• AndreaBD

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Frågan är felställd. Det är inte fråga om för eller mot abort, utan frågan är om man får bestämma detta själv eller om staten bestämmer åt en. Och eftersom vi lever i en demokrati, så tycker jag att folk får bestämma sånt själva. Vi måste inte förbjuda i onödan.

Det här kanske inte är en så liten fråga - visst. Men det påverkar minst en människas liv väldigt mycket. Och vi andra kan inte bestämma att den människan måste ta på sig något som de kanske inte klarar av. Det finns en annan sida av det också. I länder där abort inte är tillåtet blir många barn vanskötta eller misshandlade. Det är en konsekvens av att man tvingar kvinnor att födda barnen. 

• AndreaBD
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-31 16:32:17 följande:

Fast  vänta lite nu. Om en abort sker på landstingets (Regionen heter det kanske numera) så är jag ju inblandad om jag betalar skatt till det. Jag vill inte som skattebetalare bidra till aborter som inte ske i medicinska nödfall- inte för att jag tänker på pengarna i sig men för att jag inte vill ha någon del i blodsutgjutelse.

Av exakt samma skäl valde jag (då jag är så gammal att jag var med på den verkliga allmänna värnpliktens tid) att söka vapenfri placering, och jag är också emot att leverera vapen till krigförande land. Jag vill inte ha någon del i blodsutgjutelse.

Ogiltigt argument. Vi bidrar alla med skattepengar till dussintals saker som vi inte gillar personligen. Hur skulle det bli om folk skulle vägra betala skatt ifall det blir krig? Det där kan du glömma! 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-10-31 18:17:25 följande:
    Så det borde inte vara några regler for abort då? Fri abort fram till BF dagen om man vill?
    Självklart inte. Det är väl vettigt att ha en gräns vid tre månader. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-10-31 21:18:57 följande:
    Men då får ju folk inte bestämma själva utan staten bestämmer.
    Vi pratar demokrati här - inte anarkism. Du kanske ska läsa på om skillnaden.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-10-31 22:16:58 följande:
    Demokrati som att i en del länder/stater har de restriktiva abortlagar som de faktist demokratiskt röstat in?

Du kan inte ha både och; antingen styr staten (reglerad abort) eller så får man göra som man vill (fri abort). 
    Jag vet, Västtyskland har också haft det, men det var då. Numera skulle man inte kunna rättfärdiga. Förutom i Polen för att de just inte har tillräckligt stadig demokrati än. Sånt bör stå i grundlagen, då kan det inte bara röstas bort av befolkningen. 

Och det argumentet är helt absurd - du hittar inte ETT land i världen där staten styr 100 % eller 0 %, utan alla ligger väl någonstans emellan. 
  • AndreaBD
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-01 11:49:50 följande:

Nu missförstod du mig totalt, eller ser inte skillnaden mellan 2 helt olika saker. Jag talade inte för olaglig skatteflykt - utan för att ändra pengaflödet lagligt.

Jag har  svensk lags rätt att argumentera för enändring och att också arbeta för det.

Alltså är det  ett giltigt argument.

Men, så länge det inte är ändrat, så är situationen så som jag sa. Allt annat är ju framtidsdrömmer. Och ingen halvvägs vettig regering skulle försöka omsätta något sånt. Vilket land som helst skulle gå under om varje individ skulle få bestämma själv om de vill kriga eller inte. Och då tänker jag främst på när man behöver försvara landet. Då har vi inget land kvar. Allt annat är naivt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-01 11:51:39 följande:
    Plus att jag står på individens sida snarare än statens. Därför stöder jag t.ex vapenvägrare från både Ryssland och Ukraina. Jag ser det inte så att staten har moralisk rätt att äga en individ och skicka henne/honom i döden.
    Så om Putin försöker ta över Sverige så säger du : Var så god! 

Vilken idé! 
  • AndreaBD
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-01 14:03:26 följande:

Vet du inte att möjligheten till vapenfri tjänst fanns på den verkliga allmänna värnpliktens tid, och även (tror jag) idag när det är lite halvt om halvt värnplikt( då flertalet inte inkallas).

Jag bestämde mig för att jag inte ville bära vapen, inte ville ha del i blodsutgjutelse, ansökte och fick det godkänt, + besked att jag skulle vara placerad i civilförsvaret, men jag blev aldrig inkallad dit på övning.

Exakt vad var naivt med det jag gjorde?

Självklart vet jag det. Det var inte lätt att få det godkänd, mitt ex fick det inte godkänd.  Men okej, då är du väl en riktig pacifist. Några såna finns ju.

Det lät på dig först mer som en politisk inställning, och att du bara ville välja bort allt som inte passar dig. Och det fungerar inte i något samhälle, man måste ju dra åt samma håll i någon omfattning. Men om du inte menade så, så är du nog inte naiv. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?