Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
Med den logiken får man ju aldrig i någon som helst fråga ha eller framföra någon som helst form av etisk övertygelse i en omdebatterad sak. Jag kan förtydliga med ett exempel. Jag råkar samtidigt som jag är abortkritisk även vara djurrättsman. (Det har dock inte riktigt nått Sverige än, men i utlandet finns det en del som är pro life and vegan)´.) Och om jag deltar i en djurrättsdemonstration kan i så fall även en köttätare på trottoaren peka på mitt plakat och säga att jag är högmodig som tror att jag vet bättre än han.
Men att ha en annan åsikt än en annan person i någon fråga är inte det samma som att säga att man i alla frågor vet bättre än den personen. Det är alltså inte att säga att man totalt sett i alla frågor har mer rätt än den personen - så nej, att ha en viss övertygelse i en viss etiskt omdebatterad fråga är inte det samma som högmod.
Dessutom finns det ju en del gravida kvinnor som delar mitt synsätt. Det finns trots allt en del gravida kvinnor som inte gör abort.
Det skulle väl vara klädsamt att undvika att uttrycka åsikter som syftar till att inskränka andra människors rättigheter. Att tro att just din åsikt frågan skulle vara etiskt eller moraliskt bättre är lite narcissistiskt faktiskt.
Högmod går före fall.