Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Men personalen då?

Jag tycker att personalfrågan har diskuterats från start. Ett förslag är att ersätta viss personal med teknik/digitala verktyg

• Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-28 09:58:47 följande:
    Jag har aldrig hört frågan tas upp.
    Man får gärna länka till artiklar om man hittar någon.

Det är ett dåligt förslag att ersätta personal som arbetar med människor, människors problem, behov och säkerhet med tekniska lösningar.
    Jag har mycket svårt att se hur det skulle fungera, men läser gärna mer om det om du hittar någon artikel.
    Nästan enklast om du googlar personalbrist kriminalvården. Varit många artiklar i ämnet parallellt med debatten om ökat antal anstaltsplatser. Då ser du också förslagen kring ny teknik. 
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-28 10:10:05 följande:
    Men jag efterlyser även debatt här, samt att vi upplyser varandra om både problem och eventuella lösningar.
    Ja, självklart. Det var ett svar på att du inte sett att frågan är uppe på bordet och att du bad mig länka artiklar. Jag sitter med mobil och det finns så mycket så det är enklare om du googlar.

Har inte koll på detaljer kring teknik som kan tänkas ersätta personal. Men är ju en trend i hela samhället att digitalisering löser många uppgifter som människor tidigare har haft.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-28 10:34:13 följande:
    Det är många som utifrån har idéer och ibland även makt att pröva dessa, som sedan visar sig inte fungera, vilket mer erfarna påpekade innan.
    Tror att man behöver släppa hur det har sett ut och fungerat och göra förändringar i själva grunden. Svenska anstaltsplatser är väldigt dyra och personalkostnaderna är en stor del av utgifterna. Man har redan gett en löneökning och jag vet inte hur mycket hågre det är rimligt att gå. Snarare orimligt att ha den mängden personal på plats.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-28 10:34:13 följande:
    Det är många som utifrån har idéer och ibland även makt att pröva dessa, som sedan visar sig inte fungera, vilket mer erfarna påpekade innan.
    Något jag också tänker på är säkerhetsfrågan för personalen. Det verkar vara ett utsatt arbete i flera situationer. Det har tidigare varit så mycket prat om fångars rättigheter och jag tror att vi behöver tänka om och se till personalens arbetsmiljö i högre utsträckning. Behövs t ex handfängsel eller teknik för att skydda personal i vissa situationer så kan det vara en lösning. För när jag tänker efter är det säkerhet och utsatthet som jag själv avskräcks med
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 02:35:38 följande:
    Har du någon erfarenhet av arbete inom kriminalvård?
    Man kan sjålvklart diskutera personalfrågan utan att själv jobba där. Svara gärna på det jag skrev istället.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 13:25:08 följande:
    Det är svårt att ta ditt förslag på allvar om du inte har någon insyn i verksamheten eftersom du då har svårt att förstå verksamhetens behov.
    Trams att man skulle behöva ha personlig insyn for att kunna diskutera personalfrågan på ett övergripande sätt. Det går exempelvis att jämföra med andra länder och att se rimlighet i olika kostnader. 
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 14:25:43 följande:
    Känner du till något exempel av väl fungerande kriminalvård med låg personaltäthet så kan man såklart titta på det, men tvärt emot vad du hävdar så är det ju erfarenhet man då tittar på och inte motsatsen.
    Givetvis blir kriminalvården bättre för de intagna med hög personaltäthet. Men i läget vi befinner oss i kan vi inte jämföra oss med exempelvis våra grannländer då de inte har samma problem med brottslighet som vi. Tycker att vi ska se hur andra europeiska länder bantar exempelvis personalkostnaderna. 
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 15:39:58 följande:
    Jag efterlyser exempel.
    Exempel? Ja, alla Europas länder i olika omfattning. Sverige har den högsta kostnaden per intagen enligt Europarådet. 
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 16:26:20 följande:
    Jag frågade inte om kostnad utan om personaltäthet.
    Jag har ju redan förklarat att personalen är den tveklöst dyraste kostnaden för kriminalvården
Svar på tråden Men personalen då?