• Elin pelin

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Kvinnans rätt till sin kropp trumfar att ett foster skulle kunna bli ett liv. Så länge det inte kan överleva utanför livmodern är det inte ett liv.
    Enligt Socialstyrelsen utförs 96% av aborterna innan v 12.
    (www.google.com/url&source=web&rct=j&opi=89978449&url=www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2023-5-8521.pdf&ved=2ahUKEwi-_rGN26eJAxWDUXcKHQhHHscQFnoECBYQBg&usg=AOvVaw1JbldcnZWIpmKT_-fbaa1L) 

Sen finns det många adopterade som är emot adoptioner, ska vi då tvinga fram adoptioner? Det finns mycket som tyder på att adopterade mår sämre, rent psykiskt. Dock har vi ju mest haft ok internationella adoptioner historiskt så det kanske inte är representativt för inhemska.

Sen undrar jag en praktisk fråga till ts: hur vet vi att kvinnan som tvingas vara gravid tar hand om sig på bästa sätt för att ge barnet bra förutsättningar när hon inte vill?

• Elin pelin
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:24:29 följande:
    Nej. Fostrets rätt till liv är större än kvinnans rätt att ta död på det, baserat på henens tillfälliga åsikter. Många kvinnor ångrar sina aborter dessutom. Många kvinnor som blev våldtagna och fick barn älskar sina barn. 

Därför kan inte hennes tillfälliga åsikt spela så stor roll. Den är sekundär. 
    Du skriver så självsäker hur många kvinnor inte ångrar sina barn eller att de älskar sina barn över allt annat... Antingen länkar du till studier eller så faller dina argument platt.

Det finns även många kvinnor som inte ångrar sina aborter, ex har Lisa Nilsson gått ut och sagt att hennes abort var helt rätt beslut och inget hon ångrar. Tror du hon är ensam med sin åsikt?!
  • Elin pelin
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:46:49 följande:
    Alla gör det inte. Statistik visar att det inte finns någon signifikant skillnad, skillnaderna är minimala. Har gjorts kvantitativa och kvalitativa studier på det, sett ut olika synvinklar. Har tagit del av metaanalyser på ämnet. Finns inga signifikanta skillnader. Rekommenderar dig att söka själv. Finns olika databaser. Exempelvis cinahl eller pubmed. 
    Fast om du hela tiden säger att det finns bevis ligger bevisbördan för detta på dig...
  • Elin pelin
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-25 15:06:17 följande:
    Hur? Vad gör du för att hjälpa barn som lever? 
    Det är inte lönt att be ts förtydliga något. Han är som en papegoja som upprepar vad han sagt och kan inte backa sina påståenden utan ber oss själva ta reda på att det stämmer. Med det sagt så är chansen att du ska få ett vettigt svar tyvärr inte troligt....
  • Elin pelin

Ju fler av dina inlägg jag läser desto mer osympatiskt och otäck framstår du. För min del får du gärna lämna familjeliv och gå till flashback för där har du nog mer att hämta. Sen kan du ju flytta till något annat land a Afganistan eller något is-fäste för det är där dina värderingar verkar höra hemma!

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 21:06:15 följande:
    Jag hotar ingen. Jag pratar om en demokratisk process som kommer föra dig dit där du hör hemma, så att du vet din plats i samhälle

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?