• Xenia

Namnförslag

Anonym (Anna) skrev 2024-10-04 22:17:35 följande:
    Namnförslag

Vi kan inte bestämma oss för vad vårat barn ska heta, vi har namn som vi gillar men vi vet inte om det är en pojke eller flicka.

Våra förslag;  Gun, Ulla-Britt, Agda, Signhild, Britta, Majlis, Barbro, Öllegård

Och pojknamn: Bertil, Sigvard, Carl, Lennart, Åke 

Vad tycker ni om namnet? Skriv gärna fler namnförslag.

Ah dags för 40-talsnamnn att komma igen!

Gun är väl kort, föredrar Gunhild, Gunilla, Gun-Britt, Gun-Lis.
    Jag gillar faktiskt Öllegård, ovanligt och väldigt nordisk. Signhild gillar jag också.
    Maj-Lis och Barbro är helt ok.
    Ulla-Britt och Agda är inte i min smak, vad sägs om Sigbritt eller Magda.

Av pojknamnen gillar jag Sigvard bäst men vad sägs om Sivert eller Sigfrid? Den andra är ok.
  • Xenia
    Opal skrev 2024-10-05 00:59:20 följande:

Öllegård låter som en fribiljett till mobbning. Så snälla inte det namnet, förlåt men det är ju faktiskt rent och skärt horribelt. Samma sak gäller Britta. Elsa, Signe eller Astrid är ju fina sånna där gammelnamn.

Pojknamnen var ju ok där det är 50/50 mobbning eller överlevare. Åke är ju fruktansvärt fult på ett barn men helt okej på en gubbe.

Jadu, smaken är som baken. Tänkt snälla på att detta barn ska gå i skolan och en dag presentera sig på en arbetsintervju. Tänk inte bara på er själva vad ni tycker är fint. Tänk på helheten.

Brukade du mobba andra barn för deras namn när du var barn? Eller blev du själv mobbad pga ditt namn?

Fattar inte denna besatthet av att barn måste bli mobbade bara för att de har ett ovanligt namn. Vi lever inte på 1950-talet längre.

Och varför skulle det vara ett problem att presentera sig på en arbetsintervju? Är inte utbildning och erfarenhet det viktiga då? Är ett vanligt namn en merit?
  • Xenia

Jag tycker att Kerstin är fint. Hellre Birgit eller Berit än Britta. Margit eller Margot.

Svar på tråden Namnförslag