Inlägg från: Överste Senap |Visa alla inlägg
  • Överste Senap

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag delar inte ditt synsätt för fem öre. Att graviditet syftar till liv till en sådan grad att man inte skulle få möjlighet att avbryta den är närmast ett religiöst synsätt. Människans utveckling har gett henne möjlighet att göra val i livet som inte finns i djurriket. Teknik, läkemede, livsmedel, fungerande samhällen har gett människan mycket längre liv och bättre liv. Bland valen människan har finns även möjligheten att avbryta graviditet om man ställs inför det valet. Inget fel med det. Det är bara religiösa och människor med kontrollbehov som hittar problem med det.

• Överste Senap
    Överste Senap skrev 2024-10-24 20:48:19 följande:

Jag delar inte ditt synsätt för fem öre. Att graviditet syftar till liv till en sådan grad att man inte skulle få möjlighet att avbryta den är närmast ett religiöst synsätt. Människans utveckling har gett henne möjlighet att göra val i livet som inte finns i djurriket. Teknik, läkemede, livsmedel, fungerande samhällen har gett människan mycket längre liv och bättre liv. Bland valen människan har finns även möjligheten att avbryta graviditet om man ställs inför det valet. Inget fel med det. Det är bara religiösa och människor med kontrollbehov som hittar problem med det.

TS jag väntar fortfarande på en reaktion från dig. 
  • Överste Senap
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:42:09 följande:
    Utefter det du skrev så...

Människan kan göra valet att döda andra, att släppa en atombomd, det betyder inte att det är rätt och ska uppmuntras, 

Vi måste ta hänsyn till varandra, till alla levande varelser. Fostret är en levande varelse som kommer bli ren riktig människa. Så vi måste värna det,. Värna människan. Värna livet. 

Liv är motsatsen till död. Vi ska värna livet och ljuset. Inte skapa mörker och död. Inte vara egoister. 
    Antar att du som sagt antingen är religiös eller har ett behov att kontrollera andra. Det är INTE att ta hänsyn att tvinga en våldtagen kvinna att föda ett barn . Varken mot henne eller barnet. Hon kan välja att få ett önskat barn som kanske inte skulle bli fött annars. Du har ingen rätt i världen att neka vare sig henne eller eller barn en oönskad födsel. Det är hänsynslöst, egoistiskt och en kvarleva från religiösa patriarkala samhällen., 
  • Överste Senap
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:51:04 följande:
    De flesta kvinnor som fått barn genom våldtäkt är tacksamma i efterhand att de behöll barnet. 
    För vissa bli barnet en räddning. Det som gör att de kan se en mening i våldtäkten. Det kan få de att må bättre. Barnet alltså. 
    Det där tror du inte ens själv på. Du får gärna länka till vetenskapliga studier som ger stöd för detta.
  • Överste Senap
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:06:13 följande:
    Finns på Cinahl och Pubmed. Leta själv. Jag har inte de färska, men jag har läst studier där tidigare. Läste senast i samband med Covid pandemin, när jag var hemma mycket på grund av att vi tvingades jobba hemifrån. 
    Bullshit! Länka till studierna och förklara varför de är mer relevanta än studier som säger motsatsen.
  • Överste Senap
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:10:30 följande:
    Nej. Du har internet. Sök själv. 

Jag har rätt tills du kan bevisa motsatsen. Jag har läst vad jag har läst. Du kan gå in och söka själv. Finns massvis med studier gjorde, och metaanalyser där en mängd studier sammanställts. 
    Där förklarade du själv din vetenskapliga kompetens, eller snarare inkompetens. Att hävda vilket idioti som helst, typ jorden är platt och påstå att det innebär att du har rätt tills motsatsen är bevisad är så korkat att det saknar motstycke. I all vetenskap ligger bevisbördan på den som kommer med påståenden.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?