska ringa till vården om det inte tar sig den här gången. Jag fick äta ägglossningsstimulerande för många år sedan då vi inte lyckades bli gravid med första barnet och då funkade det super. Så jag tänkte iaf be om att få bli kollad nu igen då vi försökt ett tag utan resultat och åldern smyger sig ju på, kanske min kropp behöver en boozt 😄

Är det ert första barn?
    Jag fick precis svar från vården att de pratat med läkaren jag hade kontakt med ang stimulering (i samband med missfall i februari då hon också hittade PCOS-symtom på äggstockarna). Jag VET med säkerhet att hon då sa att med tanke på mina långa och oregelbundna cykler i kombination med misstänkt PCOS att hon tyckte att jag skulle höra av mig igen om för att prova att stimulera ägglossning om det inte tagit sig efter ett par-tre ggr. 

Nu när jag hörde av mig via 1177 svarade de mig att jag måste missförstått läkaren (är helt säker på att jag inge gjorde det, dubbelkollade även med henne om stimulering var ett alternativ när jag ändå ibland tyckte mig kunna dektektera ägglossning och då jag uppenbarligen nu nlivit gravid men fått missfall). Ja, det tyckte hon, med tanke på PCOS, oreglebundna cykler och att jag kanske inte alltid fick ägglossning som jag trodde. Jag frågade om väntetider och hon sa att man kunde sätta igång så gott som cykeln efter om det bara var stimulering och ingen utredning osv. 

Nu svarade gynmottagningen att jag missförstått läkaren, att jag fick höra av mig när jag inte blivit gravid på ett år (dvs ett år sen senaste missfallet) och att det då först skulle vara utredning osv, men att det var långa köer. Så jag blev lite nedslagen. Vi får vända oss privat istället helt enkelt, men vi bor i en mindre stad och närmsta privata klinik ligger flera timmar bort så det blir lite logistikproblem, så hade ju underlättat om jag kunnat ta första steget här hemma innan vi hoppade på IVF. 

Jaja, nu är det vad det är...
  • EJT

Och det är vårt andra barn ☺️ Vi har en dotter på snart 5 år också. 

Minns att du hade lite äldre barn Snorkfröken. Hur gammal är du? ☺️

• EJT

Denna evighetslånga väntan på ÄL. Jag är bara på cd 8, och har lite blodblandsde flytningar fortfarande efter mensen (som blivit alltmer långdragen med åren). Ägglossning sker ju inte förrän mellan typ dag 18-27 för mig så det är lång tid kvar.. 

• EJT
    Anonym (TR) skrev 2024-10-04 09:18:47 följande:

INOSITOL. 

Testa det, ger både bättre ägglossning och bättre kvalité på äggen. Vet många inkl mig själv som blev gravid när vi använde det under cykeln. kan inte bara vara slump. 

Jag har precis börjat med Inositol och ser fram emot om det blir ngn skillnad för mig ägglossning. Har PCOS! Får docl huvudvärk av den tyvärr..
  • EJT

Nanatahlie, vad skönt att äntligen detekter ägglossning! Heja 🍾👍

• EJT

Jag har tyvärr hög temp och har haft så hela cykeln hittills, och inga tecken alls på ägglossning trots cd 19 idag. Såhär långt in brukar tempen vara betydligt lägre och jag har iaf börjat få lite mer sekret som tyder på stundande ägglossning. Framförallt tempen är väldigt avvikande. Så jag tror tyvärr detta blir en cykel utsn ägglossning 🙁 Brukar ske mig någon gång per år. 

Msn blir så nerslagen när man inte ens får ägglossning men nu har vi bestämt oss att ta kontakt med Ivf-klinik i veckan. Alltid nåt... 

Håller tummarna för alla er andra. 

• EJT

Och mina ÄL-tedt börjar mirkalulöst att stegra, sannolikt helt positivt imorgon! 

Men tycker ÄL-flytningarna lyser helt med sin frånvaro och tempen är fortsatt ca 0,2-0,3 grader högre än vanligt. Är kanske lite täppt och småförkyld så kanske inverkar det. Känns vilket som att ägglossningen inte är så kvalitativ denna cykel... 

• EJT
    Anonym (En till) skrev 2024-10-14 21:49:24 följande:
    Om det är till nån tröst har jag inte sett ägglossningsflytningar sen 2019 och sen dess har jag fött två välmående barn ❤️
    Tack, det kändes lite bättre faktiskt 🥰
  • EJT
    Nanathalie skrev 2024-10-18 18:02:42 följande:
    Nu citerar jag mig själv men jag upptäckte precis, när jag skulle kolla efter om det kom blod därinifrån, att min tapp är stenhård och låg. Och det ömmade i hela livmodern när jag nuddade den. Så brukar det INTE vara. Har läst att det kan vara så när mensen ska komma men är konfunderad över känslan ändå. Någon som känner igen sig i det?
    Absolut, det kan vara en nidblödning. Jag hade det min förra graviditet. Men då borde du förstås inte fått ett positivt test än, utan inte förrän efter nidblödningen. 

Håller tummarna att testet är tydligare imorgon och att det inte är mensen som är på G! 
  • EJT
    Nanathalie skrev 2024-10-18 18:02:42 följande:
    Nu citerar jag mig själv men jag upptäckte precis, när jag skulle kolla efter om det kom blod därinifrån, att min tapp är stenhård och låg. Och det ömmade i hela livmodern när jag nuddade den. Så brukar det INTE vara. Har läst att det kan vara så när mensen ska komma men är konfunderad över känslan ändå. Någon som känner igen sig i det?
    Låter tyvärr som att mensen är på G då.. Beklagar!
  • EJT

Jag verkar till slut ha fått ägglossning trots uteblivet ÄL-sekret etc och högre temp än vanligt osv. Nu har tempen hoppat upp en halv grad. Tyvärr orkade jag inte riktigt hålla i sexandet och myset hela perioden, är så trött på att ligga "av plikt". Så vi hade sex fem dagar innan, fyra dagar innan och två dagar innan ÄL. Kan förstås räcka men alla gånger jag har varit gravid så har jag haft sex dagen för ÄL + alla 3-4 dagar innan. 

Inga höga förhoppningar alls. 

• EJT
    Ophelia1231 skrev 2024-10-18 21:29:03 följande:
    konstigt att ägglossningtesten blev lägre, förstår inget🥺
    Vad är det du inte förstår? Du hade positivt ägglossningtest cykeldag 14, du har alltså haft ägglosning idag dag 15 eller imorgon dag 16! Hoppas ni har mys järnet 🥰

Tempen lär höjas imorgon eller i övermorgon! 
  • EJT
    JustinzeVar skrev 2024-10-20 05:46:11 följande:
    Snälla säg att ni också ser!!!❤️❤️
    Absolut, nåt litet svagt, men så svagt är svårt (genom datorn?) att avgöra om det är ett grått spökstreck eller om det är ett riktigt streck med lite färg i sig. Håller tummarna! Hur långt efter ÄL är du?
  • EJT
    JustinzeVar skrev 2024-10-20 14:15:08 följande:

❤️❤️ (ursäkta mina pyjamasbyxor)

Stort grattis! 
  • EJT

Jag är på ÄL+7 och jag håller med om att tiden hår så sakta... Dock lite lättare när man jobbar, tycker i somras när man var ledig var än mer outhärdlig! 

Jag har inte heller haft särskilt höga förhoppningar alls, vilket ju också gör att jag glömmer bort det mer. 

Nu i natt har jag dock börjat få molvärk! Liten, ligen gnista hopp väcks då i mig. Men jag är också lite rädd att det är för att mensen är på G, jag provar nämligen att ta lite mindre progresteron denna cykel (2 per dag istället för 3). 

Vi får ae.... Men det känns också jobbigt att få upp hoppet!

• EJT
    Snorkfrökenhär skrev 2024-10-23 06:33:20 följande:

Man får försöka hålla sig sysselsatt så tiden inte sniglar fram allt för mkt. Jag har beställt hem några billiga graviditetstest så jag ska definitivt smygtesta när det börjar närma sig BIM 🙈

Min temp är dock lite svajig den här gången, brukar ligga mer eller mindre på samma temp hela tiden efter ÄL men nu är den mer hoppig och det är väl kanske inte suveränt har jag förstått. Det är vad det är, hoppas ändå förstås och har ju inte varit gravid med stabil temp heller 😂

Jag har också tyvärr lite hoppig temp denna gång! Men tänker också att det är lite förkylningstider osv så det kanske är därför den hoppar lite extra också. 
  • EJT

Ingen graviditet här. Inte testat men känner i hela kroppen att det inte tagit sig. Jag vet hur min kropp beter sig son gravid. 

Suck, det är så tråkigt. 

Svar på tråden BIM Oktober 2024