Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?

Jag är särbo med ren kvinna som har 2 pojkar 10 & 12 år. Vi letar gemenssmt boende men en sak ?skrämmer? mig inför en eventuell ihopflytt. Det är att hennes pojkar inte kan städa efter sig. Så fort de varit i ett rum så lämnar det kaos efter sig. Min partner säger att så är alla killar och så plockar hon undan efter dem få hon orkar. Jag som själv har döttrar har aldrig haft det problemet. De har alltid varit suoerduktiga att plocka undan efter sig. Nu kommer jag inte ihåg hur det var när jag var liten men är det generellt omöjligt att få pojkar att städa efte sig?

• Svar på tråden Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-07 09:19:29 följande:

Jag hade funderat mer än en gång innan jag flyttade ihop med henne. Ibland är det bättre att vara särbos.

Vad säger hon när du tar upp det?

När jag påpekar det så plockar hon undan och sedan säger till barnen att.. Nästa gång ska ni plocka undan. Så är det varje gång Jag har även försökt att både på ett snällt sätt få dem att stanna upp, tänka och handla. Det som har gett bäst effekt är att bli förbannad. Då plockar de undan och kommer ihåg det typ en dag till.  Detta är egetligen ingen stor grej men snart ska de ut och klara sig själva i livet och man vill ju inte släppa ut en jättebebis i vuxenlivet. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (xxx) skrev 2024-10-07 12:04:38 följande:
    Min kompis hade det också så. Men hon lät det vara, hade ordning på sina egna grejor i sitt rum, sedan lät hon ungarna ha sina prylar i resten av huset. Det tog några veckor, sedan klarade de inte det längre, ungarna alltså. De hittade inte sina saker, kläder var inte tvättade osv. De ville inte ta hem kompisar.

Till slut gick de till min kompis och frågade vad de skulle göra och varför hon inte plockade upp. Då kom de överens om vissa regler samt bestämde en dag i veckan då de alla skulle hjälpas åt att städa. Sedan förstod barnen. 
    Det är lite så jag också försöker angripa problemet. Jag plockar undan det jag har tagit fram och låter barnens saker ligga. Tyvärr så hänger inte min partner med på det utan då tar hon hand om det istället. 
Svar på tråden Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?