• Anonym (A)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-25 09:21:23 följande:
    Fast hela din argumentation faller på att du är övertygad om något du inte kan veta, eftersom du inte har koll på all fakta och vetenskap osv
    Du verkar inte vara utbildad på universitet eller så, så som du resonerar, helt svart vitt vilket det inte är. En professor eller vem som helst som på riktigt fattar det här med studier osv, skulle inte formulera sig som du

Jag är pro-life, och definitivt inte ointelligent då jag bland annat lätt klarar min utbildning, som är ansedd och en av de svåraste att komma in på. Jag hävdar att det finns kvinnor som mått dåligt av sina aborter, och att barn i magen känner, hör osv. DET finns det definitivt vetenskap för. Vanligt är väl också att gravida kvinnor ser sina barn i magen som barn, som innehar de här sinnena.
    Så om någon har intelligensbefriade argument, skulle jag inte säga att det är TS. Ditt sista argument är för övrigt väldigt känslobaserat, så snacka om att kasta sten i glashus.
    Lite förmätet att blanda in vetenskap när man även tycker så här:

Tror du att det är i ordning med vad gud vill?

Gud är bara rent hittepå, ingen har någonsin kunnat bevisa att han finns. Att du blandar in religion visar bara hur hjärntvättad du är. 

Du får gärna vara emot abort för egen del, men blanda inte in andra kvinnors val i ditt religiösa flum. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:55:10 följande:
    Stackaren är väl ändå du din "manliga " hen-cuck. 

Det mer än 1/3 som gett tråden tummen upp. Detta på ett starkt kvinnodominerat forum dessutom. Kvinnornas Flashback, typ. 

Det om nått säger väl att det finns ett stort motstånd. 
    Wow, 30 st. Vilket jävla starkt motstånd i ett land med 10 miljoner invånare. Man blir ju imponerad. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:30:49 följande:

Med all respekt för ditt människovärde: Jag måste nog vara ärlig här. Det var dock inte din kropp som dödades, och om aborter sker i fall som inte är medicinska nödlägen vill jag själv helst inte ha någon del i dem som skattebetalare. Inte alls för själva pengarnas skull, utan för att jag inte vill ha någon del i någon blodsutgjutelse.

Just därför valde jag också att söka vapenfri placering på den allmänna värnpliktens tid. Jag kan inte tänka mig att bära vapen - av exakt samma anledning. Just därför är jag total-pacifist. Jag är emot allt dödande (även av djur) som rent praktiskt finns möjligt att undvika.

Vad bra, då slipper du döda djur och göra abort.

Vi andra lever våra liv så som vi vill. Det är det som är så bra med Sverige, vi väljer själva, så länge vi håller oss inom lagens gränser.
  • Anonym (A)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:59:17 följande:

Jag har fortfarande  rätt att inte bara själv avstå från abort och animaliekonsumtion - utan också tala för det offentligt. Jag tänker inte avstå från den yttrandefriheten.

Jag tänker fortsätta tala för att inte välja nån blodsutgjutelse oavsett om denna är laglig.

Man måste inte göra allt som är lagligt.

Självklart får du fortsätta tro vad du vill och även tala för det.

Men du verkar inte acceptera att andra också har den rätten, och du verkar inte respektera deras åsikter. 

För det är alltid abortmotståndare som vill omvända de andra. Vi som är för fri abort så som den ser ut i Sverige, vi försöker inte övertala andra att de ska göra abort, att de måste tycka att abort är rätt osv. Vi låter de som är emot abort vara emot det, ingen tvingar dom att göra abort.

Medan motsatsen är jättevanlig. Man kallas mördare osv för att man gör abort.

Man kan undra varför abortmotståndare som även är religiösa har sådant behov av att klistra sin tro på andra. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-30 13:41:58 följande:

Jo det är det jag undrar också. Jag är själv troende och jag har svårt att se att jag skulle göra abort (även om det finns situationer när jag skulle gjort det t.ex efter våldtäkt).. Men jag tycker inte jag har någon rätt att bestämma över vad andra gör. 

Minns att min egen mamma kallade mig för abortmotståndare en gång för att jag inte ville göra abort själv i en situation där den hon tyckte att jag borde gjort det (ingen katastofal situation utan mest att relationen var ganska ny och att hon trodde att mitt äldre barn skulle bli svartsjuk , så blev det inte alls utan syskonen är oskiljaktiga nu).. men det är stor skillnad på att inte vilja göra det själv och att tycka att man ska bestämma att andra inte ska göra det. 

Precis. Jag har själv aldrig varit oplanerat gravid, så jag vet inte hur jag skulle reagera. Men om jag inte skulle vilja göra abort själv, så betyder inte det att jag tycker att andra ska avstå.
    Att vara emot bort är i mina ögon ett politiskt ställningstagande, att frånta kvinnor rätten till deras kropp. 
    Att det skulle vara för barnens skull stämmer inte, det är bara att se hur det fungerar i de länder som har abortförbud. Vem tar hand om barnen där? De föds in i fattigdom och utanförskap, ofta med en ensamstående mamma med flera barn. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-07 13:49:05 följande:
    Har "Vinklad Tråd" föreslagit det då?
    Inget generellt abortförbud, men i inlägg 522 skriver hen så här:

Sedan borde man endast få göra en abort exempelvis om kvinnas liv är i fara, fosterskador etc. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-07 13:38:07 följande:

För min del tror jag att ett foster, och även ett embryo, har ett etiskt värde oberoende av vad vi tillskriver det och jag tror att ett foster har ett värde i Jesu ögon. Nu gissar jag att du inte tror på honom, men jag talar ju utifrån perspektivet att ha en tro.

Jag är emot allt dödande, all blodsutgjutelse, så därför säger jag så här till både män (som relativt ofta är de som tar första initiativet till abort) och kvinnor: Jag tror att det är etiskt rätt avstå från abort även om lagen tillåter aborten - dvs att frivilligt hålla en högre etisk standard i förhållande till livets värde än statens lag kräver.

Detta går hand i hand med att jag är övertygad pacifist, som själv frivilligt sökte och fick godkänt att vara vapenfri på den tiden som det fanns en verklig allmän värnplikt. Det handlar ju också om att frivilligt göra valet att inte stödja någon som helst blodsutgjutelse.

Fast det är ju bara din åsikt. För mig har ett embryo inget värde, det får ett värde den dagen kvinnan bestämmer att behålla det blivande barnet. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-15 11:30:48 följande:
    Stämmer det med fakta?
    Det stämmer i andra länder där abort är förbjudet. Räcker inte det?

Vad säger din gud om att kvinnor dör till följd av illegala aborter? Eller för att de inte gjort abort överhuvudtaget?
    vad säger din gud om alla de barn som lever på gatan i fattiga länder, som tar droger för att uthärda livet, pga deras mammor inte fått göra abort?
  • Anonym (A)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-15 12:08:15 följande:

Det svarar inte på frågan. Den jag svarade använde nämligen ordet "delstater", och gjorde därmed ett påstående som gällde vissa delar av ett specifikt land, nämligen landet usa.

Kvinnor dör även vid legala aborter. De som dör både vid legala aborter och illegala aborter skulle inte dö genom abort om aborten inte utfördes. För min del tror jag Gud vill båda livens räddande. Jag tror inte Gud önskar  sig något av livens död, och jag tror på en Gud som har delat den djupaste mänskliga förnedringen och själv dött på korset - och jag tror på en kämpande Gud som själv sett och erfarit det yttersta mörker, Vad gäller sådana aborter som görs när inte båda liven kan räddas är det en annan sak. 

Jag tror att Gud vill att vi ska försöka rädda sådana barn. Gör du själv något för sådana barn förresten? Jag har engagerat mig en del, bla deltagit i arbetet vid "Världens Barn".

Konstigt, menar du att svaret du ger skulle basera sig på endast USA, men gäller det andra länder har du ett annat svar?

Ja, ingen operation är riskfri, men det är ju inte det som är poängen här, utan illegala aborter.

Men jag tolkar alltså ditt svar som att du är bekväm med att tusentals kvinnor dör pga illegala aborter och att ditt samvete dövas av att du hjälper till vid "Världens barn". Att prata om att det inte skulle hända om ingen gjorde abort är inget argument eftersom abort har väl gjorts sedan människan blev till, mer eller mindre. 

Måste vara underbart att bortförklara kvinnors död med att din gud vill att dessa barn ska födas till ett liv i elände utan framtidsutsikter. Det verkar inte din gud bry sig om. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-15 15:55:23 följande:
    Jag struntar väl i hur du och din fru gör, jag hoppas bara att hon mår bra. Ditt mående är sekundärt när det kommer till detta.

Det är mycket jag som skattebetalare inte vill finansiera också.
    Betalar iaf inte skatt till Svenska Kyrkan längre sedan jag lämnade, 2004.
    Och när jag läser din gallimatias så är jag väldigt glad för det beslutet.
    Samma här. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?