• Kunniglingvist

Vad gör du för klara av att stanna i ett sexlöst förhållande?

Jag är medveten om att det finns många här som av olika anledningar lever i ett sexlöst förhållande. Jag är nyfiken på vad ni gör för att stå ut med sexlösheten?

Betackar mig alla "kloka råd" av folk som tycker det bara är att göra slut. Ni är såklart välkomna att berätta hur det ordnade för er när ni gjorde det. Jag fattar att det kan vara rätt för vissa. Men det är komplicerat för andra. Skulle uppskatta om vi kan undvika moraliserande också. 
    Det är en sjukt vanlig fälla att hamna i. Hur behåller du livsgnistan?
    Jag har själv kämpat för att hantera hur jag ska känna för min partners avtagande sexlust. Det började väl egentligen redan när vi bestämde oss för att inte skaffa fler barn. Bristen på lust att ha sex har så småningom utökats till begränsad lust för närhet överlag. Själv har jag ett ganska djupt behov av all form av närhet. Det har jag känt länge, ända sedan mina egna föräldrars trohetsproblem. Tycker det är rätt kämpigt ibland att inte känna att det är något fel på en själv. Eller att känna sorg för de man en gång hade som nu inte finns kvar. Har försökt in i det längsta att väcka henne igen men har väl tyvärr, såhär efter x antal år, börjat acceptera att det inte är något som kommer tillbaka. Att jag inte mäktar med att göra mer för henne. På senaste tiden har jag snarare än försöka börjat satsa på att må bättre med mig själv. Att hålla en bra träningsrutin. Att finna värdet i att umgås med egna vänner eller ägna mig åt egna intressen. Försöker hålla sexbehov i schack genom noveller och berättelser. Att läsa och att skriva. Hålla mig borta från porr och sökande online som jag tror inte är sunt. Har väl fått erbjudanden att träffa någon annan (kollega) för sex men vet inte om jag har samvete till det. Värnar ju ändå relationen jag är i. Trots allt. Hade tyckt det varit nice att ha någon att chatta med som känner igen sig själv men det är inte så många platser online för detta. Känns sådär med tinder eller dyligt. Det är inte som förr i tiden då man kunde hänga på något community och skriva till varandra helt kravlöst... Skulle vara nice att höra om hur någon annan där ute gör. Skönt att läsa det folk skriver här i bland. Man känner sig liksom mindre ensam
    Hur gör du?
  • Svar på tråden Vad gör du för klara av att stanna i ett sexlöst förhållande?
  • Anonym (Ledsen men...)

Eftersom du egentligen vill ha ett sexliv är ju alla förslag bara en konstgjord andning som bara funkar en begränsad period. När du vänt på alla stenar finns inga alternativ kvar. När du accepterar den insikten kommer du hitta vägar ut. 

• Anonym (Sexlusten försvinner tillslut)

Den fysiska sexlusten försvinner efter nåt år. Jag lever i ett äktenskap helt utan fysisk närhet och det är inte speciellt hälsosamt. All annan närhet försvann till slut också och då tar kärleken också slut. 

Vet inte vad jag skulle ha gjort annorlunda, vi kämpade flera år men när det inte funkade så gav vi typ upp. Men utan att separera.

Detta är verkligen INGET att rekommendera. 

• Anonym (Fancy lösvagina)

Då r*nkande ger sådan jäkla ångest och påminner om att man inte har ett sexliv men sexuell frustration är jobbigt, så blir detta väldigt mycket enklare om du köper en fancy lösvagina med vibratorer till. Något som gör att r*nkandet blir överstökat så fort som möjligt. 

Det minskar r*nkångesten. 

Det löser ju inte hela din situation, men underlättar åtinstone en av sakerna i den. 

• Anonym (hemlig)

Jag har sex med en annan upptagen som lider av brist.
    Utan det hade jag nog varit skild redan.

• Anonym (Stor längtan)

Jag känner igen förtvivlan, även fast jag bara är i början av sexlösheten. Kan inte föreställa mig hur man känner efter några år. Är ny på familjeliv, så vet inte om det finns chattfunktion. Men vill du/någon bolla känslor och frustration så hör av dig! Kanske kan vi hitta nya idéer att nå ut till våra partners. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Sexlusten försvinner tillslut) skrev 2024-09-22 16:59:56 följande:

Den fysiska sexlusten försvinner efter nåt år. Jag lever i ett äktenskap helt utan fysisk närhet och det är inte speciellt hälsosamt. All annan närhet försvann till slut också och då tar kärleken också slut. 

Vet inte vad jag skulle ha gjort annorlunda, vi kämpade flera år men när det inte funkade så gav vi typ upp. Men utan att separera.

Detta är verkligen INGET att rekommendera. 

Det gjorde den kanske för er, men inte för alla. Vi har fortfarande fysisk sexlust, efter 26 år.
  • Anonym (Sexlusten försvinner tillslut)
    KimLinnefeldt skrev 2024-09-23 11:50:42 följande:
    Det gjorde den kanske för er, men inte för alla. Vi har fortfarande fysisk sexlust, efter 26 år.
    Otryckte mig kanske otydligt. Den fysiska sexlusten försvinner efter några år med sexlöshet. Eller iaf gjorde den det går mig. Eller ligger förhoppningsvis i dvala i väntan på bättre tider
  • Man i norr
    Anonym (Sexlusten försvinner tillslut) skrev 2024-09-23 13:01:20 följande:
    Otryckte mig kanske otydligt. Den fysiska sexlusten försvinner efter några år med sexlöshet. Eller iaf gjorde den det går mig. Eller ligger förhoppningsvis i dvala i väntan på bättre tider
    Är du kvinna?
  • Anonym (JB)

Jag tänker på det som är bra, anledningen till att jag stannar. Att det finns kvar och är värt det. 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Sexlusten försvinner tillslut) skrev 2024-09-23 13:01:20 följande:
    Håller med, levde frivilligt i celibat i närmare tio år. JAg tänker inte ligga för att han vill när jag inte vill själv.
    Han valde att stanna, om han runkade eller hur han löste det har jag ingen aning om.

Sen gjorde jag slut när jag inte orkade se honom ens längre och efter några år träffade jag en ny man... gissa vad som hände då! Och händer ännu, blir alldeles pirrig av bara tanken! 
Svar på tråden Vad gör du för klara av att stanna i ett sexlöst förhållande?