Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte
    gröt skrev 2024-09-20 22:41:05 följande:

Det positiva när statuskänsliga och ekonomiskt okänsliga ungdomar inte tar hand om sina burkar och flaskor blir att panten kan gå till de för vilka de kronorna gör skillnad. Är det hyggliga kids lägger de sina burkar så att det är lätt att komma åt eller ger den direkt till personer som de ser samlar. Tråkigt att de inte har miljötänk, men det brister ju hos de flesta av oss oavsett ålder.

Med åldern kommer de flesta att inse hur löjligt det är att anse att det är "fattigt" att panta och att förstå att fattigdom inte är något att se ner på.

Det är väl väldigt få som pantar av ekonomiska skäl. Förutom de hemlösa som lever på detta. Jag brukar ibland på mina promenader plocka upp pantflaskor och ställla dem väl synliga bredvid papperskorgarna för att just de hemlösa skall kunna plocka dem.

Att inte panta är inte status, det är fult och smutsigt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    gröt skrev 2024-09-21 23:47:52 följande:
    Det finns många som pantar av ekonomiska skäl. Ser dem dagligen och de har blivit fler de senaste åren.
    Ja, självklart finns de, men majoriteten pantar av miljöskäl. Många skänker panten till välgörenhet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Auditanne skrev 2024-09-22 00:29:55 följande:

Tänker inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv när jag lämnar mina pantflaskor och burkar nere i soprummet.

Dessa saker tar bara för mycket plats i min lägenhet och särskilt i förhållande till den blygsamma summa som ofta kommer av alltihop. Nån annan i grannskapet får hämta dem istället. Någon mer nödställd än jag.

Gör någon det ?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (A) skrev 2024-10-09 05:56:55 följande:
    Finns de som gör det för pengar. Där varenda krona i hushållet räknas. Kanske gör de det för miljön också.
    Ja, men även rika pantar, för miljöns skull. Det är därför vi har pant.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (A) skrev 2024-10-09 08:28:43 följande:
    Ja men finns många med ansträngd ekonomi som gör det inte bara för miljön utan också för pengar. Tanken med att man betalar mer än vad själva drickan kostar är en av anledningarna till att få människor att panta mera. Sen rik ok men tror många vanliga medelklass barnfamiljer gör det för miljon men också för pengarna. Tror inte majoriteten som pantar är rika och gör det mest för miljön. Men jag förstår vad du säger och vad du menar.

Panten är ju till för att uppmuntra. Är man medelklass eller rik borde man panta för miljöns skull oavsett om man har behov av pengarna. Om man inte vill panta av någon anledning så kan man lägga de i uppsamlingsfållan bredvid papperskorgarna. I min stad har papperskorgarna numera ofta en sådan.

Eller ge till någon som pantar. Man behöver naturligtvis inte panta själv om man inte vill, men att se till att burkar och flaskor pantas, det bör man göra. 

Jag hoppas att ingen slänger pantburkar och pantflaska i vanliga sopor? Detta skall ju återvinnas , viktigt för miljön och vår framtid. 

• TvillingmammaVästgöte
    jontebula skrev 2024-10-19 15:55:52 följande:

Orkar inte panta, oftast så är maskinerna trasiga så vem orkar sånt skit..

Vad gör du då med burkar och flaskor ?
Svar på tråden Fattigt att panta!