• Anonym (Michelangelo)

Vad ska jag göra nu, nu när AI finns?

Jag är väldigt bra på Photoshop och har gjort saker som många blivit imponerade av. Men, nu finns AI och det som tog mig ibland timmar att göra kan AI göra på några sekunder. Vad ska jag då göra? Jag känner mig som gamla tiders porträttmålare när kameran kom.

• Svar på tråden Vad ska jag göra nu, nu när AI finns?
  • Anonym (K)

Man tycker ju att regeringen inom en snart framtid bör vidta åtgärder mot AI om de inte vill ha mass-arbetslöshet i landet. 

• PH76
    Anonym (K) skrev 2024-10-25 16:01:04 följande:

Man tycker ju att regeringen inom en snart framtid bör vidta åtgärder mot AI om de inte vill ha mass-arbetslöshet i landet. 

Och vad ska de göra anser du? Du kan ju inte förbjuda det, då skulle Sverige vara ett u-land inom 30 år.
  • Anonym (K)
    PH76 skrev 2024-10-25 16:14:58 följande:
    Och vad ska de göra anser du? Du kan ju inte förbjuda det, då skulle Sverige vara ett u-land inom 30 år.
    Går säkert att sätta in ett förbud att som arbetsgivare använda AI som arbetskraft.
  • Anonym (K)
    PH76 skrev 2024-10-25 16:14:58 följande:
    Sverige kommer vara lika mycket U-land om det driver runt en massa arbetslösa
  • Anonym (Poké)

Skulle föreslå att du blir duktig på ai verktygen som finns. Filmindustrin behöver säkert filmsegment när en bil exploderar eller dylikt. Ai har ju svårt att t ex visualisera en viss typ av bil, så sånt behöver man göra manuell handpåläggning. 

• Anonym (Poké)

I framtiden så kommer antagligen jobben att se annorlunda ut, det har ju diskuterats medborgarlöner förut. De flesta vill väl också ha förkortad arbetstid egentligen, perfekt om en robot (ai) gör arbetet åt en.

• Martins07
    Anonym (Michelangelo) skrev 2024-10-24 17:53:18 följande:
    Jag tänker mer på sånt som att retuschera som att ta bort personer från en bild eller lägga till saker som egentligen skyms av något som är framför.

Vad ska jag bli expert på nu?
    Byta jobb...
    Det finns andra jobben du kan göra där AI är inte mer involverad.
  • PH76
    Anonym (K) skrev 2024-10-25 21:53:36 följande:
    Sverige kommer vara lika mycket U-land om det driver runt en massa arbetslösa
    Nej det kommer det inte.
  • Anonym (K)
    PH76 skrev 2024-10-25 22:56:40 följande:
    Nej det kommer det inte.
    Jo 
  • OlgaElvira

AI kommer att ?äta upp? sig själv. Den lär sig av det som finns på Internet. Om allt mer text och bild kommer AI att lära sig av sig själv. Till slut kan AI allt om absolut ingenting. En ren gissning, vad tror ni?

Människor lär sig av andra och skapar med sin kreativitet något nytt.

• Anonym (Hm)

Samma sak hände mig tyvärr. Jag arbetade som copywriter med eget företag som gick riktigt bra. I takt med att AI kom försvann alla kunder. De kunde generera texter själv på sekunder. Jag står också Handfallen nu och ska börja studera till våren. Ska då läsa textkommunikation och journalistisk. vad som händer efter det vet jag inte.

• Anonym (Michelangelo)
    OlgaElvira skrev 2024-10-26 04:50:44 följande:

AI kommer att ?äta upp? sig själv. Den lär sig av det som finns på Internet. Om allt mer text och bild kommer AI att lära sig av sig själv. Till slut kan AI allt om absolut ingenting. En ren gissning, vad tror ni?

Människor lär sig av andra och skapar med sin kreativitet något nytt.

Tja AI gör en hel del fel så ska den lära av sig själv kommer den att bli allt sämre 
  • Anonym (Michelangelo)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-26 07:05:16 följande:

Samma sak hände mig tyvärr. Jag arbetade som copywriter med eget företag som gick riktigt bra. I takt med att AI kom försvann alla kunder. De kunde generera texter själv på sekunder. Jag står också Handfallen nu och ska börja studera till våren. Ska då läsa textkommunikation och journalistisk. vad som händer efter det vet jag inte.

Lycka till! 

Visst är det tråkigt. Jag kollar min portfolio som fram till 2022 var imponerande. Så inte nu 
  • Anonym (Michelangelo)

Ett tillägg till diskussionen är att AI slukar väldigt mycket energi. Faktiskt är AI mycket värre för klimatet än flyget. I så fall borde man bara använda det till sånt som verkligen är nödvändigt, som inom medicin och brottsbekämpning. 

Svar på tråden Vad ska jag göra nu, nu när AI finns?