• Anonym (Ts)

Treåring hatar att åka bil

Vad gör man. Har en treåring som HATAR bilen. Skriker så det knappt går att fokusera på bilkörning.

Vi har en besafe stretch så det är gott om utrymme än men han HARAR det, skriker bara att han vill komma loss.

Vi bor på landet så bil är ett måste.

Vad gör man?

• Svar på tråden Treåring hatar att åka bil
  • septembermamma2022
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-07 15:03:23 följande:
    "Jag gillar inte att sitta fast."
    Beroende på hur moget barnet är kanske ni kan resonera och förklara varför man måste sitta fast i bilen?

Sen såklart kolla om det finns andra felkällor relaterade till "sitta fast", typ om det går att dra åt bältet lite lösare utan att tumma på säkerheten, kanske är kläder som korvar sig och skaver eller liknande?

Barn är ju mer eller mindre förhandlingsbenägna vid olika tidpunkter i utvecklingen men en treåring kanske kan tänka sig att förhandla på något sätt. Typ vara ok med att sitta fast om ni köper en extra rolig leksak eller liknande som bor i bilen och som man får leka med där. Nåt som gör det värt obehaget att sitta fast en stund. Ja, det är halvvägs till muta men men bättre än att resignera inför tex ipad eller telefon. Tycker det låter bra att ni fasat ut sånt. :)
  • Anonym (Man)

Att sitta bakåtvänd vid en kollision är ju naturligtvis bara bäst om det är fordonet barnet sitter i som kolliderar i någon form av frontalkrock. Sitter man däremot framåtvänd så klarar sig barnet bättre vid en kollision där man blir påkörd bakifrån,  som förövrigt är den vanligaste formen av kollision med andra fordon...

Lämnar vi den diskussionen åt sidan så har du ju fått flertalet bra tips redan, sätt en iPad i händerna på barnet, sätt barnet fram, eller vuxen bak med barnet om den möjligheten finns.

Själv har vi precis som ni haft en gaphals i bilen, 3 barn totalt och den mista har varit grotesk i bilen jämfört med de andra. För oss hjälpte inga av de förslag du fått, och vi vände inte heller stolen framåt. Lösningen för oss var att alla i familjen fick hörselskydd som vi kunde ta på oss, hon skrek tills hon somnade av utmattning och vi körde vidare. Denna period höll sig ca 1år.

• Maac

Ta av så han har minimalt med kläder. Blir man arg, sitter fast så blir man ofta varm, då får man ännu mer panik. Så väldigt lite kläder och en filt att ta på vid behov istället. 

I övrigt, ta till det som funkar. En platta som tillhör bilen! 

• Anonym (Lova)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-07 18:05:14 följande:

Du krockade med en framåtvänd 2-åring och det gick bra? Då hade du tur! Eller menade du att nu aldrig krockade men att det gick bra trots det? IQ-befriad kommentar isf. 

Mina barn är i samma ålder och det hörde inte till vanligheterna att man vände långt innan 3 år. 

Krockade inte utan kunde ha fokus på vägen vilket TS inte verkar kunna. Livsfara i trafiken. Oja, varenda kompis till mig som hade små barn samtidigt som jag vände stolen tidigare än vid 3. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-07 15:02:57 följande:
    Skärp dig. Sluta dryga dig.

Det är väl självklart att den bästa lösningen på ett skrikande barn inte är att sluta åka bil när man bor på landet. Däremot är det en bättre lösning än att utsätta barnet för den direkta livsfara det är att åka framåtvänd.
    Bry dig inte om den där personen.

Du har helt rätt i att det bästa är att sitta bakåtvänt och i Sverige så är rekommendationen att barn gör det upp till 4-5 års ålder. Klart man inte vill riskera säkerheten för sitt barn bara för att barnet är lite missnöjt. 

De flesta hade resonerat som dig, du har ju liksom inget annat val än att ta bilen. 
    Låt barnet ha en leksak, bok, padda eller musik på i bilen och ibland något att äta eller dricka. Ta av otympliga ytterkläder och skor. Annars får ni vara stå ut helt enkelt, förmodligen går det bättre med tiden.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lova) skrev 2024-10-07 19:39:22 följande:
    Krockade inte utan kunde ha fokus på vägen vilket TS inte verkar kunna. Livsfara i trafiken. Oja, varenda kompis till mig som hade små barn samtidigt som jag vände stolen tidigare än vid 3. 
    Vad oansvarigt gjort av dig. Man tummar inte på säkerheten för att ett barn är missnöjt utan då får man hitta andra lösningar.

Och vaddå ?varenda kompis vände stolen..? Tror du att det är mer säkert bara för att flera andra också var lika oansvariga och gjorde som dig? 🤦🏻?♀️
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-10-07 20:32:38 följande:
    Vad oansvarigt gjort av dig. Man tummar inte på säkerheten för att ett barn är missnöjt utan då får man hitta andra lösningar.

Och vaddå ?varenda kompis vände stolen..? Tror du att det är mer säkert bara för att flera andra också var lika oansvariga och gjorde som dig? 🤦🏻?♀️
    Krock med andra bilar med barn i bilen kanhända oavsett om barnet sitter bakåt- eller framåtvänd. 

Det många som vänder av andra orsaker än missnöje. Jag vände min då 2,5 åring pga att han var åksjuk. Och vi blev påkörda bakifrån när han var runt tre år ca. Det gick bra tack vare att han sätt framåtvänd. Hade han suttit bakåtvänd så hade han förmodligen inte levt idag. 

Men ja, rekommendationer är att sitta bakåtvänd tills 4-5/6, om det går. Idag är bilbarnstolar bättre än på 80-talaet, och de är även bättre framåtvänd än på 80-talet. 

Har man som förälder svårt att koncentrera sig när ens unge skriker så får man faktiskt vänta barnet och se om det blir bättre. Blir det bättre så är ser säkrare eftersom den som kör kan koncentrera sig och köra säkert.

Spelar ingen roll om ingen sitter bakåtvänd om den som kör inte kan koncentrera sig och då inte kör säkert. 
  • Anonym (mr)

Låter som barnet har autism.

• Anonym (P)

Så här kommer man med ett komatruktivt förslag, om att placera barnet endera bredvid föraren elller att placera en vuxen bredvid barnet bak, och allt man får tillbaka är en tumme ner? Vad är det för fel på folk?

• Anonym (Juli)
    Anonym (P) skrev 2024-10-08 06:36:02 följande:

Så här kommer man med ett komatruktivt förslag, om att placera barnet endera bredvid föraren elller att placera en vuxen bredvid barnet bak, och allt man får tillbaka är en tumme ner? Vad är det för fel på folk?

TS verkar inte ha varit i tråden efter att du skrev. Men jag vet, det är skittrist när man kommer med konstruktiva förslag och de bara ignoreras. Har hänt mig i andra trådar.
    Att någon gör tummen ner får man bara strunta i. Ibland klickar folk fel och vissa gör det bara på kul, för att få reaktioner. 

När trådar har tagit den riktning som den här har brukar det bli så här, sansade och vettiga inlägg ignoreras för de som är kvar i tråden är mest ute efter att tjafsa med varandra. 

Svar på tråden Treåring hatar att åka bil