Inlägg från: Anonym (Signe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signe)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-09 13:20:29 följande:

Det finns trots allt en del gravida kvinnor som inte gör abort.

Såklart, annars skulle inga barn födas.
    Så dumt, så dumt att kläcka ur sig detta.

Självklart är du man, det är de flesta abortmotståndarna. 

Och nej, jag har inte gjort någon abort. Men hade inte tvekat om det hade skett en olycka under många år när jag absolut inte ville ha fler barn.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 15:35:53 följande:
    Jag har som sagt inte uttalat mig så detaljerat. Vad som kan vara tänkbara alternativ till abort varierar väldigt mycket ifrån fall till fal. Jag har inte gett något generellt "recept" alls.
    tillhör du "Frimodig kyrka"?

Hade en diskussion med dem angående abort under Almedalsveckan för ett par år sedan. De lät ungefär som du.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 15:56:10 följande:

Frimodig Kyrka är en nomineringsgrupp i Svenska Kyrkan på församlings-, stifts- och kyrkomötesnivå och vill bla ha bort partipolitiken ur Svenska Kyrkan (en av de absoluta huvudfrågorna) men abortfrågan ingår inte i kyrkopolitiken så jag antar att de du pratade med talade utifrån sina privata ställningstaganden.

FK har inte något i sitt program som är inriktat på abortfrågan och ja. jag sitter i kyrkofullmäktige för dem (och tycker det är helt vrickat som det är när de vanliga världsliga partierna sitter i kyrkliga beslutande organ och det är min huvudfråga som gjorde att jag gick med).

Men som sagt - De som du pratade med talade säkert om sina privata åsikter, för FK har inte som grupp tagit några beslut i abortfrågan, eftersom den helt enkelt inte ingår i kyrkopolitiken.

Hur förklarar du detta då?

! Denna motion yrkar därför att Frimodig kyrka: ! 1) Erkänner det ofödda barnet som vår medmänniska och därmed också dess rätt till liv, hälsa och säkerhet. ! 2) Gör detta erkännande till en del av FK:s valplattform. ! 3) Aktivt verkar för att Svenska kyrkan ska erkänna barnets människovärde från befruktningsögonblicket. 

Källa; chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/frimodigkyrka.se/wp-content/uploads/2014/02/Motion-om-aborter.pdf
  • Anonym (Signe)
    EpicF skrev 2024-11-12 19:12:11 följande:
    I Sverige är man byxmyndig vid 15, vilket innebär att man kan ha sex lagligt då. Du som föräldrar kan tyvärr inte hindra detta. 

Oavsett om de hade sagt att deras dotter skulle göra abort så hade det varit dotters beslut och inte deras. Samma sak med att behålla. Dotters beslut, inte deras. 
    Jag har ingen dotter så detta skulle aldrig kunna bli aktuellt för mig, men jag bara funderar...

Om ens barn på femton år kommer hem och propsar på att behålla en graviditet, och föräldrarna på inga villkor vi ha en skrikande bebis i sitt (äntligen) lugna hus, hur fan gör de då?

Du kanske inte har svar, men jag citerar dig ändå för att det var dina ord som väckte min tanke.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-14 14:57:04 följande:

Jag har inget detaljerat förslag, men om det gällde just det med finansiering så kanske det vore möjligt med en högre avgift än vanlig patientavgift på aborter som inte sker i nödsituationer. Jag minns inte vad patientavgiften är idag. Har för mig jag betalat 250 kr vid läkarbesök någon gång under de senare åren.

Men det är bara en mer generell tanke. Det är inte ett skarpt förslag.

Sicket jäkla vansinnesförslag, du är en mycket skrämmande person må jag säga.
    Du tycker att man ska tvingas att föda ett barn man inte vill ha för att det är för dyrt att göra abort... alltså jag saknar ord.

Din konstiga "kristendom" är inte på något vis likt min salig mors, och hon var en trogen frälsningssoldat i många år. Men för den skull sparkade hon inte på den som redan låg.

Undrar vad din Gud tycker om det.
  • Anonym (Signe)
    EpicF skrev 2024-11-15 12:25:38 följande:
    Så det är bättre att båda ska räddas till varje pris än att kvinnan ska må bra?
    Vi vet nog redan svaret på den frågan...
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-15 11:39:38 följande:

Det var inget  förslag alls. Det skrev jag tydligt i 2:a stycket, Jag bara funderade lite- men gav inget slutgiltigt förslag - så där läste du fel.

Så har jag aldrig skrivit. Däremot sa jag att jag som skattebetalare inte vill ha någon del i en abort som inte görs i nödfall-inte ha någon del i blodsutgjutelse. Det var exakt därför jag också sökte vapenfri placering och det är exakt därför jag är emot svenska skattefinansierade vapenleveranser till krigförande land. Jag vill inte som skattebetalare ha någon del i blodsutgjutelse, i våld i någon som helst form. (Sedan finns det säkert de som vill ställa upp och bidra att döma av många kommentarer jag lsäer och vad jag vet om somliga organisationer m.m.)

Jag har aldrig sagt att man ska sparka på någon, men en som verkligen "ligger" i detta fall är ju fostret. som är den allra svagaste parten.. Det är sannerligen ingen konstig tro som inkluderar att vara emot allt dödande, all blodsutgjutelse. Det är verkligen att värdera liv högt.

Jag tror att Gud älskar den allra svagaste - den som är  allra totalast utlämnad. Jag tänker följa min tro och jag tänker inte föreslå till min fru att göra abort om hon blir gravid och i så fall vill jag ta mitt ansvar som far - vad du än säger..

Jag struntar väl i hur du och din fru gör, jag hoppas bara att hon mår bra. Ditt mående är sekundärt när det kommer till detta.

Det är mycket jag som skattebetalare inte vill finansiera också.
    Betalar iaf inte skatt till Svenska Kyrkan längre sedan jag lämnade, 2004.
    Och när jag läser din gallimatias så är jag väldigt glad för det beslutet.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-11 12:45:12 följande:
    Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?Hej, jag är också starkt emot abort. Sa sedan liten att jag skulle aldrig utföra en när jag blir gravid en dag. Har nog till stor del o göra med min religiösa tro. Jag  blev tyvärr motvilligt ändå tvungen att utföra en abort(gått mer än 3mån) pga fosterskada. Barnet var allvarligt sjuk. Det krossade ihjäl mig och jag förstår inte hur kvinnor kan göra abort så "lätt". Jag håller med dig helt o hållet förutom att det kan finnas fler få specifika skäl till o behöva göra en, samt som i mitt fall. 

Om man går in på det mer nu då, så finns enligt mig absolut inga skäl o göra abort, för det finns inga skäl o bli gravid ens om man inte vill(läs:förutom vissa nämnda fall). Kvinnorna som nämner"det är min kropp mitt egna val"osvsov ja, självklart. Dock tvinga ingen dig o bli gravid. Alla vet hur en graviditet blir till, varför inte skydda sig ordentligt från början, o slippa bli gravid o behöva göra en abort då? Har alltid sagt att blir man gravid så är det för att man vill, o vill man inte så blir man inte. Som jag och många andra- skydda mig när jag ej ville bli gravid, skydda mig ej när jag ville. Jag absolut hatar att en del kvinnor tar abort som "previntivmedel" typ,"jaha blir jag gravid så skitsamma,kan ju göra abort". Eller kommer med ursäkter om att åå fan blev gravid men just nu passar det inte in i mitt liv -jaha? Skydda du dig då eftersom det inte passar in i ditt liv just nu?". O så har dem ej gjort det. 

Det är fan en stor grej för många o bli gravida, vissa kämpar så mycket i flera år tillome med en graviditet. Andra lyckas aldrig bli gravida. Medans andra gör aborter för skojs skull. Sjukt.
    Nåja, det är nog ingen som gör abort för skojs skull. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?