• Anonym (Anna)

Namnförslag

Vi kan inte bestämma oss för vad vårat barn ska heta, vi har namn som vi gillar men vi vet inte om det är en pojke eller flicka.

Våra förslag;  Gun, Ulla-Britt, Agda, Signhild, Britta, Majlis, Barbro, Öllegård

Och pojknamn: Bertil, Sigvard, Carl, Lennart, Åke 

Vad tycker ni om namnet? Skriv gärna fler namnförslag.

• Svar på tråden Namnförslag
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Anna) skrev 2024-10-04 22:17:35 följande:
    Namnförslag

Vi kan inte bestämma oss för vad vårat barn ska heta, vi har namn som vi gillar men vi vet inte om det är en pojke eller flicka.

Våra förslag;  Gun, Ulla-Britt, Agda, Signhild, Britta, Majlis, Barbro, Öllegård

Barbro och Åke är väl fina namn. 
    Andra är Birgit, Agnes, Vendela, Konrad, Sven-Erik, Jonas
  • Anonym (Barbro)

Många namn ur "fel generation", så att säga (dvs. de har inte kommit tillbaka än). Så gjorde mina föräldrar med min bror - han fick heta Arthur på 90-talet, vilket då var ungefär samma nivå av "men, det kan väl inte ett barn heta?" som t.ex. Gun är idag. Men Arthur heter han och det har ju gått alldeles utmärkt.

Bertil är underskattat. Carl en klassiker. Tanken på en bebis som heter Lennart får mig att skratta, men det är ju ett stabilt och redigt namn på vilken man som helst. Sigvard är bara Galenskaparna för mig ("Sigvard har fått breeeeeev!")

Flicknamnen har jag svårare för. Gillar verkligen tantnamnen som är poppis nu, Astrid och gänget. Men Majlis kan nog smyga sig in där utan att nån reagerar. Britta kunde vara gulligt om det inte rimmade så olyckligt. Och är inte Barbro rätt coolt, egentligen? Shit, tänk att möta en liten Barbro på förskolan. En superstjärna från start, helt klart.

• Anonym (Lis)

Ragnhild gillar jag. Passar in i er lista.
    Majlis var ju så fint!😃
    Majken.
    Edit
    Eivor
    Helfrid

Sture, Rolf, Bengt, Kurt, Gunnar, Ragnar, 

• Tow2Mater

Var i hela friden har ni hittat Öllegård? Alla andra funkar ju, men snälla inte detta. Stackars barn.

• Opal

Öllegård låter som en fribiljett till mobbning. Så snälla inte det namnet, förlåt men det är ju faktiskt rent och skärt horribelt. Samma sak gäller Britta. Elsa, Signe eller Astrid är ju fina sånna där gammelnamn.

Pojknamnen var ju ok där det är 50/50 mobbning eller överlevare. Åke är ju fruktansvärt fult på ett barn men helt okej på en gubbe.

Jadu, smaken är som baken. Tänkt snälla på att detta barn ska gå i skolan och en dag presentera sig på en arbetsintervju. Tänk inte bara på er själva vad ni tycker är fint. Tänk på helheten.

• Anonym (Lis)
    Opal skrev 2024-10-05 00:59:20 följande:

Öllegård låter som en fribiljett till mobbning. Så snälla inte det namnet, förlåt men det är ju faktiskt rent och skärt horribelt. Samma sak gäller Britta. Elsa, Signe eller Astrid är ju fina sånna där gammelnamn.

Pojknamnen var ju ok där det är 50/50 mobbning eller överlevare. Åke är ju fruktansvärt fult på ett barn men helt okej på en gubbe.

Jadu, smaken är som baken. Tänkt snälla på att detta barn ska gå i skolan och en dag presentera sig på en arbetsintervju. Tänk inte bara på er själva vad ni tycker är fint. Tänk på helheten.

Du har tydligen inte sett Pippi-filmerna. 😊
    Astrid Lindgrens filmer är bra att se om man gillar den typen av namn ts gillar, främst för att kolla eftertexterna, många passande namn där, bl.a. Öllegård..

Torsten kanske också passar in på listan?
  • trollhona
    Namnförslag

Härliga namn!
    Gun -  fint gammalt namn men i vår internationella vardag så tror jag att det blir svårt då det förknippas med vapen. Alternativet är att stava med två n"
    Agda - Supercharmigt namn, enkelt och sött, passar jättebra i rådande namntrend.
    Signhild - Vackert, jag föredrar den kortare varianten Signe personligen
    Britta - Fint namn men tyvärr finns det risk för ret
    Majlis - Jättegulligt och fint namn
    Barbro - Stadigt namn, kommer bli en tjej med klös i.
    Öllegård - Jag gillar namnet men det krävs en stark tjej för att bära upp något så ovanligt

Fler namnförslag till en flicka:
    Annmarie, Rigmor, Agnethe, Birgit, Tora, Frigga, Signe, Svea, Eivor

Bertil -  Supersött på en liten grabb
    Sigvard - Ståtligt namn 
    Carl - Fint, men lite trist
    Lennart - Stiligt och klassiskt
    Åke - Gulligt

Fler namnförslag till pojke:
    Tord, Ivar, Göran, Staffan, Helmer, Sune, Birger, Otto, Elmer, Kjell
  • IsaSedman

Min ena son heter Sigvard. Älskar det namnet! Britta är också superfint! 

tycker alla namn ni hade som förslag va fina

• Xenia
    Namnförslag

Ah dags för 40-talsnamnn att komma igen!

Gun är väl kort, föredrar Gunhild, Gunilla, Gun-Britt, Gun-Lis.
    Jag gillar faktiskt Öllegård, ovanligt och väldigt nordisk. Signhild gillar jag också.
    Maj-Lis och Barbro är helt ok.
    Ulla-Britt och Agda är inte i min smak, vad sägs om Sigbritt eller Magda.

Av pojknamnen gillar jag Sigvard bäst men vad sägs om Sivert eller Sigfrid? Den andra är ok.
  • Xenia
    Opal skrev 2024-10-05 00:59:20 följande:

Brukade du mobba andra barn för deras namn när du var barn? Eller blev du själv mobbad pga ditt namn?

Fattar inte denna besatthet av att barn måste bli mobbade bara för att de har ett ovanligt namn. Vi lever inte på 1950-talet längre.

Och varför skulle det vara ett problem att presentera sig på en arbetsintervju? Är inte utbildning och erfarenhet det viktiga då? Är ett vanligt namn en merit?
  • Xenia

Jag tycker att Kerstin är fint. Hellre Birgit eller Berit än Britta. Margit eller Margot.

Svar på tråden Namnförslag