Fattigt att panta!
Otroligt dåligt, panta gör man inte för pengar , det är för miljön. För att återvinna plast och metall.
Otroligt dåligt, panta gör man inte för pengar , det är för miljön. För att återvinna plast och metall.
Det positiva när statuskänsliga och ekonomiskt okänsliga ungdomar inte tar hand om sina burkar och flaskor blir att panten kan gå till de för vilka de kronorna gör skillnad. Är det hyggliga kids lägger de sina burkar så att det är lätt att komma åt eller ger den direkt till personer som de ser samlar. Tråkigt att de inte har miljötänk, men det brister ju hos de flesta av oss oavsett ålder.
Med åldern kommer de flesta att inse hur löjligt det är att anse att det är "fattigt" att panta och att förstå att fattigdom inte är något att se ner på.
Tänker inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv när jag lämnar mina pantflaskor och burkar nere i soprummet.
Dessa saker tar bara för mycket plats i min lägenhet och särskilt i förhållande till den blygsamma summa som ofta kommer av alltihop. Nån annan i grannskapet får hämta dem istället. Någon mer nödställd än jag.
Panten är ju till för att uppmuntra. Är man medelklass eller rik borde man panta för miljöns skull oavsett om man har behov av pengarna. Om man inte vill panta av någon anledning så kan man lägga de i uppsamlingsfållan bredvid papperskorgarna. I min stad har papperskorgarna numera ofta en sådan.
Eller ge till någon som pantar. Man behöver naturligtvis inte panta själv om man inte vill, men att se till att burkar och flaskor pantas, det bör man göra.
Jag hoppas att ingen slänger pantburkar och pantflaska i vanliga sopor? Detta skall ju återvinnas , viktigt för miljön och vår framtid.
Orkar inte panta, oftast så är maskinerna trasiga så vem orkar sånt skit..