Tom Araya skrev 2024-10-30 02:57:23 följande:
Jag har ingen egen erfarenhet, men ett antal bekanta som arbetar eller har arbetat inom kriminalvården, varav några nära anhöriga och med upp till 40 års erfarenhet från samtliga av huvudstadslänets häkten. Så man har ju sett alla förändringar och vad som fungerat och vad som inte har fungerat, vad som får folk att lämna yrket o.s.v.
Anonym (Kapitulera inför ett problem?) skrev 2024-10-29 18:58:05 följande:
Om du är åtminstone lite insatt kan du ge din uppfattning om:
Är Sveriges kriminalvård bäst i världen?
Bäst på allt och totalt sett?
Överhuvudtaget bäst ens på någon del, stor eller liten, i den totala verksamheten?
Kriminalvården liksom hela rättsväsendet har varit väldigt eftersatt under hela 2000-talet. Nu står man inför nya och svåra utmaningar som man inte är rustade för. Omorganisationer och ändrade villkor har dessutom fått personal att lämna yrket och man har fått allt svårare att rekrytera ny personal.
Men med dessa problem undantagna, när verksamheten väl har fungerat någorlunda, så tror jag att kvaliteten har hållit en ganska hög nivå, relativt sett, även om man gärna hade sett mer av goda effekter av kriminalvårdens verksamhet.Man har redan nu en kraftig överbeläggning på samtliga häkten och anstalter, personal som ställer upp och arbetar en massa övertid till hög kostnad.
Men man behöver utöka kapaciteten till minst den dubbla.
Att bygga ut/bygga nytt är inte det svåra (även om många kommuner ej önskar anläggningarna hos just dem), utan är att hitta och behålla personal.
Arbete inom den offentliga sektorn har alltid inneburit relativt dåligt betalt, men förr erbjöds offentliganställda ofta ganska förmånliga avtal och förmåner som kompensation, men dessa har man i allt högre grad plockat bort.
Så jag tror att personalfrågan blir den svårare nöten att knäcka.
Jag förutsätter du har åtminstone en liten aning vad du pratar om och att vi därmed kan vara överens om att Sverige generellt inte har lyckats bäst i världen gällande kriminalvård.
Utan att veta tror jag knappast att Sverige är bäst ens inom något enda område, åtminstone inte inom något område som är intressant m h t din trådstart?
Det beror på vad man menar med att "lyckats" i detta fall....Du menar nu att man ska inhämta kunskap från de med erfarenhet, något jag hela tiden argumenterat för och du emot?!
Jag är inte insatt.
Men jag såg i ett reportage att t ex Finland har mycket mindre problem i sin kriminalvård än vad Sverige har.
Varför denna skillnad? Finns det något att hämta från Finland, om de inom något område har lyckats bättre än vi?
Om vår närmaste granne till någon del har lyckats bättre än vi, hur många goda exempel kan det då finnas om vi öppnar både våra ögon och vårt sinne tittar och lite bortanför närmsta granne och tittar på hela världen?
Får jag gissa på... att Finland gjort som de gjort med skolan, försvaret och en massa annat som ligger under finska myndigheters ansvar, att de valt att behålla mycket av det gamla som fungerade ganska bra och inte hela tiden ska förändra och förnya och försöka uppfinna hjulet på nytt... För det är ofta skillnaden mellan de finska och svenska modellen.
Ok.
Jag ger upp.
Du har absolut ingenting att komma med annat än att du enbart fokuserar på att rabbla hinder och problem och du kritiserar alla tankar och idéer som kommer upp i tråden.
Men själv har du inte kommit med ens en enda idé.
Du lyckades återigen kritisera och rabbla hinder gällande förslag och idéer som kommer från någon som försöker svara seriöst på din trådstart.
Det enda jag kan finna från dig som är något konkret är att vi har haft hög kvalitet.
Det enda jag kan tyda skulle kunna vara ett förslag från dig är att vi borde sänka kvaliteten för att motverka någon del av problemen.
Jag och flera har skrivit att vi borde göra nytt, vi borde skaffa ny kompetens, eftersom det befintliga inte fungerar, nuvarande kompetens har inte lyckats komma tillrätta med problemen.
Jag lade fram en idé om att söka nya vägar, skaffa ny kompetens, genom att se oss om bland grannar och i världen vilka som lyckats bättre än vi.
För att hjälpa oss jobba på nya och bättre sätt.
Denna min idé för att tänka nytt i Sverige kapar du vid fotknölarna och du väljer att komma med onyanserad kritik mot mig,
i stället för att komma med något konstruktivt ens i denna del.
Jag konstaterar att du verkligen representerar den stora massan som bara ägnar sig åt att kritisera alla andra men själv inte har något att komma med.
Du är raka motsatsen till de fåtal personer som är de verkliga samhällsbärarna och raka motsatsen till de viktiga personer som är eldsjälar.
Du är en motvalls, du tillhör de som utgör de verkliga hindren, och du är raka motsatsen till vad samhället, Sverige och kriminalvården behöver.
Jag ger upp.