• Anonym (Mamma)

Butik kräver betalt för kläderna

Tonåringen har tillsammans med några kompisar provat massa kläder utan att ha för avsikt att köpa något. De fotar och lägger upp på insta etc... butiken blev arg efter några gånger och sa att de får betala för sig om det händer igen. Sagt och gjort... det upprepades och nu kräver butiken att jag ska betala för det som de anser blivit förstört (Det vet jag inte om det har blivit, vet bara vad de säger). Grejen är att jag varit anti det här hela tiden och sagt åt dem att sluta, men pappan tycker det är en kul grej och uppmuntrar det. Borde inte kostnaden rimligen vara hans då? Han vägrar för att det hände på min vecka.

• Svar på tråden Butik kräver betalt för kläderna
  • olof 45

Hej!

Jag förstår frustrationen med pappan, men du måste nog släppa det. Hans konsekvens är att dottern nu får lida, och kommer lita på honom mindre i framtiden.

DIN konsekvens åt dottern borde ju vara glasklar, och du behöver inte oja dig över pappan där. Säg bara "Hallå, JAG sa att detta inte var ok. Det ska räcka så! Om jag och din pappa tycker olika så kan du itne bara välja att lyssna på den som gör det mest bekvämt för dig! Du kan INTE skylla på vad din pappa sagt, när JAG har sagt att du itne får, och detta skedde på MIN vecka dessutom!"

Du kan inte kräva pappan på pengar, han kommer bara rycka på axlarna.

Affären kan itne kräva dig på pengar heller - de kan polisanmäla om de vill. 

Jag tycker konsekvens för dottern - som INTE LYSSNADE PÅ DIG - borde vara telefonfritt, eller att itne få hänga i shopping malls med kompisar på ett bra tag.

Men det där att du så hemsk gärna vill skylla på pappan? Du förstör bara ditt egna humör och ditt egna mående. Fokusera på vem som gjort fel här - dottern! Varför skulle pappans ställningstagande trumfa ditt liksom? Hur tänkte dottern där? "Jag skiter väl i vad din pappa sagt till dig, JAG har varit tillräckligt tydlig" skulle vara det enda jag skulle upprepa till dottern (som försöker skylla ifrån sig)

• Anonym (M)
    Anonym (Föräldraansvar) skrev 2024-10-16 10:35:34 följande:
    Om man lämnar efter sig smuts på kläder man har provat så är det uppenbart att man på ett eller annat sätt är just smutsig (alltså skitig, om du vill använda det uttrycket...).

Den som smutsar ner kläder orsakar skada för någon annan eftersom plaggets värde då minskar.
    Den som inte köper plagget man har skadat, eller ersätter skadan, parasiterar på sina medmänniskor.

Det är inte butiken som betalar.
    Utan det är andra medmänniskor som handlar i butiken som måste betala.
    Det är ingen som måste handla där utan det är helt frivilligt faktiskt.
  • Lönnsirap

14 sidor in i tråden häpnar jag fortfarande över hur många som helt sätter sig på butikens sida och skulle punga ut pengar för förstörda kläder man inte sett och straffat sin unge.

Jag är helt för att man ska fostra sina barn, men rimligtvis bör väl butiken presentera vad de vill ha ersättning för på ett riktigt sätt, INNAN man genast betalar.

Tydligen tycker vissa inte ens att kläder får provas, vilket är absurt. 

• LaFontaine
    Lönnsirap skrev 2024-10-16 17:37:15 följande:

14 sidor in i tråden häpnar jag fortfarande över hur många som helt sätter sig på butikens sida och skulle punga ut pengar för förstörda kläder man inte sett och straffat sin unge.

Jag är helt för att man ska fostra sina barn, men rimligtvis bör väl butiken presentera vad de vill ha ersättning för på ett riktigt sätt, INNAN man genast betalar.

När det gäller andra barn så klart. De egna är ju så väluppfostrade att de aaaldrig skulle göra nåt dumt.

Jag är helt enig med dig. Jag skulle aldrig betalat pengar utan bevis på att mitt barn faktiskt förstört. I det här fallet hade jag också krävt att behålla kläderna som anses osäljbara, det vill säga, köpa det mitt barn ska ha förstört.
  • Spucks

Butiken ska inte bara visa dig plaggen, som din dotter ska ha förstört, du ska såklart även få dem! Om man betalar för något, får man såklart behålla det.

Sedan håller jag med dig att det är pappan som borde betala, inte du. Men han verkar vara som en oansvarig snorunge, så för din dotters skull får du väl ta smällen.

• Anonym (G)
    Lönnsirap skrev 2024-10-16 17:37:15 följande:

Det är skillnad att prova kläder man vill eventuellt köpa , även om man inte handlar till slut , och att någon systematiskt och ofta provar väldigt stort antal kläder utan att någonsin handlar , utan man bara fotar och filmar.

Flera online butiker har stängt av kunder på grund av detta.

Boozt , Nelly m.m.

Dessa är väldigt ofta självutnämnda influencers och andra som vill posta plaggen online. 

Skillnaden är bland annat att dessa människor provar eller returnerar väldigt många kläder , jämfört med en vanlig person som vill köpa kläder provar sen köper eller inte.

Precis som dessa tjejer som verkar blockera provrummen , kanske väsnas och stör och inte hanterar kläderna varsamt.
    Andra som vill handla går kanske någon annanstans om de håller på jättelänge i provhutterna. 

Det vill säga de orsakar mer jobb och kostnader än "riktiga kunder" som handlar utan att det blir inkomst.

Även om frakt och returkostnader m.m. inte tillkommer såklart i detta fall jämfört med online butiker.

www.svd.se/a/0VKeAM/boozt-blockerar-60000-kunder-som-returnerar-for-mycket

Är det ockå en butik med mer unika plagg vill de kanske inte synas i dessa tjejers videor.

Man vill välja såklart vilka man samarberar med online.

Vad man gör med sina kläder hemma kan de ej bestämma , men de kan såklart köra ut folk som stör i butiken.

• EpicF
    Anonym (adf) skrev 2024-10-15 23:04:18 följande:
    hahahahhaha, ja varför provar man ens kläder? Varför skickar folk tillbaka klädesplagg som de provat och som inte passar?

Plötsligt hittar man sånt som passar JÄTTEBRA även när personen mest tog på sig det av skämt
    Vanligen så provar man kläder för att man planerar att köpa. 

Normala folk prövar inte med intenstion att enbart lägga ut på insta/tiktok/facebook etc. 
  • EpicF
    Anonym (Eh) skrev 2024-10-15 23:26:43 följande:
    Varför behöver man veta om kläder som man inte tänker köpa passar?
    Det behöver man inte och därför gör man normalt inte som dessa tonårstjejer har gjort... 
  • EpicF
    Anonym (Y) skrev 2024-10-16 08:52:27 följande:
    Precis, och gäller det ens barn så BORDE man vilja bli kontaktad.
    Ja, det borde självklart varje förälder vilja bli. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-16 09:23:51 följande:
    Hon är väldigt lugn och skötsam i skolan och ingen har påstått att de är högljudda i butiken heller. Hon säger själv att hon inte provade något senast, utan bara var med för att kompisarna gick dit, så om det stämmer så lyssnade hon faktiskt på hon i butiken. Du kan inte veta att de betett sig som skitungar, var inte alls det intryck jag fick igår.
    Utifrån butikens reaktion så har de beteet sig som skitungar. Kanske inte direkt din dotter men hela situation är ett skitunge beteende. 

Jag hade skämts om mina döttrar hade betet sig så och jag hade absolut inte försvarat dem eller skyllt på deras pappa! 
Svar på tråden Butik kräver betalt för kläderna