• Anonym (Barn)

Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)

Hur ska man resonera rörande ens barn som gått ur skolan och är +18år och bor hemma hos ena föräldern, samt har en helridsanställning med ok lön rörande att betala "underhåll" till boendeföräldern?

Barnet och boende föräldern vill att barnet bor hemma tillsvidare och inte betalar något hemma. 

Ska den andra föräldern fortsätta betala "underhåll" till boendeföräldern. 

Juridiskt finns inget krav, men vad är moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 16:25:36 följande:
    Så du förstod inte att det var själva erbjudandet om att bo hemma gratis som jag syftade på? 
    Även om du syftar på det, så om du skriver att det är samma erbjudande, så framstår det som att det är ett likvärdigt erbjudande. Det är det verkligen inte.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 16:32:20 följande:
    Även om du syftar på det, så om du skriver att det är samma erbjudande, så framstår det som att det är ett likvärdigt erbjudande. Det är det verkligen inte.
    Så att jo gratis hemma har olika innebörd för de olika barnen? Skitsnack. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 17:20:20 följande:
    Så att jo gratis hemma har olika innebörd för de olika barnen? Skitsnack. 
    Ja olika innebörd eftersom de kommer få det under helt skilda omständigheter med inte samma fördelar och nackdelar
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 17:48:44 följande:
    Ja olika innebörd eftersom de kommer få det under helt skilda omständigheter med inte samma fördelar och nackdelar
    Nej, alla ungarna får erbjudande om art bo gratis hemma en period som ung vuxen. 
  • Anonym (D)

Jag tycker att man gör barnen en björntjänst om man låter dem bo hemma utan att betala när de tjänar hyfsat mycket pengar. Fullt rimligt att de står för sina egna kostnader, och faktiskt bidrar till de gemensamma kostnaderna. Har man råd kan man ju lägga undan pengarna så att de har ett startkapital när de flyttar hemifrån.

Det är inte så bra att en ung vuxen vänjer sig vid att ha 15 000 kr fritt för shopping, nöjen och krogbesök. När de väl flyttar hemifrån lär åtminstone 10 000 av de pengarna gå till hyra, mat, försäkringar och andra fasta utgifter, och då lär de få en chock. 

Studerar barnen heltid är läget annorlunda, speciellt om de bara tar studiebidraget. Då har de en begränsad budget att röra sig med, och har man då råd att låta dem bo hemma gratis så är det ju toppen. 

• Ess
    Anonym (Barn) skrev 2024-09-22 15:29:18 följande:
    Ja, det känns orealistiskt att erbjuda något man vet är något ingen vill. Visst det finns många som pratar vitt och brett, men det skulle inte bli bra i praktiken för någon.

Större risk för konflikter än att det skulle skapa någon form av harmoni. 

Jag siktar mer på att försöka stötta med eget boende den dagen kommer. 
    Jag tycker det låter vettigt.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2024-09-22 18:25:51 följande:
    Nej, alla ungarna får erbjudande om art bo gratis hemma en period som ung vuxen. 
    Under vitt skilda förutsättningar som faktiskt har stor betydelse så nej det är inte ett likvärdigt eller rättvist erbjudande om man ska jämföra
  • Anonym (Herregud)
    EpicF skrev 2024-09-22 18:25:51 följande:
    Jag håller faktiskt med dig den här gången, verkligheten ser inte ut så som att allt blir helt rättvist, det är självklart att det blir skillnad på de barn som bor med ts och det barn som inte gör det, men med det sagt så hjälper man alla sina barn och inte bara några men det kan bli olika sorters hjälp beroende på vad som behövs och hur. Jag är kompis med ett syskonpar där systern fick hjälp med insatsen till huset av sina föräldrar, brodern hade redan ett hus så där hjälpte dom honom med bilen istället.

Ts ska definitivt inte betala något underhåll men kan erbjuda att "barnet" flyttar in tillfälligt eller förklara att han kommer finnas där den dagen hon står på egna ben i ett eget boende, kanske inte nödvändigtvis med en pengasumma men kanske står för möbler eller något liknande som inte missbrukas
  • Anonym (M)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-09-23 15:01:03 följande:
    Jag håller faktiskt med dig den här gången, verkligheten ser inte ut så som att allt blir helt rättvist, det är självklart att det blir skillnad på de barn som bor med ts och det barn som inte gör det, men med det sagt så hjälper man alla sina barn och inte bara några men det kan bli olika sorters hjälp beroende på vad som behövs och hur. Jag är kompis med ett syskonpar där systern fick hjälp med insatsen till huset av sina föräldrar, brodern hade redan ett hus så där hjälpte dom honom med bilen istället.

Ts ska definitivt inte betala något underhåll men kan erbjuda att "barnet" flyttar in tillfälligt eller förklara att han kommer finnas där den dagen hon står på egna ben i ett eget boende, kanske inte nödvändigtvis med en pengasumma men kanske står för möbler eller något liknande som inte missbrukas
    Fast då kan man ju vara ärlig med att det faktiskt inte är ett likvärdigt erbjudande till alla barnen, istället för att i tråden försöka utmåla det som att det är samma sak.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (M) skrev 2024-09-23 15:10:22 följande:
    Fast då kan man ju vara ärlig med att det faktiskt inte är ett likvärdigt erbjudande till alla barnen, istället för att i tråden försöka utmåla det som att det är samma sak.
    Fast om TS ger en summa för tex möbler, kontantinsats eller vad som nu behövs som är likvärdig med vad man sparar på att bo hemma så blir det fortfarande ett likvärdigt erbjudande men det är olika saker man får hjälp med
Svar på tråden Betala "underhåll" för arbetande barn (+18 år)