• Thaleya1

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

1. För att kvinnor kan i många fall gå igenom helvetet under graviditet, förlossning och hormonellt efter förlossning. Att tvinga någon att gå igenom detta är barbariskt.

2. För att nygjord embryo inte är ett färdigt barn ännu,.och om man tar bort det fort så hinner det inte skapas klart och därigenom är det inte likvärdigt med en fullgjord människa. 

3. För att en existerande kvinna med ett helt liv är mer värd än ett mänskligt liv som knappt börjat skapats ännu. Det är liksom ett steg längre än spermie och ägg. Sen varje vecka blir babyn mer och mer som en baby. 

4. För att många älskar sina barn och man kanske är ok med abort men skulle aldrig klara av att gå igenom en bortadoption. 

5. För att allas situation är unik, ett barn som är satt till världen förtjänar en familj som vill ha barnet. Vissa kanske skulle få en far som är en misshandlare osv. 

6. Vi är redan väldigt många människor på denna planet,.vi behöver inte fler människor som är oönskade. 

7. För att kvinnor har sedan grottmänniskors tid använt örter och farliga medel för att stöta ut oönskade foster, farliga metoder kommer alltid att användas och de kan riskera kvinnans liv. Bättre att ha det säkert och medicinskt tillförlitligt lagligt  istället. 

8. För att om män var de som blev gravida så hade det gått superlätt att göra abort och det hade aldrig varit en debatt. Det här är bara ett sätt att skuldbelägga och kontrollera kvinnor. 

• Thaleya1

Det här är ingen åsiktsfrihet. Vi kan konstatera att:

1. Ett embryo är ett liv
    2. Ett embryo i en människa är ett mänskligt liv
    3. Ett embryo är inte en fullskapad människa
    4. Under en graviditet genomgår  det nyskapade embryot en förvandling som är extremt mycket snabbare utvecklingsmässigt än utanför kroppen på kvinnan. 
    5. Utbrett på ett flertal veckor så skapas och utvecklas livsnödvändiga organ, nerver och sinnen. Barnet skapas alltså under en nästan 10 månaders lång process. 
    6. Barnet utvecklas och skapar dessa livsnödvändiga organ på kvinnans energi och bekostnad, det är hennes hormoner som påverkas, hennes illamående, hennes trötthet, hennes krämpor, hennes kropp som kanske aldrig blir sig lik. 
    7. Barnet måste ut om det väl fått stanna i livmodern. Antingen genom en stor operation som kejsarsnitt eller en vaginal förlossning som kan likställas med tortyr för många, en smärta större än något annat de känt. Många med barn som de vill ha har varit så rädda för förlossningen att de valt att avstå från graviditet. 
    8. Efter förlossning kommer hormonellt kaos, som för vissa kan orsaka depression så allvarlig att det är en fara för moderns liv. För att inte nämna den fysiska skillnaden i kvinnors kroppar och dessutom möjliga komplikationer efter förlossningen och den läkande processen efteråt. Det är barbariskt att tvinga kvinnor att gå igenom allt detta. 
    9. Ett ofärdigt foster i magen kan omöjligt tillges samma värde som en kvinna. Ett foster i skapandets process saknar funktioner för att det ska kunna ges samma värde som ett mänskligt fullvärdigt liv. Inte bara kognitivt, utan på multipla plan samarbetandes. Fostret får mer värde ju senare i graviditeten man är. Ett missfall i vecka 2 är inte lika illa som ett missfall i vecka 15 eller ännu värre vecka 38. 
    10. Kvinnor kommer alltid att göra abort, och har genom tiderna alltid gjort abort. Att göra det säkert  och lagligt är  en rättighet som alla kvinnor ska ha möjlighet till.

Om man är religiös så kan man väl se det som att själen skapas över denna graviditets tid gradvis. 

Men religion och vetenskap har inget med varandra att göra, och vetenskapen vet att ett foster utvecklas i stadier i kvinnans mage.

• Thaleya1
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-31 16:39:27 följande:

Jag ser det fortfarande som att både ett embryo, från början och till o med vecka 8 och ett foster vecka 9-40, har ett värde och jag står fast vid det. Jag kunde ha tänkt så även om jag inte varit troende, men ja, jag råkar vara troende och det  finns också skäl till varför jag är det. Det är inte bara taget ur luften, men det är sedan en helt annan fråga som jag sinte ska gå in på mer just här. Och Det måste vara så högt i tak att man får uttrycka sitt synsätt.. En debattsida är till för att olika åsikter ska brytas mot varandra.

Jag uttrycker mina åsikter i olika frågor, inte bara aborter-även bla djurfrågan för att ta ett exempel, i just den allmänna debatten.

Men hur kan du anse att ett embryo som är så ofärdigbildat ska ha ett likställt värde som en vuxen kvinna? 

Det känns vansinnigt enligt mig, flera organ saknas eller är outvecklade, kognitiv förmåga, nerver, sinnen osv saknas. För mig är det lika ovettigt som att jämställa värdet av en kvinna med en blomma på fönsterbrädan. Det är ett lov men det är ju långt ifrån lika värdefullt ur ett antroprocentriskt perspektiv som en blomma.
  • Thaleya1
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-05 13:30:05 följande:

Återigen missförstås ett av mina inlägg. Troligen för att jag skriver från vinklar som ingen väntar sig i abortfrågan. Man svara på vad man väntar sig att jag ska skriva och inte vad jag faktiskt skriver. Känns fördomsfullt ibland

Jag har aldrig gjort någon jämförelse mellan kvinnans värde och embryots - eller mellan kvinnans och fostrets fr. o med vecka 9. Det ENDA jag sa var att jag tror på att både ett embryo och ett foster har ett värde -alltså INTE är VÄRDELÖSA -varken ett embryo eller ett foster (vecka 9-40).

Så ofta när folk svara mig svarar de på något annat än jag faktiskt skrivit.

Kanske dags att skriva tydligare då. Personligen fattar jag inte meningen alls med ditt inlägg. Vad menar du att det ska betyda att du anser att ett foster har ett värde? Vad för slags värde? 

Mina skor har ett värde men de betyder ju egentligen nästintill inget för mig. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?