• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (gemini)

Om man ogillar kriminalitet och stökiga slumområden kan det ju också vara en bra anledning till att vara för fri abort. 

Mekanismen är både enkel och väldokumenterad, fler aborter betyder relativt fler önskade graviditeter i stabila förhållanden, betyder bättre ekonomi, uppfostran och utbildning, betyder mindre kriminalitet.

Konstigt att abortmotståndarna i USA inte kan se denna enkla mekanism, utan tex. insisterar på att tonårsmödrar utan vare sig utbildning eller stabila familjeförhållanden absolut skall föda oönskade barn.

• klyban
    Anonym (gemini) skrev 2024-11-16 12:58:02 följande:

Om man ogillar kriminalitet och stökiga slumområden kan det ju också vara en bra anledning till att vara för fri abort. 

Mekanismen är både enkel och väldokumenterad, fler aborter betyder relativt fler önskade graviditeter i stabila förhållanden, betyder bättre ekonomi, uppfostran och utbildning, betyder mindre kriminalitet.

Konstigt att abortmotståndarna i USA inte kan se denna enkla mekanism, utan tex. insisterar på att tonårsmödrar utan vare sig utbildning eller stabila familjeförhållanden absolut skall föda oönskade barn.

Det är religiös fundamentalism, så logik är inget de kan förstå då.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Marmite Devil
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:19:37 följande:

Kvinnor dör även i legala aborter. Men vid ingen abort alls, vare sig laglig eller olaglig, dör däremot inte kvinnor i aborter

Ca 96 % av aborter i Sverige är medicinska aborter. Ingen dör. 
  • Marmite Devil
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:30:45 följande:

Dvs exakt som det var i Sovjetunionen. Du har rätt att arbeta för det, men jag har rätt att motarbeta det, och att stämpla dem som inte delar just de egna åsikterna som sjuka är en väldigt totalitär attityd från dig. Jag vågar dessutom gå mot normer + att jag skulle stå upp för min tro och hellre sättas i fängelse eller på psykiatrisk anstalt än förneka min tro. Jag är för tankefrihet och tänker stå upp för det.

Lustigt. Precis som kvinnor har stått upp för sina rättigheter världen över genom historien med risk för fängelse, tortyr och död. 

De rättigheter som du i dina religiösa vanföreställningar skambelägger. 

• Anonym (Mudde)

Om graviditeten är resultatet av en våldtäkt då?
    Eller vi kan ett extremt exempel, om ett barn blivit gravid, vilket är en fysisk men hemsk möjlighet. Skulle du anse att barnet, skulle gå i genom en hel graviditet?

Abort ska inte ses som en nödlösning för ansvarslösa människor, men det finns situationer där det absolut är rätt att göra

• EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:54:40 följande:
    Jag ser det så att ett foster har ett värde i sig självt, och stöder därför att  välja att inte göra abort även om man får göra abort. Jag är för att hålla en högre etik i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss.
    Ja, det är sin åsikt. Men vad inte kan förstå hur du kan tycka det är ok en kvinna tvingas genomgå en graviditet (som kan bara komplicerad), en förlossning som kan få komplikstoner och sedan uppfostra och ta hand om ett barn i minst 18 år. Ett barn kvinnan inte ens ville ha. Var är etiken i det? 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-16 12:18:58 följande:

EpicF skrev 2024-11-15 17:29:22 följande:
    Mellan 11 november kl 13.59 till 12 november kl 09.44 är 5min enligt dig. Väldigt långa 5 min 😅

Drygt 8hoch 45min är enbart 5min för dig. Ja, för oss andra mer normala personer så är 8h och 45min, just 8 timmar och 45min. 

Blir så när inlägg försvinner.

Inlägg försvinner? Ingen av de inläggen har försvunnit. De finna kvar. 

Men bra att veta att 5 minuter för dig är nästa 9 timmar för oss vanliga. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:19:37 följande:

Lite noggrannare svar än det korta igår.

På 1:an så är det enda land som har olika lagar i olika delstater som nämnts i tråden usa. Det  var en direkt kommentar till ett påstående gällande just det landet.

Kvinnor dör även i legala aborter. Men vid ingen abort alls, vare sig laglig eller olaglig, dör däremot inte kvinnor i aborter

Du tolkar helt fel. Självklart är jag inte "bekväm" var sig med att kvinnor eller foster dör. Fostret dör alltid i en abort. I en del aborter dör kvinnor - och självfallet är det en tragedi när det sker, och hade aborten i fråga inte skett hade kvinnan inte dött i aborten.. Att jag hjälpte till med arbetet i Världens Barn var faktiskt utifrån bla ett äkta engagemang. Jag har  dessutom inget samvete att döva just vad det gäller aborter. Jag har mig veterligt aldrig varit delorsak till någon abort, vare sig laglig eller olaglig. Att jag är din debattmotståndare utesluter inte att jag kan ha ett äkta engagemang i något. Jag är inte djävulen själv, även om du tror det.

Vaddå bortförklara? När en abort inte sker kan inte en kvinna dödas i aborten, vare sig den är laglig eller olaglig. Dessutom tror jag inte att Gud vill någon kvinnas, eller mans, eller barns eller fosters död. Jag tror inte heller att Gud vill att  någon ska ha dåliga framtidsutsikter + att framtiden är inte förutbestämd på det  sätt som en del tror. Framtiden kan vi ju faktiskt påverka. Bla därför var jag med i arbetet för Världens Barn.

Ytterst få kvinnor dör av legala aborter i Sverige.
    Och detta beror på att de görs hos legitimerade läkare, som vet vad de gör och inte hos sk kvacksalvare. Det göra också i en steril och rent sjukhusrum, ibland operarionssal och inte i ett osterilt garage. 

Men visst kan det tillkomma komplikationer efter en abort, men det är ytterst sällsynt. Senast i Sverige var i 2003 och innan det i 1983. (Mellan 1975-1983 var det tre dödsfall i Sverige pga abort). Alla dessa dödsfall var legala. 

Däremot så för det nästa 50 000 kvinnor världen över osäkra illegala abortmetoder. 

Det är fler kvinnor som dör vid en förlossning än vid en abort. I genomsnitt 6 kvinnor per år dör vid förlossningen i Sverige. 

Nej, om ingen abort utförs så dör ingen. Märkligt påstående då det är helt självklart.
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-16 23:20:37 följande:
    Inlägg försvinner? Ingen av de inläggen har försvunnit. De finna kvar. 

Men bra att veta att 5 minuter för dig är nästa 9 timmar för oss vanliga. 
    Och ditt ord var betydelselöst.
    EpicF skrev 2024-11-16 23:33:07 följande:
    Och detta beror på att de görs hos legitimerade läkare, som vet vad de gör och inte hos sk kvacksalvare. Det göra också i en steril och rent sjukhusrum, ibland operarionssal och inte i ett osterilt garage. 

Men visst kan det tillkomma komplikationer efter en abort, men det är ytterst sällsynt. Senast i Sverige var i 2003 och innan det i 1983. (Mellan 1975-1983 var det tre dödsfall i Sverige pga abort). Alla dessa dödsfall var legala. 

Däremot så för det nästa 50 000 kvinnor världen över osäkra illegala abortmetoder. 

Det är fler kvinnor som dör vid en förlossning än vid en abort. I genomsnitt 6 kvinnor per år dör vid förlossningen i Sverige. 

Nej, om ingen abort utförs så dör ingen. Märkligt påstående då det är helt självklart.

Vad betyder det, ingen eller någon?
    Jag har aldrig hört talas om ens en, men vore intressant och höra om det är nån.

Så vet du, eller gissar du bara?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-17 00:18:04 följande:
    Och ditt ord var betydelselöst.
    EpicF skrev 2024-11-16 23:33:07 följande:

Vad betyder det, ingen eller någon?
    Jag har aldrig hört talas om ens en, men vore intressant och höra om det är nån.

Så vet du, eller gissar du bara?

Ytterst få betyder att det är extremt få. I detta fall fyra fall på 28 år. 

I Sverige har det som sagt var fyra stycken mellan 1975-2003.
    Sista 2003 var en ung tjej (runt 16-17) dog pga en förblödning vid en medicinsk abort. 

Har inte funnit att det hänt efter 2003. 

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?