• Core

Varför får kvinnor hjälp med sin manlighet, men inte män?

Vi kan inte sticka under stolen med att mycket av det som är fel och stört i samhället kommer från en skadad och svag manlighet. Förvirrade män, som inte vet hur man är en man, men det enda de vill är att vara en. Finns hjälp för en ung man med dålig skäggväxt och tillväxt? Finns hormoner för honom, finns kraftiga insatser med psykiatriker , psychosocial stöd etc? 

Nej, i regel får han en burk antidepressiva och åtta möten med en kurator. Var hamnar den här mannen, som bara vill vara man men inte vet hur? Det varierar så klart, men han kommer inte hamna på ett bra ställe, utan ett destruktivt för honom själv och för samhället.

Hur ser det då ut när en kvinna vill ha hjälp med sin manlighet? Ja, du vet själv. Eller om en man vill ha hjälp med sin kvinnlighet? Då finns oändliga resurser.

Min poäng är att vi lever i en störd värld där identifikation spelar en oerhörd roll, iallafall om man identifierar sig som något annat. Men för de som bara vill ha hjälp där dom redan står, finns inget. Du får klara dig själv. Är det bara jag som reagerar på hur otroligt skevt den synen är? Varför får inte dessa små skägglösa män hjälp med muskler, skägg och kuk, när kvinnor får det?

Jag är ingen transofob, jag tycker att var människa får göra sina val, det rör mig inte. Men nu pratar jag om samhällsutveckling och mina skattepengar. 

Jag är trygg i min, men störd stukad manlighet är lika mycket ett hot mot mig och min familj som er kvinnor.

• Svar på tråden Varför får kvinnor hjälp med sin manlighet, men inte män?
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2024-10-21 18:29:00 följande:
    Bara att googla.
    Du kan alltså inte styrka det du skriver. Bra, då vet vi det. Ingen är nog förvånad. 
  • Anonym (På vilket sätt då menar du?)
    Tow2Mater skrev 2024-10-21 18:29:00 följande:
    Bara att googla.
    Jag känner inte en enda kvinna som har gratis mensskydd på sin arbetsplats men det vore ju en jättebra idé att ha det på alla högstadie- och gymnasieskolor och liknande. 
    Mensskydd kostar mycket det, är dyrt och inget unga tjejer önskar lägga sina pengar på, ingen rolig kostnad men nödvändig, går inte att välja bort, så gratis mensskydd för unga tjejer på skolorna vore en riktigt bra idé.
  • Tow2Mater
    Anonym (På vilket sätt då menar du?) skrev 2024-10-21 19:17:55 följande:
    Jag känner inte en enda kvinna som har gratis mensskydd på sin arbetsplats men det vore ju en jättebra idé att ha det på alla högstadie- och gymnasieskolor och liknande. 
    Mensskydd kostar mycket det, är dyrt och inget unga tjejer önskar lägga sina pengar på, ingen rolig kostnad men nödvändig, går inte att välja bort, så gratis mensskydd för unga tjejer på skolorna vore en riktigt bra idé.
    Många skolor har det, typ 60% enligt någon undersokning.
    Tow2Mater skrev 2024-10-21 20:05:54 följande:
    Ok inte i våra barns skolor eller i någon av våra vänners eller släktingars barns skolor, grundskolor och gymnasieskolor och då bor vi utanför Stockholm så våra barn går i kranskommuner och i gymnasieskolor inne i stan så inget vanligt här i alla fall,  känner du någon vars barn har det?
    Men det vore jättebra om det fanns.
  • Anonym (SL)
    Allt är ju relativt.
    Många har i lärarrummet eller hos elevhälsan.
    Känner inte många tonåringar som vill knacka på hos lärarna med blodet sipprande mellan benen...
  • molly50
    Anonym (På vilket sätt då menar du?) skrev 2024-10-21 20:22:20 följande:
    Ok inte i våra barns skolor eller i någon av våra vänners eller släktingars barns skolor, grundskolor och gymnasieskolor och då bor vi utanför Stockholm så våra barn går i kranskommuner och i gymnasieskolor inne i stan så inget vanligt här i alla fall,  känner du någon vars barn har det?
    Men det vore jättebra om det fanns.
    På min dotters högstadieskola finns det.
    Men vi bor i en mindre kommun i södra Dalarna.
  • Anonym (Bleep)

Det är väl jättebra om det är så, det borde vara 100%. 

Frågan blir dock: vad har det med saken att göra? Varför skulle en sådan sak göra mäns situation med påstådd ohälsa de inte får hjälp för sämre? Är det orättvist för män att kvinnor får gratis mensskydd? 

Kan inte männen själva lyfta sin situation och jobba för förbättring på samma sätt som kvinnor fått göra och fortfarande måste göra? 

Det finns fortfarande ingen grund för det du påstår; att kvinnor lättvindigt får hjälp för klimakteriebesvär och pms tex. 

molly50 skrev 2024-10-21 20:53:49 följande:
    På min dotters högstadieskola finns det.
    Men vi bor i en mindre kommun i södra Dalarna.
    Vad bra! 
    Ja det beror nog på vilken kommun man bor i/skolan ligger.
    Men det borde vara lika överallt, det är ju en stor kostnad, visserligen
    betalar ju föräldrarna ofta för det men många i alla fall på gymnasiet 
    får ju studiebidraget och köper ju det själva för sin pengar så om man 
    kan få gratis mensskydd på skolan är ju det pengar man sparar in.
    Sen är det ju också ofta man kanske inte har med sig bindor/tamponger
    just när man får mens och då är det ju bra om det finns på skolan så
    inte det blir jobbigt i skolan när man inte har något med sig.
  • Freddie K

Jag tror inte att man ska se det som något manligt och kvinnligt, utan jag tror att man ska se till personen. Vem är den och vem vill den vara?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • molly50
    Anonym (På vilket sätt då menar du?) skrev 2024-10-22 05:35:07 följande:
    Vad bra! 
    Ja det beror nog på vilken kommun man bor i/skolan ligger.
    Men det borde vara lika överallt, det är ju en stor kostnad, visserligen
    betalar ju föräldrarna ofta för det men många i alla fall på gymnasiet 
    får ju studiebidraget och köper ju det själva för sin pengar så om man 
    kan få gratis mensskydd på skolan är ju det pengar man sparar in.
    Sen är det ju också ofta man kanske inte har med sig bindor/tamponger
    just när man får mens och då är det ju bra om det finns på skolan så
    inte det blir jobbigt i skolan när man inte har något med sig.
    Ja,precis. Och många unga tjejer som precis fått mens kan ju tycka att det är lite pinsamt att köpa bindor själva.
    Då är det ju bra om det finns på skolan.
    Och,som du skriver,så sparar man ju in en del på kostnaderna.
  • Marmite Devil
    Tow2Mater skrev 2024-10-21 00:23:06 följande:

Kvinna:
    Allehanda mensproblem (riklig, minimal, ingen) och hormonproblem avhjälps vid kvinnokliniker. Gratis tamponger och bindor på jobbet är en självklarhet, hormontillskott och sjukskrivning vid månatliga humorsvängningar. Klimakterieångest och problem avhjälps även de med hormontillskott. Kontinuerliga gynekologbesök prioriteras i vården.

Man:
    Testosteronbrist kan vara ett känsligt ämne att ta upp och det kan vara svårt att veta vart man ska vända sig. Till skillnad från kvinnor som ofta är mer vana att ställa frågor, exempelvis vid ett gynekologbesök. Det finns inte någon konsensus kring när man ska behandla testosteronbrist eller vilka man bör behandla. Speciellt gäller detta män som inte har någon uppenbar orsak till sin brist. Okunskapen inom området är stor. Trött, orkeslös, och sömnproblem? Bit ihop och jobba på, du får kanske vila vid pension.

Mensproblem? Väldigt oklart vad du syftar på, men i princip erbjuds p-piller, p-piller och p-piller. 

Jobbar i kommunen, inga gratis mensskydd för oss. 

Hormontillskott och sjukskrivning? Eh, nej. 

Kontinuerliga gynekologbesök rekommenderas, ja. Vad är det med detta du vänder dig emot? 

Man
    All forskning utgår och prioriteras utifrån den manliga normen. 

Bit ihop? LOL

• Anonym (Que?)
    Tow2Mater skrev 2024-10-21 00:23:06 följande:

Kvinna:
    Allehanda mensproblem (riklig, minimal, ingen) och hormonproblem avhjälps vid kvinnokliniker. Gratis tamponger och bindor på jobbet är en självklarhet, hormontillskott och sjukskrivning vid månatliga humorsvängningar. Klimakterieångest och problem avhjälps även de med hormontillskott. Kontinuerliga gynekologbesök prioriteras i vården.

Man:
    Testosteronbrist kan vara ett känsligt ämne att ta upp och det kan vara svårt att veta vart man ska vända sig. Till skillnad från kvinnor som ofta är mer vana att ställa frågor, exempelvis vid ett gynekologbesök. Det finns inte någon konsensus kring när man ska behandla testosteronbrist eller vilka man bör behandla. Speciellt gäller detta män som inte har någon uppenbar orsak till sin brist. Okunskapen inom området är stor. Trött, orkeslös, och sömnproblem? Bit ihop och jobba på, du får kanske vila vid pension.

är det kvinnors problem för att män tycker testosteron är känsligt ämne? Eller vem har skapat tabut och stigmat kring testosteron? och att kvinnor får sjukskrivning vid mens? gratis bindor på jobbet? Gynekologbesök prioriteras? statistik på detta tack. Jag fick till slut söka hjälp privat efter ha haft mens mer eller mindre dagligen under 4 månader, blodbrist och järnbrist. fick vackert bekosta alla bindor själv. och tror du att det räckte till en sjukskriving? absolut inte
  • Anonym (Hm)
    Marmite Devil skrev 2024-10-22 20:12:44 följande:

Mensproblem? Väldigt oklart vad du syftar på, men i princip erbjuds p-piller, p-piller och p-piller. 

Jobbar i kommunen, inga gratis mensskydd för oss. 

Hormontillskott och sjukskrivning? Eh, nej. 

Kontinuerliga gynekologbesök rekommenderas, ja. Vad är det med detta du vänder dig emot? 

Man
    All forskning utgår och prioriteras utifrån den manliga normen. 

Bit ihop? LOL

Ja, mannen är normen i forskningen
Svar på tråden Varför får kvinnor hjälp med sin manlighet, men inte män?