• Anonym (xxx)

Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?

Jag hade funderat mer än en gång innan jag flyttade ihop med henne. Ibland är det bättre att vara särbos.

Vad säger hon när du tar upp det?

• Anonym (xxx)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-07 09:25:31 följande:
    Ja, om man stör sig mycket kanske det är bättre att vara särbos. Men det låter ju som ett ganska litet problem ändå, jämfört med andra problem som kan uppstå i en familj. Pojkarna är ju ändå ganska små.
    Små? 10 och 12, då borde man förstå att man måste plocka upp efter sig. Dessutom verkar ju mamman tycka det är ok att de gör så, så det lär ju inte bli bättre. Det säger ju en del om mamman, tycker jag. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Göran) skrev 2024-10-07 11:58:29 följande:

Helt klart en jobbig situation. Mina barn var slarviga och jag tjatade mycket. Det tog mycket energi. Det blev aldrig bra. 

mycket bråk till ingen nytta. Detta pågick i många år. 

funkar inte tjat påminnelser belöningar så återstår bara acceptans. Tyvärr. 

Min kompis hade det också så. Men hon lät det vara, hade ordning på sina egna grejor i sitt rum, sedan lät hon ungarna ha sina prylar i resten av huset. Det tog några veckor, sedan klarade de inte det längre, ungarna alltså. De hittade inte sina saker, kläder var inte tvättade osv. De ville inte ta hem kompisar.

Till slut gick de till min kompis och frågade vad de skulle göra och varför hon inte plockade upp. Då kom de överens om vissa regler samt bestämde en dag i veckan då de alla skulle hjälpas åt att städa. Sedan förstod barnen. 
Svar på tråden Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?