Anonym (Föräldraansvar) skrev 2024-10-15 13:51:57 följande:
Det är din åsikt.
Jag har en annan åsikt.
I normala fall är det den som har felat, den som har orsakat skada, som har bevisbördan.
Jag anser att detta normalt gäller både formellt och framförallt anser jag att det gäller rent moraliskt.
Jag är dessutom övertygad att butiken inte skulle kräva någon ersättning alls, eller endast en liten och fullt rimlig ersättning om mitt barn faktiskt har orsakat någon skada.
Sannolikt är det omöjligt för butiken att i efterhand bevisa eventuella fläckar eller andra skador, det är ju juridiskt omöjlig bevisa vem som orsakat dem och bevisa att ingen har provat plagget efter mitt barn.
Jag för min del skulle tycka att det var mycket viktigare för mig att ge rätt uppfostran till mitt barn, att vara en god förälder och förebild, mycket viktigare att förmedla ett bra budskap gällande vad som är rätt och fel.
Jag skulle inte tycka att jag föregår med gott exempel genom att försöka undkomma något genom att kräva bevis som är både juridiskt och praktiskt omöjligt att presentera.
Undanflykter för att försöka undkomma mitt ansvar är inte min grej, framförallt inte inför ögonen på mitt barn!
För mig och för mitt barn skulle detta vara mycket viktigare och mera värdefullt att jag tar fullt ansvar hellre än att tjafsa om några bevis.
Detta särskilt mot bakgrund att jag är övertygad att butiken inte skulle kräva någon ersättning, men om det finns grund för att kräva ersättning så är jag övertygad att butiken inte skulle vara oskälig alls,
om jag bara visade att jag tog mitt eget föräldraansvar på fullt allvar.
Det är ju upp till dig om du vill ersätta något utan att få se själva skadan, och som i detta fall inte få de "förstörda" kläder det gäller.
Om kläderna har smink på sig så visst, då ska de ersättas. OCH tas med hem för tvätt och vidare användning.
Detta innebär inte att ungen kommer undan med detta, ev konsekvenser har jag redan reogjort för.
Men att betala utan bevis?
Aldrig.
Då får de polisanmäla.