Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Men personalen då?

Den grova gängkriminaliteten har ökat smått lavinartat under de senaste 15 åren, liksom behovet av vårdresurser efter att befolkningen ökat kraftigt av främst flyktinginvandring.

Regeringen har lovat krafttag mot kriminaliteten, man lovar satsningar på rättsväsendet, bl.a. med fler poliser, där man vill locka fler genom att skriva av studielånen. Det finns också planer på utbyggnad av antalet häktes- och anstaltsplatser.

Men vad det sällan talas om är hur man ska få personal till kriminalvården.
    Där har man ju redan stora problem p.g.a. omstruktureringar, brister i personalpolitik och löneutveckling. Det blir svårt att få personal till nya anstalter och häkten om de redan nu flyr från dem som finns. 

Inom vården har man samma problem och till viss del är det samma grupper av arbetskraft man konkurrerar om.

• Svar på tråden Men personalen då?
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-27 16:50:01 följande:

Jag tycker att personalfrågan har diskuterats från start. Ett förslag är att ersätta viss personal med teknik/digitala verktyg

Jag har aldrig hört frågan tas upp.
    Man får gärna länka till artiklar om man hittar någon.

Det är ett dåligt förslag att ersätta personal som arbetar med människor, människors problem, behov och säkerhet med tekniska lösningar.
    Jag har mycket svårt att se hur det skulle fungera, men läser gärna mer om det om du hittar någon artikel.
  • Tom Araya
    Mickezzz skrev 2024-10-27 18:59:51 följande:

Vem i hela friden vill bli polis?
    Kriminella får behandla dig precis som dom önskar och kan håna dig hur som helst utan att polisen kan göra någonting.

Om polisen gör något blir den anmäld och får ett helsike.

Hade inte blivit polis för 1 miljon i månaden.

Det kallas professionalitet.
    Man har ganska stor frihet att uttala sina åsikter om andra och de flesta (oavsett yrke) skulle nog få sparken om de i jobbet svarade med en käftsmäll. Skillnaden är väl att extra mycket skit kastas på just polis.
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-28 10:06:46 följande:
    Nästan enklast om du googlar personalbrist kriminalvården. Varit många artiklar i ämnet parallellt med debatten om ökat antal anstaltsplatser. Då ser du också förslagen kring ny teknik. 
    Men jag efterlyser även debatt här, samt att vi upplyser varandra om både problem och eventuella lösningar.
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-28 10:14:55 följande:
    Ja, självklart. Det var ett svar på att du inte sett att frågan är uppe på bordet och att du bad mig länka artiklar. Jag sitter med mobil och det finns så mycket så det är enklare om du googlar.

Har inte koll på detaljer kring teknik som kan tänkas ersätta personal. Men är ju en trend i hela samhället att digitalisering löser många uppgifter som människor tidigare har haft.
    Det är många som utifrån har idéer och ibland även makt att pröva dessa, som sedan visar sig inte fungera, vilket mer erfarna påpekade innan.
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-28 10:43:06 följande:
    Tror att man behöver släppa hur det har sett ut och fungerat och göra förändringar i själva grunden. Svenska anstaltsplatser är väldigt dyra och personalkostnaderna är en stor del av utgifterna. Man har redan gett en löneökning och jag vet inte hur mycket hågre det är rimligt att gå. Snarare orimligt att ha den mängden personal på plats.
    Har du någon erfarenhet av arbete inom kriminalvård?
  • Tom Araya
    Anonym (Kapitulera inför ett problem?) skrev 2024-10-28 10:58:53 följande:

Bara som ett exempel av många;
    genom att använda offentliga upphandlingar, som följer vårt svenska regelverk, anlitar vi i dag i många fall utländska företag, resurser i andra länder, för att sköta vår offentliga service.
    Se t ex bara på kollektivtrafik och liknande som vi idag i många fall lägger ut på utländska företag och betalar med våra svenska skattemedel.

På liknande sätt borde det vara fullt möjligt lösa också en del av dessa problem. Och genom upphandling, lika som nu har blivit vanligt i många fall, lösa det till en lägre kostnad för samhället och skattebetalarna, genom att använda resurser från andra länder och i andra länder.

Jag ser många fördelar med att förlägga många fängslade kriminella i länder där vi kan få det utfört till lägre kostnad än i Sverige,
    och dessutom kan vi hjälpa länder som verkligen behöver dessa arbetstillfällen, genom att låta dem få fördel av alla de svenska skattepengar som krävs för att fängsla alla dessa kriminella.

Det borde vara möjligt att i något fall minska svenskt bistånd till något land om vi i stället låter dem ta del av dessa resurser, till stor fördel för både Sverige och det andra landet.

Om vi förlägger fängelseplatser i andra länder så behöver vi inte svensk personal till dessa fängelseplatser och då frigörs personal i Sverige för bl a vården.

Och självfallet finns många fler fördelar. Att förlägga fängslade kriminella i andra länder skulle också få effekt att motverka den fortsatta ökningen av kriminaliteten i Sverige.

Om någon vill svara på detta inlägg, försök åtminstone komma med något konstruktiv, i stället för att söka fel och problem och därmed släppa fram din vilja att kapitulera inför problemet.

Kom ihåg att detta bara är ett enda litet exempel där det säkerligen finns tusentals andra exempel, både bättre och sämre, på hur vi ska kunna lösa problemet.
    Vilka konstruktiva förslag har du?

Alla länder har sina sina standarder vad det gäller lokaler, sanitära förhållanden, arbetsmiljö, säkerhet, ordning, regler, hur personal ska agera och hur interner ska hanteras. Det är inte som vilken bransch eller industri som helst, som har uppdraget att leverera en produkt.
    Att fängsla människor innebär också ett stort ansvar och det ansvaret kräver att man har stor insyn och kontroll i verksamheten.
    Detta gör att ditt förslag är svårt att genomföra.
  • Tom Araya
    Anonym (Em) skrev 2024-10-29 09:50:35 följande:
    Man kan sjålvklart diskutera personalfrågan utan att själv jobba där. Svara gärna på det jag skrev istället.
    Det är svårt att ta ditt förslag på allvar om du inte har någon insyn i verksamheten eftersom du då har svårt att förstå verksamhetens behov.
  • Tom Araya
    Anonym (Kapitulera inför ett problem?) skrev 2024-10-29 09:24:46 följande:
    Det borde vara en stor fördel om man får in intresserade och kompetenta personer som INTE har tidigare erfarenhet av att arbeta med kriminalvård.

De som finns där sedan tidigare, särskilt personer i ledande ställning, har uppenbarligen inte lyckats göra några betydande förbättringar utan verkar under lång tid ha varit inne på fel spår och bara fortsätter i samma spår.

För att komma ur gamla hjulspår behövs nya och klokare krafter, som inte präglats i dessa gamla hjulspår.

Det finns flera exempel på att i vissa lägen har det gått så långt i vissa ickefungerande organisationer så att de som har erfarenheter inte bör bli lyssnade på, eller åtminstone inte bör styra eller ens påverka förbättringsarbetet.

Den gamla ledningen och därmed de flesta medarbetare i vissa organisationer kan vara så djupt nedkörda i gamla hjulspår så det är omöjligt komma ur dessa spår som leder på fel väg.

Man måste ta tjuren vid hornen, skaffa ny kompetens, börja om på plan yta utan några som helst hjulspår, för att börja bygga sin nya väg som leder rätt. 
    Självfallet finns ofta risk att det först blir ännu sämre innan det blir bättre. Men om man inte gör detta, om man inte ser till att ta tjuren vid hornen och gå igenom ett tillfälligt stålbad, så kommer det aldrig någonsin att kunna bli bättre.

Ingen organisation kan fungera bättre än dess ledning.
    Som utomstående kan man inte konstatera annat än att ledningen för kriminalvården måste ha fungerat bristfälligt, minst sagt.
    Det är svårt att vara kompetent inom ett område man saknar erfarenhet av.

Nya friska idéer är inte fel. Men det finns också många exempel på där man infört nya revolutionerande idéer med katastrofala resultat, för att man inte har förstått hur verksamheten fungerar och vad den har för behov. Därför är det i regel viktigt att ta tillvara erfarenhet.

Inte sällan måste man blicka tillbaka till den tid då verksamheten faktiskt fungerade och se efter vilken förändring som gjorde att det började gå fel.

Men du har helt rätt i det sista du skriver om organisationsledning.
  • Tom Araya

Ett övergripande problem jag ser i ditt resonemang och tankar Anonym (Kapitulera inför ett problem?), är att en övertro på att man löser problem kan resultera i ett osunt experimenterande och skapande av problem. Lösningen ligger oftast i att undvika att problemen uppstår från början, därför att i efterhand lösa uppståndna problem kostar resurser, vilket i sig också är ett problem, eftersom i stort sett alla resurser är ändliga.

Därmed säger jag inte att man ska kapitulera inför problem utan att försöka lösa dem, utan mitt inlägg handlar mer om att man ska förstå vilka problem man står inför och förstå hur och varför problemen uppstod. Annars riskerar problemlösning att tappa i mening, då vi skapar fler problem än vi löser.

Svar på tråden Men personalen då?