Inlägg från: Tom Araya
|
-
-
-
Northvolts krasch avslöjar den GRÖNA FANTASIEKONOMIN
Batterijätten Northvolt har gjort konkurs med miljarder i skulder ? och nu tvistar alla om vad som gått fel. Varför gick det så långt innan någon slog larm? Hur ser egentligen stödet för de gröna satsningarna ut? Och vad händer med en marknad som sätter politisk styrning framför fri konkurrens? Dessa frågor tar jag upp i veckans video om ?NORTHVOLTS GRÖNA DUNSTER?.
-
Northvolt är beroende av kinesisk teknologi. Detta har inte bekymrat någon som velat införa teknologin.KillBill skrev 2024-12-01 10:22:25 följande:Vem tänker du ska tillverka batterierna till elbilar i framtiden? Skulle du känna dig trygg om alla svenska fordonsägare blir beroende av att kommunist-kina förser oss med batterier till elbilar eller är det positivt om Sverige och väst kan tillverka egna?
Oavsett så var det ju ekonomiskt ohållbart. -
Det är ett sjunkande skepp man inte ska ösa mer pengar i.KillBill skrev 2024-12-01 17:48:30 följande:Det är rätt stor skillnad på att använda vissa kinesiska delar/materia i tillverkningen och köpa hela produkten från kommunist kina..
Noterar att den SD styrda regeringen strider för att EU ska gå in med pengar i Nortvolt så det verkar finns en bred enighet att att stödja Northvolt med skattemedel.
Flera av de stora aktieägarna har skrivit ner värdet på sitt aktieinnehav med 95-99%. -
Ledningen verkar kompetent sett till tidigare företag de drivit.Tecum skrev 2024-12-01 16:23:53 följande:
Ingenstans framgår det tydligt om Northvolts krasch beror på en dålig affärsidé från början eller på inkompetent skötsel? Batterier till elbilar kommer att behövas oavsett vad man tycker, så jag misstänker att inkompetens i ledningen är största orsaken till katastrofen.
Jag får nästan intrycket att de medvetet lurat investerare och media, för själva går de +.
Men affärsidén har stora brister, bl.a. att detta skulle ske så fort, istället för att prova i mindre skala först.